Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Post by Primus »

Dett är mitt första inlägg här- Jag funderar på att köpa en gasbil och undrar om och i så fall vilka nya tankställen som planeras i Sttockholm? Och om några kommer att byggas ut av de som finns. Jag har kollat i trådarna här och sökt på internet. Men är man nybörjare så är det svårt att få en bra bild.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Post by Fred »

Hej Primus och välkommen till forumet!

Det finns planer på ganska många nya tankställen i Stockholm. Dock ska man veta att detta bara är planer! Många planerade pumpar har aldrig blivit av, historiskt sett, så man ska alltid ta informationen med en nypa salt. Nu är det ju lite mer snack om fordonsgas och det har kommit in en ny aktör på marknaden i Stockholm, EOn, så det känns som att chanserna till fler tankställen har ökat.

EOn är de som gått ut hårdast med expansionen vilket är naturligt eftersom de är nya på marknaden. De har inlett ett samarbete med OKQ8 och kommer på så sätt kunna placera gaspumparna på mycket mer centrala platser än de kunnat tidigare, då de ofta legat i undanskymda industriområden.

Anledningen till att det är så svårt att få reda på var de nya pumparna kommer stå beror nog på att företagen inte vill gå ut med uppgifterna innan allt är klart till 100%. Två mackar som dock verkar vara klara att byggas är en i Täby och en i Upplands Väsby. Båda dessa är AGAs i samarbete med Statoil. Jag har mailat Statoil om var i Täby pumpen ska stå (Marknadsvägen, Täby Kyrkby eller Arninge) men fick ett "Out of office"-svar...semestertider som det är...

Håll ögonen öppna, speciellt här på forumet då många av oss här är väldigt snabba med ny information, och sluta fundera, köp en gasbil!! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Post by avozetta »

Välkommen till forumet!

Här har du en färsk lista:
Statoil Täby (innan nyår)
Statoil Uppland Väsby (innan nyår)
OKQ8 Solna/Vreten (september)
OKQ8 Nacka/Skvaltran (september)
OKQ8 Rinkeby (september)

Uppgifter direkt från E.ON/AGA. I Vreten och Rinkeby är pumphusen redan byggda, sett med egna ögon. Om pumpen i Nacka har det stått om i lokalblaskan.

På ryktesfronten finns också Preem Islandstorget med (direktkopplad till Bromma Reningsverk).
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Re: Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Post by Primus »

Nu kan även jag bidra med lite här på forumet.. :D

Av en god vän fick jag följande information: "Hammarby Sjöstad planeras vara uppgraderad i november och Sköndal under början av nästa år. Ledtiderna på utrustning för den här typen av anläggningar är långa men vi jobbar för att anläggningarna ska vara uppgraderade så snart som möjligt."

Han hade varit i kontakt med Statoil och fått detta svar.
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Re: Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Post by Primus »

Min gode vän som redan kört gasbil och sålt den men som nu bytt jobb och måst precis som jag hitta en lämplig miljöbil är lätt vansinnig på situationen i Stockholm har jagat fram ett svar från AGA hur deras planer ser ut: Det som gäller för Stockholmsområdet och är beslutat och snart klart är att tre nya stationer kommer öppna i september: Rinkeby, Nacka och Solna.
Alla kommer ligga på OKQ8 stationer och ha en blandning av naturgas och biogas.

Hoppas detta redde ut lite av dina oklarheter ifrån underlaget från nätet.


Det kanske är skåpmat för er men jag lägger ut informationen utifall det är utav intresse. För min del är det intressant att de öppnar en i Nacka. Det borde ju lätta på trycket i Hammarby Sjöstad. Dessutom graderas alltså Hammarby sjöstad upp i höst.

Min gode vän rekommenderar inte att köpa en gasbil om det bara är för att köra på gas. Även om han tror att situationen kommer att lätta under det närmsta året. Han har dock precis som jag fallit för Passaten.

Min fundering är ju om inte dessa utbyggnadsplaner ligger i linje med försäljningen och vi/ni därför kanske inte ser några stora förbättringar? Men även en lite förbättring skulle väl upplevas positivt?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Post by Fred »

Grundproblemet är ju inte att det finns för få/slitna gaspumpar i Stockholm utan att det finns för lite gas! Om vi så skulle ha 500 sprillans nya och kraftfulla gaspumpar i Stockholm så skulle det inte vara lättare att få tag i gas för det, eftersom de skulle stå tomma.

