Biogasproduktionen i Mälardalen kan fyrdubblas under 10 år

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Biogasproduktionen i Mälardalen kan fyrdubblas under 10 år

Post by Pka »

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... aar-380668
På uppdrag av Biogas Öst har en utredning genomförts som kartlägger utbud och efterfrågan på biogas i östra Mellansverige fram till 2020.
- Slutsatsen är att produktionen kommer att kunna flerfaldigas de kommande tio åren. Det finns dock risk för att efterfrågan springer ifrån produktionstakten och det är av stor vikt att åtgärder sätts in för att öka biogasproduktionen i regionen, säger Tomas Wadström på Biogas Öst.
Politiska styrmedel behövs!
På grund av att underskott på biogas förväntas råda under kommande år är det viktigt med kraftfulla åtgärder på flera fronter. Det är även viktigt med en ökad acceptans för naturgasinblandning tills nya biogasanläggningar har kommit igång. Rapporten lyfter fram en rad punkter som anses viktiga för att öka biogasproduktionen och expandera marknaden. En av dessa är att samtliga kommuner bör införa väl fungerande utsortering av matavfall från hushåll, restauranger, verksamheter och butiker varpå avfallet går till rötning.

- Regionen behöver utveckla fler regionala och lokala gasledningsnät för att säkra distributionen och öka tillgängligheten på gas. Det är också viktigt att staten säkrar tydliga och långsiktiga spelregler för biogas som fordonsbränsle för såväl producenter som konsumenter. Betydligt fler aktörer kommer då våga ta steget att investera i den biogasproduktion som tydligt efterfrågas i regionen, säger Tomas Wadström på Biogas Öst.
Utredningen visar klart och tydligt att det nu behövs en konsekvent politik och beslut!
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Biogasproduktionen i Mälardalen kan fyrdubblas under 10 år

Post by track_snake »

Problemet med naturgasinblandning är att bränslet då inte är lika miljövänligt. Kör man med 100% naturgas i fordonsgasen kan det vara bättre ur klimatsynpunkt att köra på diesel, och många dieselmodeller finns ju nu på marknaden med låga CO2-utsläpp.

Sedan finns det ju en konkurrens om avfallet också. I framtiden kanske en del av avfallet kommer att tas i anspråk för etanolproduktion också; oljebolaget St1 planerar ju en fabrik för avfallsbaserad etanol i Norrköping. Idag gör man dessutom fjärrvärme och el av en del av avfallet och det kan ur klimatsynpunkt vara en mycket effektivare lösning. Vått avfall, avloppsslam och t.ex gödsel eller slakteriavfall lämpar sig dock specifikt för biogasproduktion.

mvh/track_snake
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Biogasproduktionen i Mälardalen kan fyrdubblas under 10 år

Post by Pka »

track_snake wrote:Problemet med naturgasinblandning är att bränslet då inte är lika miljövänligt. Kör man med 100% naturgas i fordonsgasen kan det vara bättre ur klimatsynpunkt att köra på diesel, och många dieselmodeller finns ju nu på marknaden med låga CO2-utsläpp.

Sedan finns det ju en konkurrens om avfallet också. I framtiden kanske en del av avfallet kommer att tas i anspråk för etanolproduktion också; oljebolaget St1 planerar ju en fabrik för avfallsbaserad etanol i Norrköping. Idag gör man dessutom fjärrvärme och el av en del av avfallet och det kan ur klimatsynpunkt vara en mycket effektivare lösning. Vått avfall, avloppsslam och t.ex gödsel eller slakteriavfall lämpar sig dock specifikt för biogasproduktion.

mvh/track_snake
Nu är andelen naturgas endast ca. 35% och sjunkande, så det är inget stort problem. Att avhända sig möjligheten till naturgasinblandning helt undergräver bara möjligheterna till utveckling av gasmarknaden, och i slutänden även möjligheterna till avsättning för biogas. Misstaget i Stockholm visar just detta.

