Artikel i Extra Östergötland mån 9/11

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Gazprom
Posts: 19
Joined: 2009-11-04, 22:31

Artikel i Extra Östergötland mån 9/11

Post by Gazprom »

Hej allihopa!
Jag skrev en insändare till Extra Östergötland ang det höga biogaspriset, de blev dock så intresserade att det blir en hel artikel sa de till mig iaf.
Artikeln ska tydligen komma med imorgon måndag i Extra Östergötland. Ni som har tillgång till tidningen får gärna ta en titt. Det visar att de är intresserade av ämnet iaf så om man vill ta chansen att uttrycka sig i media kring detta så bådar det gott.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Artikel i Extra Östergötland mån 9/11

Post by Fred »

Föredömligt Gazprom! :D

Det skulle vara väldigt kul att läsa artikeln när det publiceras. Vet du om de lägger ut på nätet?

Själv har jag anmält kopplingen av gaspris-bensinpris till konkurrensverket...men det har lite lett någonstans... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Gazprom
Posts: 19
Joined: 2009-11-04, 22:31

Re: Artikel i Extra Östergötland mån 9/11

Post by Gazprom »

Tackar! :)
Bra att det också finns sådana som du som anmäler till konkurrensverket! Bra initiativ! Ju fler som gör sin röst hörd, desto större press på alla ansvariga för prissättningen och även på staten.

Har varit inne på deras hemsida, men jag har inte sett att de lägger ut innehållet på nätet (www.extraostergotland.se) :(
Jag vet inte själv ännu vad och hur mycket de kommer att publicera i tidningen av det jag skrev, men de sa att de skulle ta kontakt med Svensk Biogas för en kommentar. Troligtvis kommer de att ha svarat med något i stil med "höga produktionskostnader" osv, men priset på 11,25kr/Nm3 är obefogat anser jag. När jag började bli intresserad av biogas kostade den 9,95kr/Nm3 om jag inte minns helt fel. Nu är ju dessutom efterfrågan större och större för varje år, så prishöjningar ser jag som ren girighet :evil:

Hur som helst, om jag hinner kan jag försöka scanna in artikeln från tidningen och lägga upp en länk eller liknande i denna tråd.

Om det finns fler här som har försökt göra något i protest mot de höga biogaspriserna (tex skrivit insändare, anmält till konkurrensverket, startar namninsamling eller liknande) berätta gärna när ni gjorde det och hur det gick. Jag tycker att det skulle vara mycket intressant att höra :)
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Artikel i Extra Östergötland mån 9/11

Post by Jimmy »

Om du letar rätt på tråden om biogas i Skellefteå så får du följa turerna om hur det som troligtvis var Sveriges högsta gaspris (13,74kr/nm3 biogas) sjönk till dagens nivå på ca 9,70kr. Insändare, tv-inslag och politikerkontakter gav resultat.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Gazprom
Posts: 19
Joined: 2009-11-04, 22:31

Re: Artikel i Extra Östergötland mån 9/11

Post by Gazprom »

Ja, mycket intressant läsning!
Dags att stoppa den växande trenden på priset här i söder också innan vi når 13,74kr/Nm3.
Som utlovat bifogar jag artikeltexten från Extra Östergötland idag 9/11.
Som väntat försvarar sig Svensk Biogas, men de erkänner i deras svar att de "sneglar på bensinpriset". På den punkten är de i viss mån åtminstone ärliga, men jag tycker inte att det är ett giltigt argument som rättfärdigar prishöjning.

Extra Östergötland biogasartikel
Extra Östergötland biogasartikel
biogas.jpg (215.18 KiB) Viewed 10854 times
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Artikel i Extra Östergötland mån 9/11

Post by Fred »

Återigen: Bra jobbat Leo! :D

Bra artikel också! Hoppas den får lite spridning i andra medier också. Det Christer Setterdahl säger dryper ju av "friserade" sanningar! Om de använder samma prissättning som gör i Stockholm (och många andra ställen) så skiljer en (1) krona. Detta gör att när bensinpriset ökar så MINSKAR "glappet" i priset!! Om en liter bensin kostar 10 kr och biogasen 9 kr är skillnaden 10%. Om bensinpriset går upp till 20 kr så kostar biogasen 19 kr vilket gör 0,5% i skillnad!

Självklart kommer många kunder att köra mer på bensin när prisskillnaden minskar. Bensin är mycket enklare att tanka och är kostnadsskillnaden försumbar så finns inte incitamentet att välja det miljöalternativet.

Vi får sträva vidare! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Artikel i Extra Östergötland mån 9/11

Post by David »

Inte minst tror jag att färre väljer en gasbil eftersom det oftast är en rätt stor prisskillnad vid inköpet av bilen. Exempelvis kostar Passaten ca 30000 kr mer i gasutförande än motsvarande bensinbil. Som tjänstebil kan det fortfarande vara en relativt god affär eftersom förmånsvärdet är kraftigt rabatterat och företaget betalar merkostnaden, men vad händer efter 2011? Jag är någorlunda miljöintresserad men skulle inte ha valt Passaten om det inte vore för förmånsvärdesrabatten. Få privatpersoner lär kunna tjäna in merkostnaden om det skiljer så lite mellan att tanka gas och bensin.

Jag skummade en tidning som heter "Driva eget" eller något åt det hållet som testade fyra miljöbilar ur ett ekonomiskt perspektiv. Av dessa kom Passaten näst sist, endast före etanolbilen. Detta pga högre värdeminskning och högre drivmedelkostnad än en snåldiesel eller Prius.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
Gazprom
Posts: 19
Joined: 2009-11-04, 22:31

Re: Artikel i Extra Östergötland mån 9/11

Post by Gazprom »

Tackar för allt stöd och en bra diskussion :)
Jag fick nästan en chock när jag såg hur stor nyhet det blev, när jag skulle ta några tidningar så såg jag följande på tidningsbehållaren.
Tidningsbehållare
Tidningsbehållare
tidningar.jpg (106.76 KiB) Viewed 10820 times
Känns bra att det kom ut på så bra sätt, för jag har ofta fått uppfattningen av att många tror att biogas är jättebilligt och attt det bara är etanolen som floppade.
Kanske kan det få några att tänka till och reagera mot att världens renaste bränsle är påväg att bli världens dyraste om det fortsätta såhär. (Precis som David säger, inklusive prispåslaget på nya gasbilar så är det redan nu väldigt svårt att motivera ett sådant köp för en privatperson, såvida man inte får förmånsvärdesrabatten).
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Artikel i Extra Östergötland mån 9/11

Post by Fred »

Wow, Leo!! Värsta mediakändisen ju!!! Gissa om du kommer få frågor av vänner, bekanta och arbetskamrater nu! :D Frågade just min sambo om hennes föräldrar brukar läsa den där tidningen (de bor i Norrköping) men hon visste inte...distribueras den där?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: Artikel i Extra Östergötland mån 9/11

Post by anders »

Jodå den finns i också i Norrköping
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Gazprom
Posts: 19
Joined: 2009-11-04, 22:31

Re: Artikel i Extra Östergötland mån 9/11

Post by Gazprom »

Hehe, ja det känns lite speciellt fasktiskt, hade aldrig kunnat ana att en liten insädare kunde sluta så :)

Här är en karta över alla platser som det finns att hämta tidningen på:
http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&h ... urce=embed

Nu får Svensk Biogas något att bita i :)
Post Reply