Missförstå mig rätt, visst är det bra att det byggs fler pumpar men utan gas blir det lite spel för gallerierna. Möjligen kan fler pumpar göra att gasproducenterna pressas av distributörerna att producera mer gas men i mina ögon bör man börja i andra änden: producera gas så det räcker till befintliga pumpar för att sedan bygga ut mackarna.

Sen har vi min gamla käpphäst: in med massor av naturgas för att rädda den akuta situationen! Se till att det alltid finns gas i pumparna för att sedan successivt fasa ut den när produktionen av biogas kommer ikapp efterfrågan! Vi som konsumenter ska inte märka av något av detta (utom möjligen att vi upplysningsvis informeras om förhållandet mellan natur- och biogas när vi tankar) utan vi ska alltid kunna tanka våra bilar.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Post by Sven »

Huruvida produktionen av fordonsgas kommer att fortsätta släpa efter i höst och vinter är jag osäker på. En del av problemen på gasmackarna har berott på att pumparna varit ur funktion, inte gasbrist. Fler stationer och uppgraderade tankställen kan råda bot på detta. Och till hösten ska, som jag förstått, sopbilarna få en egen tankstation. Om detta inte innebär att det finns mindre gas i de publika pumparna, så borde situation för oss privatgasbilister förbättras av denna sopbilsstation.

F ö tycker jag att situationen i Stockholm för egen del förbättrats de senaste 2 månaderna. Jag bor i Bagarmossen och tankar i södra Stockholm.
Opel Zafira CNG -08
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Re: Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Post by Primus »

Tankställen och produktionsvolym samt antal tankningar borde ju någon ha prognoser för. Vet någon om några sådana beräkningar är publicerade?

Om jag förstod min gode vän rätt(han har semester och jag är pappaledig så vi ägnar åt oss detta då och då.. :roll: ) så hade de på OK/Q8 sagt att de räknar med 50% naturgas i Stockholm den närmsta tiden. Jag är för färsk på detta med gas för att förstå vad detta innebär för oss i Stockholm i praktiken.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Post by avozetta »

AGA är lite sammanhållande för Stockholm när det gäller tillgången på gas (gasinfo.se). Dock är det E.ON. i samarbete med OKQ8 som öppnar de 3 mackarna i september. Den gasen kommer på lastbil från Skåne :evil: vilket känns helt fel men är väl bättre än ingen gas alls kanske. Det samma gäller Macken i Årsta som E.ON. tagit över gasleveranserna för.

Naturgasen som Fred nämner kommer från ett backuplager i Knivsta och som ganska nyligen uppgraderats för att ännu bättre klara av bristen på biogas i Stockholm. Jag håller helt med Fred om att fylla på med så mycket naturgas det går och det tror jag man gör idag också.

En ny produktionsanläggning var planerad att vara i drift i Älta 2011 men efter överklaganden så är det ju högst tveksamt om den blir klar 2011. Nu är man dessutom oense på politikernivå.

När det gäller dagens situation i Stockholm så pekar Sven mer på tekniska pumpproblem som den mer kritiska punkten medans Fred fortfarande upplever en stor gasbrist. Jag tror att det just nu står och väger på den punkten att det framöver kommer att väga över åt mer tekniska problem då den höga belastningen på pumparna kommer att fortgå under hösten (med bibehållen gasbilsförsäljning). De pumpar som finns idag är inte byggda för att stå och gå dygnet runt, därför blir det dåligt tryck och således ingen full tank även om det finns gas i systemet. Detta bekräftas av att det nu är samma fenomen i Bromma som på övriga ställen då många fler nu åker dit och tankar.

En ny fråga till E.ON/AGA är hur det nya mackarna till hösten kommer att vara dimensionerade? Har man tagit höjd för den höga belastningen eller kommer de att funka lika dåligt?

Ett försök till sammanfattning och lite inklämda åsikter :)
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Post by avozetta »

Jag nämnde Islandtorget i Bromma tidigare som ett rykte och det verkar vara mer än så då jag hittade denna artikel, http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=3349325. Där nämns också ytterligare en pump i Södertälje och på Arlanda. Arlandas andra pump är ju redan i drift men är ju tyvärr inte tillgänglig för privatbilister.
Naturvårdsverket har beslutat att ge totalt nästan sju miljoner kronor i bidrag till tre tankställen för biogas i länet ...
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Post by taz »

Varför inte ställa frågan till gasleverantören direkt? Vad beror problemen på? Är det lite gas eller är det trasiga pumpar? ..

Fråga dem också lite dimensioneringsfrågor.. Kompressorn i stationen vad är kapaciteten på den? Jag har för mig att en station i GBG den har en kapacitet på 400nm3/h då finns det 4 slangar på den stationen dessutom fyller fordonsgas gassläp där (2st släp får plats).. Men den stationen har också en gas pipeline in med högre tryck än normalt därav den höga kapaciteten på pumpen.. 40 bar tror jag det var på ledningen in... annars är det tydligen lägre tryck..

Men det hade varit roligt att få lite data från något tankställe...
T.ex det stället ni pratar om som bara har en slang.. Vad har kompressorn för kapacitet där? Gaslager hur stort? 2 eller 3 banks system i stationen? Hur många nm3 per timma tror ni går åt när folk tankar där?

Är det bara jag som gillar statistik? ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Post by Fred »

Problemet är att AGA inte är speciellt kommunikativa av sig. Vi är många som skrivit mail till dem och får man svar, och det är inte alltid, så är det ofta "goddag-yxskaft"-svar. Troligen är de väl medvetna om att de inte klarar av sitt uppdrag och försöker ignorera bort störande kunder.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Post by taz »

Fred wrote:Problemet är att AGA inte är speciellt kommunikativa av sig. Vi är många som skrivit mail till dem och får man svar, och det är inte alltid, så är det ofta "goddag-yxskaft"-svar. Troligen är de väl medvetna om att de inte klarar av sitt uppdrag och försöker ignorera bort störande kunder.
ok.. ja.. fordonsgas o de killar jag pratat med där är jättetrevliga o kan tjöta på en bra stund när man ställer frågor.. men de gäller ju att få tag i rätt person.. pratar man med nån på kundtjänst så får man ju inga vettiga svar men så är det med alla kundtjänster oavsett företag.. det gäller ju att få tag i en tekniker de e ju dem som sitter på kunskapen :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Post by Fred »

Uppdatering om Statoils två nya gaspumpar norr om stan :

På förekommen anledning drog jag iväg ett mail till Sofia Sjöström på Statoil som jag tidigare haft kontakt med (se här) för att se hur det går med Täby och Upplands Väsby.

Här är mailkonversationen:
Hej igen Sofia!

Idag ställdes frågan på gasforumet om hur det går med gastappen på Marknadsvägen med kommentaren "de ser ut att kommit ganska långt". Planerat startdatum var ju 15:e december enligt dina uppgifter i vår tidigare korrespondens. Har du några nya uppgifter om hur ni ligger till? Vi gasbilister är ju väldigt vana vid stora förseningar på utbyggd infrastruktur så om Marknadsvägen ligger i startgroparna redan nu så skulle det glädja oss väldigt mycket! :)

Med vänliga hälsningar
/Fred
Hej Fred,

Det stämmer att byggnationerna i Täby Galopp kommit igång bra. Planen är att anläggningen ska vara klar att tas i drift omkring den 15 januari.

Som alltid med stora projekt så kan det diffa ett par dagar. T ex kan tufft väder försena byggnationerna. Innan vi kan starta försäljningen mot kund så ska anläggning dessutom testköras och kalibreras. Men, ha tålamod – det börjar närma sig J

Kan också tipsa dig om att anläggningen på Statoil Upplands Väsby ska vara klar i mitten av januari.

En efterlängtat julklapp till många hård drabbade gasbilister är också att vi denna vecka arbetar med att uppgradera anläggningen på Statoil Hammarby Sjöstad.

Om allt går som det ska har vi en anläggning med flerfaldigt utökad kapacitet i drift innan jul.

Vänliga hälsningar
Sofia Sjöström
Om pumparna öppnas för allmänheten med endast en månads försening från preliminärt datum så måste man anse att det är väldigt bra! Jag tänker på Rinkeby som tog ett par år!! :lol:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Gasbaronen
Posts: 2
Joined: 2010-12-21, 19:31

Re: Nya/uppgraderade tankställen i Stockholm?

Post by Gasbaronen »

Hammarby Sjöstad är nu uppgraderad och up and running. Kapaciteten är ca 4ggr högre än tidigare. Så nu går det riktigt snabbt att tanka.
Post Reply