När det gäller konkurrens om råvaror (avfall) så har vi en lång bit kvar innan det tillgängliga organiska avfallet till fullo är utnyttjat. Tvärtom! Potentialen är stor, och vad som krävs nu är satsningar på ökad produktion.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Biogasproduktionen i Mälardalen kan fyrdubblas under 10 år

Post by track_snake »

Pka wrote:
track_snake wrote:Problemet med naturgasinblandning är att bränslet då inte är lika miljövänligt. Kör man med 100% naturgas i fordonsgasen kan det vara bättre ur klimatsynpunkt att köra på diesel, och många dieselmodeller finns ju nu på marknaden med låga CO2-utsläpp.

Sedan finns det ju en konkurrens om avfallet också. I framtiden kanske en del av avfallet kommer att tas i anspråk för etanolproduktion också; oljebolaget St1 planerar ju en fabrik för avfallsbaserad etanol i Norrköping. Idag gör man dessutom fjärrvärme och el av en del av avfallet och det kan ur klimatsynpunkt vara en mycket effektivare lösning. Vått avfall, avloppsslam och t.ex gödsel eller slakteriavfall lämpar sig dock specifikt för biogasproduktion.

mvh/track_snake
Nu är andelen naturgas endast ca. 35% och sjunkande, så det är inget stort problem. Att avhända sig möjligheten till naturgasinblandning helt undergräver bara möjligheterna till utveckling av gasmarknaden, och i slutänden även möjligheterna till avsättning för biogas. Misstaget i Stockholm visar just detta.

När det gäller konkurrens om råvaror (avfall) så har vi en lång bit kvar innan det tillgängliga organiska avfallet till fullo är utnyttjat. Tvärtom! Potentialen är stor, och vad som krävs nu är satsningar på ökad produktion.
---------------------
Ovan talas om att man vill ha 'en ökad acceptans för naturgasinblandning'. Men det är väl just vad man inte bör ha, om bränslet skall lanseras som en lösning på klimat- och miljöproblem.

Naturgas har ju också nu en beskattning som i princip jämställer det med diesel så några rent ekonomiska fördelar med att tanka naturgas tror jag inte det kan bli.

När det sedan gäller råvarusituationen blir det intressant att se om St1:s satsning på avfallsbaserad etanol kommer att kunna lösa sin råvaruförsörjning och hur det i så fall påverkar olika biogasprojekt i regionen. Visst finns det mer avfall att tillgå men mycket gör man ju el och fjärrvärme av genom sopförbränning och det kanske är en ur klimatsynpunkt ännu bättre lösning eftersom man då får ökad tillgång till förnybar fjärrvärme och el.

mvh/track_snake
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Biogasproduktionen i Mälardalen kan fyrdubblas under 10 år

Post by Fred »

Ett bra talesätt i sammanhanget är: "Man får inte låta det bästa bli det godas fiende".

Alltså, vi är ju eniga om att biogasen är det minst miljöskadliga bränslet och att det bästa vore om alla körde på det. När vi i dagsläget har problem att producera tillräckligt med biogas på grund av att infrastrukturen i produktionsledet inte är tillräckligt utbredd så kan vi välja mellan att bara distribuera den otillräckliga mängd bränsle som finns eller att dryga ut det med det ändå goda alternativet naturgas.

Det första valet skulle innebära att viljan att köpa på gasbil och därmed efterfrågan på gas hämmas på grund av att det inte går att få tag på. Detta leder i sin tur att aktörer i produktions- och distributionsleden inte vågar investera.

Det andra valet ökar incitamentet för privatbilister och andra att välja gas som fordonsbränsle vilket leder till att investerarna vågar satsa på utbyggnad. När denna utbyggnad kommit igång ordentligt så kan det goda fasas ut till förmån för det bästa!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Biogasproduktionen i Mälardalen kan fyrdubblas under 10 år

Post by track_snake »

Fred wrote:Ett bra talesätt i sammanhanget är: "Man får inte låta det bästa bli det godas fiende".

Alltså, vi är ju eniga om att biogasen är det minst miljöskadliga bränslet och att det bästa vore om alla körde på det. När vi i dagsläget har problem att producera tillräckligt med biogas på grund av att infrastrukturen i produktionsledet inte är tillräckligt utbredd så kan vi välja mellan att bara distribuera den otillräckliga mängd bränsle som finns eller att dryga ut det med det ändå goda alternativet naturgas.

Det första valet skulle innebära att viljan att köpa på gasbil och därmed efterfrågan på gas hämmas på grund av att det inte går att få tag på. Detta leder i sin tur att aktörer i produktions- och distributionsleden inte vågar investera.

Det andra valet ökar incitamentet för privatbilister och andra att välja gas som fordonsbränsle vilket leder till att investerarna vågar satsa på utbyggnad. När denna utbyggnad kommit igång ordentligt så kan det goda fasas ut till förmån för det bästa!

Mvh
/Fred
-----------------
Jo, men naturgas är inte något 'gott' alternativ. Det är inte bättre än, eller i vissa fall t.o.m. sämre än, diesel.

Det ligger ingen logik i att förespråka naturgas. Det är ungefär lika dumt som att förespråka diesel med argumentet att det snart kommer miljövänlig biodiesel i pumparna.

mvh/track_snake
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Biogasproduktionen i Mälardalen kan fyrdubblas under 10 år

Post by Fred »

Du missar poängen track_snake. Naturgas möjliggör biogasens utveckling som fordonsbränsle och utan den skulle antagligen inte biogasanvändningen startat alls inom fordonssektorn. Att "förbjuda" inblandning av naturgas nu, när det är brist på biogas, skulle innebära dödsstöten för det bästa fordonsbränslet som finns i dagsläget. Det skulle vara omöjligt för gasbilsförarna att tanka sina bilar. Gasbilarnas andrahandsvärde skulle störtdyka och nybilsförsäljningen skulle avstanna helt. Detta skulle i sin tur leda till att alla biogassatsningar skulle läggas ned och inga nya dra igång.

För mig är det självklart att naturgasen ska användas som stödåtgärd tills produktionen av biogas byggts ut tillräckligt. Största anledningen till att folk inte vågar köpa gasbil, och att de som redan äger en är missnöjda, är att tillgången är för dålig. Skulle det finnas fler mackar och om dessa alltid hade gas att leverera skulle missnöjet bytas ut helt mot glädje vilket skulle sprida sig till fler bilister och därmed öka försäljningen av gasbilar. Då infinner sig incitamentet att satsa mer på biogasframställning och naturgasen kan successivt fasas ut helt.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Biogasproduktionen i Mälardalen kan fyrdubblas under 10 år

Post by track_snake »

Det handlar inte om att 'förbjuda' naturgas utan att naturgas givetvis måste betraktas som det fossila bränsle det är skattemässigt. Det kommer aldrig att kunna försvaras ur logisk synvinkel om man ger naturgas samma 'privilegier' som biogas.

mvh/track_snake
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Biogasproduktionen i Mälardalen kan fyrdubblas under 10 år

Post by Pka »

Prognosen har ökat till en femdubbling över en tioårsperiod:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ ... ren-392158
Stockholm beroende av regional biogas, men lokal potential finns! - biogasproduktionen i Stockholms län kan femdubblas de kommande tio åren
I Stockholms län producerades det under 2009 ca 77 GWh uppgraderad gas, vilket motsvarar drygt 8 miljoner liter bensin. 2009 var försäljningen av fordonsgas ca 109 GWh – därmed råder ett underskott på biogas som har överbryggats med hjälp av naturgas. Utifrån idag tillgängliga uppgifter över produktion och efterfrågan samt alla (kända) framtida planer i länet har beräkningar och uppskattningar för de kommande åren genomförts.
Utredningen indikerar att produktionen av fordonsgas, i ett lågt scenario, kommer öka till ca 293 GWh år 2020, vilket inte är tillräckligt för att möta den ökande efterfrågan. I ett högt scenario fås en uppskattad produktion på ca 400 GWh fordonsgas inom Stockholms län år 2020. Detta beräknas tillräckligt för att tillgodose kollektivtrafikens bussar samt sopbilar, men beroende på hur marknaden för gasdrivna personbilar samt taxi utvecklas kan även det höga scenariot visa sig långt ifrån tillräckligt. Därför är det av stor vikt att satsa på ett nära samarbete med kringliggande län som har potential att producera mer gas än den egna efterfrågan.
Återigen - nu krävs en målmedveten politik för en ökad biogasproduktion!
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Post Reply