Fordonsgas Sverige bygger 10 nya tankställen

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Fordonsgas Sverige bygger 10 nya tankställen

Post by Stålis »

I ett pressmeddelande berättar FordonsGas Sverige att de bygger tio nya tankställen i år. De första fem blir Munkedal, Lysekil, Angered, Kungsbacka och Landvetter flygplats som ska öppnas redan innan sommaren (för något värde på sommar :) ).

Se http://www.fordonsgas.se/Svenska/Nyhete ... 4741_.aspx

Jag har för mig att E.ON också sagt att de ska öppna vid Landvetter. Då blir det konkurrens där med.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Fordonsgas Sverige bygger 10 nya tankställen

Post by osh »

Rena julafton. Precis de ställen jag har ärenden till där tillgången på gas är begränsad minst sagt. Tack för detta.
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Fordonsgas Sverige bygger 10 nya tankställen

Post by Pka »

Mycket glädjande - och välbehövligt!
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Fordonsgas Sverige bygger 10 nya tankställen

Post by Wallander »

På tal om Fordonsgas; ska macken på Hisingen vid Ringön/Brofästet/mittemot Frihamnen rivas? Såg idag att de håller att gräva där och att skyltarna är nerplockade. Inte för att det spelar så stor roll, det finns ju en mack väldigt nära där vid Preem frihamnen.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Fordonsgas Sverige bygger 10 nya tankställen

Post by torkel »

Tja, bensinmacken som låg där är ju borta, så det är inte omöjligt. Å andra sidan tar det ju en evighet att ta sig från ena sidan vägen till andra i det där korset, så det behövs ju två mackar.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Fordonsgas Sverige bygger 10 nya tankställen

Post by Jonas »

Jag lyfter en lite äldre tråd eftersom ni aldrig konstaterade vad det var som faktiskt hände :) Någon kanske är nyfiken på om det faktiskt läggs ner gastankstationer.

Stationen på Ringön i Göteborg revs förvisso men den byggdes upp på nytt med ny utrustning och med Fordonsgas nya färgsättning (snarlik den vit-gröna färgkombination dom har på sin web). Denna design och typ av dispenser etc har dom på alla nya stationer nu antar jag, åtminstone de jag har besökt i sommar.

Fordonsgas har gjort ett rejält ryck efter att synbarligen ha stått helt still ett par år. Nu med nya stationer, uppgraderade stationer (högre kapacitet, en kompressor per slang etc), flytande biogas osv.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Fordonsgas Sverige bygger 10 nya tankställen

Post by Jonas »

Jag hittade just info om var ny station nummer sju (?) hamnar :)

Tidigare i vår/sommar har man ju öppnat nya tankstationer i Munkedal, Lysekil, Angered, Landvetter flygplats, Kungsbacka och om en månad kommer Stigs center. Ytterligare en station byggs tydligen vid Mölnlyckemotet vid riksväg 40, motorvägen mellan Göteborg och Borås och det bör väl bli nummer sju då om dom inte jobbar med ytterligare stationer som jag inte känner till. Det finns ingen info om detta på Fordonsgas hemsida.

Se http://www.harryda.se/arkiv/nyhetsarkiv ... 03467.html och http://www.harrydaposten.se/nyhet_visa.asp?id=478

Jag måste ju säga att Fordonsgas verkligen går åt rätt håll med placeringen av de nya stationerna. Speciellt bra för alla tusentals pendlare som kör Göteborg-Borås i endera riktningen, nu får dom möjlighet att tanka i Kallebäck, Mölnlyckemotet, Landvetter och två stationer i Borås (snart fyra eller fem om Borås kommun, Fordonsgas och Eon alla bygger enligt plan). Sen har ju Eon tidigare talat om Landvetter även dom.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Fordonsgas Sverige bygger 10 nya tankställen

Post by Jonas »

Nu har Fordonsgas lagt ut en uppdaterad lista över resterande stationer som ska byggas. Förutom Mölnlycke som jag nämnde i föregående inlägg så är det tydligen Vårgårda och Nässjö som berikas. Ska man tolka det som att listan är komplett så räknar dom Stigs Center två gånger, en gång för fordonsgas och en gång för LNG. Visst är det två anläggningar med det är ju på samma plats.

http://www.fordonsgas.se/Svenska/Tankst ... _2010.aspx
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Fordonsgas Sverige bygger 10 nya tankställen

Post by Stålis »

Jag hade missat att Nässjö är på gång med en egen mack. Det fyller upp ytterligare en bit av den vita gaskartan runt det inre av Småland. Skulle vara kul om det bleve något av planerna i Vimmerby och Oskarshamn också någon gång.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Fordonsgas Sverige bygger 10 nya tankställen

Post by Jonas »

Jag kan inte annat än skriva under på just Vimerby och Oscarshamn eftersom jag själv drabbats av gastorka där. Oscarshamn kommer säkert nu när (om..?) Gotland ä.n.t.l.i.g.e.n verkar komma igång men för Vimmerby har jag tappat hoppet. De senaste gångerna jag varit där så har det blivit att jag tankat hos Fordonsgas i Jönköping (för övrigt en i mitt tycke en rätt långsam station med energifattig lokal biogas) och sen har det blivit en del bensin tyvärr. Man kan ju tycka att någon i alla fall bör placera en station i närheten av Astrid Lindgrens värld för mer folk än där finns väl bara i Ullared :)

Undrar vad som händer med Fordonsgas utbyggnad nu när de annonserade tio stationerna är klara, kommer allt återgå till en osäker framtid eller kommer man ha råd att presentera och genomföra ytterligare expansion? Men ett minimiunderlag på 200 regelbundna kunder per station bör dom väl förhoppningsvis kunna räkna hem flera av de nya stationerna ganska snart genom avtal med kommuner etc.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply