Biogasanläggning i Skarpnäck (vid Ältasjön) stoppas

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Biogasanläggning i Skarpnäck (vid Ältasjön) stoppas

Post by avozetta »

Jag, det var en lite tråkig nyhet på ABC igår, http://svtplay.se/v/1936364/biogasanlag ... on_stoppas
Hoppas detta inte är anläggningen i Skarpnäck som det skrivit mycket om. Om det är det så är det ju ett dråpslag för biogasutvecklingen i Stockholm.
Last edited by avozetta on 2010-03-25, 20:12, edited 2 times in total.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Biogasanläggning vid Ältasjön stoppas

Post by Fred »

Visst måste det vara anläggningen i Skarpnäck det handlar om. Ältasjön ligger ju precis bredvid Skarpnäck och att det skulle finnas planer på två biogasfabriker så nära varandra har jag mycket svårt att tro.

Det är mycket olyckligt att detta nu stoppas men det innebär inte automatiskt att det inte kommer bli någon biogasfabrik i stockholmsområdet. Jag tror att det handlar om en fördröjning, så fort Swedish Biogas hittar en annan plats så byggs troligen fabriken. Denna gång kanske de ser till att alla tillstånd och överklagansmöjligheter är klara innan de börjar förbereda marken. Tyvärr kan det nog ta väldigt lång tid...det finns ju inga platser kvar där inte de som bor i närheten kan klaga... :roll:

Lite sorgligt är det ju att en fabrik för miljön stoppas på grund av miljöbalken och människor som värnar om sin närmiljö... :(
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Biogasanläggning vid Ältasjön stoppas

Post by avozetta »

Jo, det nämndes väl i inslaget att man letar efter en annan plats att bygga på vilket ju är positivt. Synd att de slarvat med tillstånden.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Hammarn
Posts: 6
Joined: 2009-09-19, 10:25
Location: Jönköping

Re: Biogasanläggning vid Ältasjön stoppas

Post by Hammarn »

Swedish Biogas bemöter SVT:s inslag:
http://www.swedishbiogas.eu/1/1.0.1.0/3 ... t_grp-s1/1
kör Volvo V70 bi-fuel -07
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Biogasanläggning vid Ältasjön stoppas

Post by Fred »

Ytterligare ett exempel på medias häxjakt på biogasen...jag förstår det verkligen inte, varför är de så besatta av att smutskasta biogasen...? :roll:

Edit:

Nu har jag skickat ett mail till Anja Hildén, ansvarig utgivare på ABC, och frågat hur de kunde sända ett inslag med så många faktafel. Vi får se vad hon svarar... :twisted:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Biogasanläggning vid Ältasjön stoppas

Post by Fred »

Jag fick ett mycket snabbt svar av Anja. Först mitt mail:
Hej Anja,

Nyligen visade ni ett inslag om att biogasfabriken vid Ältasjön och jag blev tipsad om att se det på webben det av mina forumvänner på http://www.forumgas.se. Det var med stor sorg vi insåg att det stora hoppet för biogasbristen i Stockholm brustit.

Idag skriver Swedish Biogas på sin hemsida:

Felaktigt reportage om Skarpnäck Biogasanläggning

Tyvärr har det under tisdagen den 23 mars 2010 visats ett reportage på SVT abc angående Skarpnäck biogasanläggning där det framgår att Swedish Biogas International AB har lagt ned planerna på en biogasanläggning i Skarpnäck.

Denna information är tyvärr vinklad och direkt felaktig då planerna på en biogasanläggning i Skarpnäck kvarstår men att vi som bolag har valt dra tillbaka befintlig miljötillståndsansökan samt avser inom kort att starta om miljötillståndsprocessen i syfte att nå ut med all relevant information till berörda parter på ett korrekt vis.


