Tankstation i Göteborg för flytande fordonsgas

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Tankstation i Göteborg för flytande fordonsgas

Post by Pka »

http://www.fordonsgas.se/Svenska/Nyhete ... 0677_.aspx
Nu ska FordonsGas bygga den första tankstationen för tung trafik. Anläggningen byggs i Göteborg på Stig Center och planeras vara klar i oktober i år.

Tanken är att tankstationen ska förses med flytande biogas från Lidköping, där Göteborg Energi, Swedish Biogas International och Lidköpings kommun bygger en produktionsanläggning som ska producera biogas från bland annat rester från livsmedelsindustrin.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Re: Tankstation i Göteborg för flytande fordonsgas

Post by adamski »

Kommer privatpersoner kunna tanka på Stigs Center också?
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Tankstation i Göteborg för flytande fordonsgas

Post by Husbonden »

adamski wrote:Kommer privatpersoner kunna tanka på Stigs Center också?
Om man som privatperson råkar ha en lastbil som går på flytande biogas så borde det väl gå bra förmodar jag.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Tankstation i Göteborg för flytande fordonsgas

Post by AndersH »

Den nya tankstationen är anpassad till tung trafik, men kommer även att kunna nyttjas av förare till vanliga gasbilar.
Det verkar som om det ska gå bra att tanka sin personbil där också. :)

Länk till pressrelease
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Tankstation i Göteborg för flytande fordonsgas

Post by osh »

Men... um... flytande biogas, då krävs annan sorts bil/motor/tank?
Fast jag kanske kan tillverka en adapter så att jag får i lite sånt i min bil... :mrgreen:
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Tankstation i Göteborg för flytande fordonsgas

Post by torkel »

Kvalificerad gissning: Man kan tanka gasformig gas där också. Blir nog svårt att få ekonomi i det annars.
Folke N
Posts: 27
Joined: 2008-03-26, 11:18
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Tankstation i Göteborg för flytande fordonsgas

Post by Folke N »

Det funkar ju så att om det finns flytande metan i tanken(termosen) så går det dels att tanke flytande för de fordon ( Bussar & Lastbilar på experimentstadiet) som går att köra på flytande metan, dom har en inbyggd förångare så att det blir gas innan det kommer in i motorn. Det finns också en fast förångare och kompressor så att det flytande metanet förångas och trycks in i tankarna på bilas som kör på gasformigt metan. :mrgreen:
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Tankstation i Göteborg för flytande fordonsgas

Post by Jonas »

Det som jag förmodar är tanken för den flytande gasen står på plats vid Stigs center sedan en tid. Kompressorhusen står där också sedan i somras. Nu pryds tanken av en hyfsat stor Fordonsgas-logo som syns från E6, motorvägen som passerar strax intill. Fordonsgas informerade ju nyligen om att den nya stationen för lastbilar och vanliga gasdrivna personbilar förväntas öppna 1:e oktober 2010. Det har vi väntat på, hoppas sen att Eon lägger ytterligare en station vid OKQ8 i Bäckebol norr om Stigs center så vi får lite konkurrens och urval :)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply