Pris på biogas i Sthlm

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by Fred »

Det är en "farlig" utveckling...risken är att det blir på samma sätt som med etanolen; att bilister väljer att tanka bensin istället på grund av prispolitiken. För gasbilister handlar det kanske mer om att det inte är värt det extra besväret att tanka gas om prisskillnaden är för liten.

I Stockholm har vi ju dock andra problem som gör att vi tvingas köra på bensin... :lol:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by track_snake »

Fred wrote:Det är en "farlig" utveckling...risken är att det blir på samma sätt som med etanolen; att bilister väljer att tanka bensin istället på grund av prispolitiken. För gasbilister handlar det kanske mer om att det inte är värt det extra besväret att tanka gas om prisskillnaden är för liten.

I Stockholm har vi ju dock andra problem som gör att vi tvingas köra på bensin... :lol:
--------------------
Vadå? Naturgas? Inte än i alla fall i så stor utsträckning väl.

När det gäller priser måste man komma ihåg att det även kostar att producerar biogas. Trenden är därför uppåt för biogaspriset såväl som etanolpriset. Om priserna skall vara konkurrenskraftiga gentemot bensin och diesel i framtiden beror helt på om skatten på bensin/diesel kommer att höjas. Blir det ingen skattehöjning och priset inte går upp avsevärt av andra skäl (oljan börjar ta slut) så är det nog goodbye med både E85 och biogas i Sverige.

mvh/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by Sven »

track_snake wrote: Om priserna skall vara konkurrenskraftiga gentemot bensin och diesel i framtiden beror helt på om skatten på bensin/diesel kommer att höjas. Blir det ingen skattehöjning och priset inte går upp avsevärt av andra skäl (oljan börjar ta slut) så är det nog goodbye med både E85 och biogas i Sverige.

mvh/track_snake
Jag tror du har helt rätt. Och jag tycker att de fossila bränslena ska beskattas mer. Möjligen ska man vänta med ökad beskattning av naturgas tills biogasproduktionen blivit tillräckligt stor.
Opel Zafira CNG -08
Hasso
Posts: 26
Joined: 2009-10-13, 12:23
Location: Kumla

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by Hasso »

Jag skickade ett mejl till Svensk Biogas för 14 dagar sedan där jag ifrågasatte höjningen från 11.59 till 11.99 när bensinpriset dagen innan höjningen var nere i 12.18 och sjönk ytterligare till 12.08, fick inget svar, men 3 dagar efter så var biogaspriset sänkt med 20 öre till 11.79 vilket det forfarande var i morse.
Första gången jag sett en sänkning på det året jag kört på Biogas. Kostade 10.95 för ett år sedan.
BMW 316G-98. nr 353 av 440 tillverkade 166 reggade i Sverige.
http://www.autopower.se/galleriet/bmw.asp?bil=45749
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by Fred »

Idag tankade jag för första gången på Statoils nya fina tankställe i Bromma. En positiv upplevelse med fyra pumpar, nya pistolhandtagen samt gott om plats att manövrera fordon på. Dock var det en sak som tog ned glädjen rejält, nämligen priset: 13:26!! :shock: Det är "all time high" för mig!

Jag minns när jag tankade på samma ställe när jag precis köpt bilen, 2008, då låg priset under 10 kr! Priset har alltså gått upp med över 30% på drygt 3 år...

Nu tror, och hoppas, jag att det var naturgas jag tankade idag så att jag fick lite mer valuta för pengarna... :roll:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Pris på biogas i Sthlm

Post by joppe »

Väcker en gammal tråd :)

För första gången på flera år var gasen häromdagen nere under 13:- i Högdalen (12.94:- )

Tankade fullt för 350:- :mrgreen:

Hoppas detta håller i sig ett tag, så det inte bara var ett kort prisfall.

Gasa på
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
Post Reply