Hur kan ni sända ett inslag med så många uppenbara faktafel? I slutet på inslaget säger reportern "Planerna på en biogasfabrik finns kvar, men INTE här vid Ältasjön" och Leif Marthorn säger "Förhoppningsvis kan man då återplantera träd här...". Hur kan det bli så totalt fel? Ställde reportern aldrig frågan till Peter Undén ifall planerna på fabriken var nedlagda helt eller om de fanns kvar? Ett sånt här reportage får ju motståndarna till fabriken att tro att de vunnit striden och oss som ser fördelarna med biogas att tappa hoppet.

Vi på http://www.fordonsgas.se är tyvärr ganska vana vid att media generellt är mycket negativa till biogasen och att det som rapporteras i ämnet nästan alltid är vinklat, onyanserat och väldigt dåligt researchat. Dessutom fokuseras det överlag på negativa saker (som dessutom oftast är felaktiga) utan att allt det positiva får någon plats. Vi är mycket frågande till varför media har denna inställning till just biogas, det bränsle som i dagsläget är det ojämförligen bästa för miljön på väldigt många plan.

Med vänliga hälsningar
/Fred
Och här är Anjas svar:
Hej,
jo, vi vet att Swedish Biogas anser att vi brustit i vår rapportering. Vi menar att vi gjort exakt det inslag som vi kunde göra med den information han gav oss. Självklart ställde reportern alla dom frågorna till Peter Undén, vinkeln om inställda planer var presenterad redan på telefon och var inte möjlig feltolka på något sätt. Och jag kan lova att reportern inte medvetet feltolkat informationen som han fick i sin tur. Men det här är andra gången det händer oss på ABC i kontakten med just detta bolag, och vi har nu dragit slutsatsen att alla samtal med dom i fortsättningen måste bandas för att kunna undvika händelser av det här slaget. Det lär ju inte vara sista gången vi rapporterar om planerna på en biogasanläggning i Skarpnäck.

Vi publicerar nyheten om att Swedish Biogas tänker lämna in en ny ansökan i kväll.

Jag anser att nyheter kring biogas hanteras professionellt av vår redaktion och mottar gärna exempel på motsatsen.

mvh


Anja Hildén, redaktionschef ABC, SVT Uppland och Finska redaktionen
08/784 26 05, 070-898 24 52
Intressant att hon skriver att Swedish Biogas vid två tillfällen anser att ABC brister i rapporteringen. Vad skulle SB ha för nytta av att säga en sak och mena en annan...? :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Biogasanläggning i Skarpnäck (vid Ältasjön) stoppas

Post by avozetta »

Läste Swedish Biogas pressmeddelande i sin helhet och man är ju också kritisk till den landskapsbild som ABC presenterade. Swedish Biogas hänvisar till en bild på deras anläggning i Örebro (om jag tolkat meddelandet rätt) och där är byggnaderna inte alls så höga som på illustrationen från ABC.

Jag håller med om att media ofta plockar fram det negativa i nyheterna (senast var det väl SVD) men det är ju inget unikt för biogasutbyggnaden. Det gäller väl alla nyheter. Det säljer och skapar debatt.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Biogasanläggning i Skarpnäck (vid Ältasjön) stoppas

Post by avozetta »

Ytterligare en artikel i ämnet, http://www.svd.se/nyheter/inrikes/miljo ... 520379.svd
Tydligen har Swedish Biogas inte givit upp att bygga på marken. Har man politikerna bakom sig (beslut 15 april) så kommer de att kalla till nya samrådsmöten.

Själv är jag lite kluven i frågan just för att det är två miljöintressen som står mot varandra. Om nu Swedish Biogas gör en ny ansökan efter konstens alla regler där man kan påvisa att omkringliggande naturvärden inte påverkas så är jag nog ändå för bygget.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Biogasanläggning i Skarpnäck (vid Ältasjön) stoppas

Post by avozetta »

Senaste nytt, http://www.nvp.se/Nacka/Alta/Biogasfabrik/
Nu har Stockholms politiker godkänt planen för biogasfabriken. Men Nackapolitikerna slår bakut och tänker överklaga beslutet.
... det ser inte så just ut ...
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Biogasanläggning i Skarpnäck (vid Ältasjön) stoppas

