CNG i Kroatien

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

CNG i Kroatien

Post by Husbonden »

I sommar skall vi "gasa" ner till södra kroatien, första gången med gasbil. Så vitt jag vet så är sista CNG tappen i Zagreb. Finns någon som känner till någon mer så vore jag glad.

Min fråga är om den exakta possitionen på gastappen i Zagreb. På olika webbsidor har jag fått motsägelsefulla uppgifter, och hur kul är det att åka omkring och leta när man bara vill köra vidare.

Kanske någon med Kroatiskt modersmål kan hjälpa mig att besvara mina frågor genom att besöka GPZ:s hemsida http://www.plinara-zagreb.hr/
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Re: CNG i Kroatien

Post by CNG-Driver »

Take a look at these two links:
Homepage with address
and
position on the map
Sorin Marius
Posts: 18
Joined: 2010-01-12, 11:55
Location: Tg. Mures, Rumänien
Contact:

Re: CNG i Kroatien

Post by Sorin Marius »

Har varit i Kroatien förra året. Med bil. När det gäller LPG pumpar är det gott om i Kroatien, men CNG finns det inte, enligt vad jag har sett. Men har hört talas om att det kommer att dyka up CNG pumpar också, i framtiden. Samma sak gäller också andra östeuropeiska länder, exemplevis Ungern, Slovakien, Rumänien och Bulgarien. CNG är nästan okänt här i östen. Renare bränsle än LPG finns det inte.
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: CNG i Kroatien

Post by Husbonden »

Jag hittade CNG macken i Zagreb men den låg innanför gasbolagets portar och eftersom att det var söndag så kunde jag bara titta på macken, köpa bensin på närmaste mack och köra vidare. SURT!
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: CNG i Kroatien

Post by aiskylos »

Precis hemkommen från en tur till norra kroatien, Porec, med min gastouran.
Sista gasmacken finns i Udine, italien eller Villach, Österrike. Kör man genom zagreb finns där en också som sagts tidigare, men det är en rejäl omväg. LPG finns däremot på var och varannan mack. Det borde väl vara en enkel match att ordna med CNG också när man t o m har egen gasproduktion? Totalt knappt 30 mil på bensin, inklusive utflykter runt Istrien.

Bilen drog mellan 5,5-6 kg/mil - med stor takbox, fullastad bil och ganska högt autobahntempo kring 140-150. Bra priser på gas i tyskland och österrike, gott och väl under en euro överallt - ett milpris kring femman. Lite glest med gasmackar emellanåt, och tyvärr ligger få längs autobahn. Man fick se en och annan bayersk by på köpet :-)

Hur som helst en behaglig upplevelse, förutom gårdagens etapp om 120 mil ...
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: CNG i Kroatien

Post by Husbonden »

När det gäller Gas i Tyskland är jag lyrisk. Alla mackar finns på min inbygda VW navigator och ligger ofta nära autobahn. Milkostnaden efter hårdkörning och packad bil är 4,15 svenska kronor. I Tyskland och Österrike borde det vara rena guldgruvan för alla att köra CNG.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
Post Reply