Nya Leveranser av gas från Örebro

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Nya Leveranser av gas från Örebro

Post by JohanF »

Hörde ett inslag på Sveriges Radio P4 idag om hur de från och med idag ska åtgärda en del av den brist på gas som finns i Sthlm, två gånger om dagen ska de tydligen komma en tankbil från Örebro med biogas. Det motsvarade tydligen ungefär 400 tankningar.
Länk till inslaget http://www.sr.se/Stockholm/nyheter/arti ... el=3366633

Mvh/
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Nya Leveranser av gas från Örebro

Post by henrico »

Bara hoppas det ger effekt. Sista veckorna har varit katastrof. Jag har kört bensin sedan jag kom hem från Sundsvall förra veckan. Var i Årsta idag och det var sex bilar på kö och bara en av pumpmunstyckena fungerade eftersom det var så USELT tryck...

Årsta stod för övrigt som "ok" klockan 16:00 på http://mobil.gasinfo.se/ (vilket var ganska exakt tiden jag var där) och om OK är att man får i 5 NM3 / minut i en bil så vetefasen..

*Suck*
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya Leveranser av gas från Örebro

Post by Fred »

Två lastbilar per dag låter verkligen inte mycket. Kan lastbilar ta mer än max två flak? Det skulle innebära att två tankställen får gas, vid två tillfällen per dag. Nu vet jag inte hur många tankar ett sånt där flak räcker till men det lär ju inte vara speciellt många när sopbilar, turistbussar, taxibilar och privatbilister samsas om det...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Nya Leveranser av gas från Örebro

Post by Humlan »

På varje flak står det "1910 Nm2" och en lastbil med släp tar två sådana flak. Två lastbilar per dag blir alltså drygt 7600 Nm2. Om en genomsnittstankning av personbil är 19 Nm2 så låter det rätt i teorin.

Jag undrar dock hur många Nm2 som skickas tillbaka på ett flak, med tanke på att trycket snabbt måste gå under 200 bar.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya Leveranser av gas från Örebro

Post by Fred »

Om dina siffror stämmer, vilket jag inte har någon anledning att tvivla på, så räcker alltså dessa två lastbilar per dag till 400 personbilar...det är inte mycket i Stockholm...jag gissar att sopbilarna har 10 ggr kapaciteten, alltså runt 200 Nm2.

Nåja, fyra flak från Örebro är bättre än inga flak från Örebro! 8)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Nya Leveranser av gas från Örebro

Post by Stålis »

Humlan wrote: Jag undrar dock hur många Nm2 som skickas tillbaka på ett flak, med tanke på att trycket snabbt måste gå under 200 bar.
Jag tror att varje tankstation har sin egen kompressor för att bygga upp det tryck som passar för bilarna (200 bar). Trycket i flaket kan nog vara lägre.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nya Leveranser av gas från Örebro

Post by avozetta »

Jag har lyckats pricka in en leverans vid Haga Norra vid ett tillfälle. Ganska säker på att den hade 3 flak, 1 på dragbilen och två på det långa släpet. Det stod AGA på den.

Såg förresten lite nya (i mina ögon) siffror på de ökade gasleveranserna till Stockholm på Gasföreningens hemsida:
... Bland annat kommer fordonsgasvolymen att öka med 60 procent i Stockholms län under 2010, varav 30 procent redan i januari ...
http://www.gasforeningen.se/Publikation ... 02009.aspx

Två lastbilar per dag känns inte som 30% ökning ?, det kanske kommer mer innan månaden är slut ?
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Nya Leveranser av gas från Örebro

Post by Humlan »

Alla AGA-flak jag sett är märkta med just 1910 Nm2, men jag visste inte att de kunde ta tre per lastbil. Då undrar jag samtidigt hur de får två lastbilar = 400 personbilar...

Kompressor låter som en nödvändighet, så det är säkert så det funkar.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Post Reply