Post by avozetta »

Senaste nytt om fabriken i Skarpnäck kan man läsa om här, http://www.altasjon.nu/
... Länsstyrelsen ar nu kungjort Swedish Biogas nya ansökan om miljöfarlig verksamhet! ...
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Biogasanläggning i Skarpnäck (vid Ältasjön) stoppas

Post by Fred »

Man måste tänka på att den sidan administreras av motståndarna till biogasanläggningen och att de visat sig vara ganska slapphänta med fakta.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Biogasanläggning i Skarpnäck (vid Ältasjön) stoppas

Post by avozetta »

Det kunde jag varit tydligare med Fred, bra att du uppmärksammade det.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Biogasanläggning i Skarpnäck (vid Ältasjön) stoppas

Post by Fred »

Hehe...jag tror i och för sig att det framgår ganska tydligt av själva hemsidan men jag ville ändå passa på att ge dem en liten extra känga. 8) De är ju på sätt och vis "fienden"...

Nu ska jag inte påstå att jag satt mig in speciellt mycket i någon av sidorna men de uttalanden jag hört/läst av den där "föreningen" så verkar de vara väldigt mycket "nej"-sägare och ha inställningen att visst är det bra med biogas bara det inte påverkar mig och min skogsdunge.

Det är lätt att vara miljövän så länge man inte behöver göra några uppoffringar själv...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Biogasanläggning i Skarpnäck (vid Ältasjön) stoppas

Post by avozetta »

Hitta färska nyheter här, http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4333288
Planerna på att bygga landets största biogasanläggning i Skarpnäck i södra Stockholm möter på fortsatt stort motstånd hos de boende. Men anläggningen får tummen upp av miljönämnderna i både Stockholm och Nacka
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Biogasanläggning i Skarpnäck (vid Ältasjön) stoppas

Post by Fred »

"Gärna en anläggning, men inte nära mig. Ungefär så kan man sammanfatta de 35 yttrande som länsstyrelsen fått in..."
Som sagt...rör inte min dunge!

Klubba igenom tillstånden nu och sätt igång att bygga! Det vinner alla på i längden! Ja, alla utom de 35 då... :mrgreen:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Biogasanläggning i Skarpnäck (vid Ältasjön) stoppas

Post by avozetta »

Trots alla protester har regeringen nu gett klartecken att bygga biogasfabriken vid Ältasjön. Nacka kommun tänker inte överklaga beslutet.
– Enligt mig är Ältabornas oro något överdriven, säger
miljöchefen Christer Rosenström.
När bygget kommer igång är dock oklart.

http://www.nvp.se/Nacka/Alta/Gront-ljus ... gasfabrik/
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Biogasanläggning i Skarpnäck (vid Ältasjön) stoppas

Post by Fred »

Som vår vän Gert Fylking uttryckte sig: "ÄNTLIGEN!"
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Biogasanläggning i Skarpnäck (vid Ältasjön) stoppas

Post by avozetta »

Som vi väntat och till sist också trott att det skulle bli en anläggning men nu är dessa planer stoppade för gott :-(
Det blir ingen biogasfabrik i Skarpnäck. Den tre år långa striden om den planerade ­anläggningen vid Tyresövägen är över. Risken för obehaglig lukt stoppar bygget. Mark- och miljööverdomstolens dom är en seger för den lokala miljön över den storskaliga miljön.
http://www.dn.se/sthlm/dalig-lukt-stopp ... nlaggning/

Visst kanske det är en seger för den lokal miljön och jag kan förstå oron över risken för lukt om man nu har dessa problem på befintliga anläggningar men det är en stor förlust för Stockholmsregionen som inte på långa vägar producerar den biogas vi gör av med idag.

Edit: Nu hittade jag ett inslag på ABC, http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc ... -skarpnack, och nu börjar en av våra drivande politiker i frågan tveka om biogas är rätt väg att gå för Stockholm, suck :(
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Post Reply