Karlstad: Hur högt tryck får det vara?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Karlstad: Hur högt tryck får det vara?

Post by Stålis »

På OKQ8, Hagalundsvägen 27 i Karlstad har de rejält tryck i gaspumpen. Min bil är specad för 20,7 kg gas vid 200 bars tryck, vilket motsvarar ungefär 26 Nm3. Tidigare har jag fått i maximalt 28-29 Nm3 vid tom tank.

I Karlstad förra lördagen stannade inte pumpen förrän vid 33,74 Nm3. Jag började undra om dispensern verkligen mätte rätt. Killen i kassan sa att det var många som undrade, men han hävdade att Aga ibland (trots att det står biogas på pumpen) levererar naturgas som ska vara lättare att komprimera. Det kan förmodligen stämma, särskilt vid låga temperaturer (det var -13 och snöstorm den dagen). Tryckmätaren på tanken visade ca 230 bar. Jag har fått för mig att de flesta gaspumpar slår i från tidigare vid låga temperaturer för att inte trycket ska stiga över tillåtna nivåer om man kör in bilen i värmen direkt efteråt. Om 26 Nm3 motsvarar 200 bars tryck vid 0 grader, borde 33,74 Nm3 ge 260 bar (33,74 / 26 x 200). En temperaturhöjning till 20 gr C borde ge bortåt 280 bar. Lite i högsta laget tycker jag.

Mätte pumpen rätt då? Ja förmodligen, eftersom jag efter rekordtankningen kom rekordlångt också. Ca 49 mil, varav knappt hälften i snöstorm med vällastad bil och takbox. I vanliga fall brukar jag komma runt 37 mil på en tank.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Karlstad: Hur högt tryck får det vara?

Post by Humlan »

Kan inte verifiera dina uträkningar (har tidigare klurat på vilken formel man bör använda) men har för mig att en normalkubikmeter är 1 m3 vid +15 C och 1 bar.

Biogas och naturgas är båda metan, bara med olika ursprung (ev. med lite butan tillsatt enligt vad någon påstod här tidigare).
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Post Reply