AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by avozetta »

Ja, det står det bl.a. på en lapp på pumpen i Haga Norra som ser ut så här, http://avozetta.googlepages.com/AGA_oka ... _light.jpg .Mer naturgas i pumparna får vi tydligen leva med nästan ett helt år tills produktionen av biogas är i gång i Katrineholm. Det är ju en hyfsad volymökning från 0,2 - 5 miljoner kubik/år.

5 nya mackar låter ju däremot mer spännande. Högdalen är en men vilka är resten? Kanske läge för en fråga till AGA om inte ni andra har koll på dessa.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by Humlan »

Jag har hört rykten från en mycket insatt och ledande person om att det kommer ske förändringar till årsskiftet när det gäller gasleveranser till Stockholm. Enligt källan berodde detta på lång tids missnöje med nuvarande leveranser.

Låt oss hoppas att detta stämmer! Att behöva köra på naturgas i 11 månader känns förjävligt.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by Fred »

Fem mackar är det ju faktiskt inte, i alla fall inte för oss vanliga dödliga. Det är bara tre, eftersom två är avsedda för sopbilar. Personligen tycker jag att tre mackar är lite fjuttigt med tanke på hur stor efterfrågan blivit... :roll: Det känns som ett plåster på det avhuggna benet. Om gasbilsförsäljningen fortsätter öka de närmaste åren så kommer även nästa ben huggas av och antagligen båda armarna också...då hjälper inte plåster. Nej, jag tror att det måste till många fler pumpar om distributörerna vill ligga före efterfrågan.

Sen står det ju att det som max kommer vara 50% naturgas i pumparna så riktigt för- :evil: är det inte...även om det givetvis skulle vara absolut bäst med 100% biogas! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by Humlan »

Borde det inte vara obligatoriskt att gastypen anges på pumpen? Vilken annan produkt säljs på så lösa boliner?

- Vegetarisk lunch? Jorå, men det händer att vi slänger i lite köttslamsor om bönorna tar slut. Det är väl bättre än att du får gå hunrig? Om jag inte hade sagt något skulle du säkert inte märkt det...
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by Stålis »

Informationen finns också på AGAs webb: http://www.aga.se/international/web/lg/ ... emp_biogas
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by Fred »

Så, Humlan, om det skulle stå på pumpen att det var 45% naturgas när du skulle tanka, hade du kört vidare till nästa pump då? Om nästa pump också meddelat samma sak, och gasen tagit helt slut på vägen dit, hade du kört vidare på bensin då?

Jag förstår, och håller med i, ditt sätt att tänka men vi måste ju inse att det är i verkligheten vi lever. Denna verklighet är att det i nuläget inte finns tillräckligt med biogas för att möta efterfrågan i Stockholm vilket gör att distributörerna måste späda ut med naturgas. Naturgasen är inte alls lika bra som biogasen men den är långt mycket bättre än alla andra bränslen så vi får, så att säga, ta det onda med det goda. Om inte utspädningen görs så skulle alla pumpar vara avstängda under långa perioder vilket skulle innebära döden för gasen som bränsle.

När det gäller din jämförelse med vegetariska maten: om en vegetarian stod mellan att svälta ihjäl (få bränslestopp i bilen) eller äta en måltid som eventuellt innehåller en viss mängd animaliskt så tror jag att valet är enkelt...

För är mig inblandningen av naturgas ett nödvändigt ont. Bara genom att tillse att tillgången på fordonsgas överstiger efterfrågan kan biogasen stärka sin roll på marknaden. När bilägare som ska välja miljöbil ser att möjligheterna att tanka gas ökar och att tillgången är stabil så kommer de välja gasbil. Detta ger incitament att öka produktionen av inhemsk biogas som gör att naturgasen succesivt kan fasas ut. Alla "krigsrubriker" om att det är naturgas som tankas är i mina ögon kontraproduktivt. Naturgasen är, som sagt, långt mycket bättre än bensin och diesel! Dessutom, enligt mitt resonemang ovan, banar den väg för utökat användande av biogas!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by Humlan »

Jo, men genom att fylla pumpar märkta "Biogas" med naturgas utan att meddela köparen riskerar man två saker:
1. Bristen på biogasproduktion uppmärksammas inte, eftersom konsumenterna tror sig köpa något de inte får. Det ger köpare, politiker och producenter ett felaktigt intryck av en fungerande marknad, och riskerar att korrigerande åtgärder försenas eller uteblir.

2. Braskande rubriker om "fusk" och att miljövänliga bilister "blir lurade att köpa fossilt bränsle". Dessa skulle kunna dyka upp när som helst (eftersom det är sant, vilket ju brukar vara högre krav än kvällstidningarna ställer på sina storys) och bli betydligt större slag mot potentiella gaskonvertiter.

Om jag endast blir varse vilket bränsle jag tankat efter att jag mätt förbrukningen vid nästa tankning: "- Hmm, 26 mil på en tank!?? Det måste varit naturgas i biogaspumpen för tre veckor sedan..." då är något fel, enligt mitt sätt att se på saken!
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by David »

Idag när fordonsgasförsäljningen rapporteras redovisas väl alltid andelen biogas? Med en kraftig försäljningsökning på bilsidan är det kanske inte så konstigt om denna andel sjunker under senare hälften av 2009. På sikt lär det ändå vara bättre för miljön än dagens rubriker om tomma gasmackar eftersom det kanske innebär att fler vågar köpa gasbil, vilket leder till långsiktigt större efterfrågan på biogas och att fler bensinmackar utrustas med gaspumpar. Jag funderade på att köpa gasbil för ca tre år sedan men valde en bensindriven istället efter alla rapporter om taxiåkare som aldrig fick köra på gas. Ska gasbilarna få ordentligt genomslag måste det vara lika enkelt att äga en gasbil som en bensinbil. Den som frågar mig idag hur det är att äga gasbil i Stockholm får en inte odelat positiv bild, även om jag i stort sett är nöjd. Å andra sidan var jag beredd på en hel del strul, vilket det också har blivit. Om det alltid fanns gas när man kom till stationen skulle jag vara mer positiv, även om det på kort sikt skulle vara en högre andel naturgas. Vi som hänger här tillhör ändå på ett eller annat sätt entusiastskaran.

För mig personligen tycker jag det bara är positivt att inte behöva åka omvägar för att tanka gas. På mina första 400 mil har jag förbrukat ca 3 liter bensin, men det har hänt att jag på väg hem till Sollentuna från Söder åkt till Bilia Haga Norra, Shell i Kista, Statoil i Veddesta och slutligen Shell vid Brommaplan innan jag hittade gas (en gång, ca fem mils omväg), men det har flera gånger varit slut både vid Haga Norra och Shell i Kista samtidigt och jag har lyckats tanka vid Veddesta vilket ändå blir ett par mils omväg. Det innebär också att jag börjar kolla om mackarna verkar ha gas när jag kör förbi när mätaren närmar sig kvarts tank (efter ca 35 mil). Min förrförra bil, en A6 3.0 TDI, kom jag ca 100 mil på per tankning.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by Sven »

Jag tycker att det är bra att naturgasen finns tills dess att biogasproduktionen kommit igång. Naturgasen har enligt senaste bilindex 21 % lägre påverkan på växthuseffekten än bensin och har betydligt lägre hälsovådliga utsläpp, ett skäl till att gasbilar har speciella förmåner/ibland är de enda tillåtna bilarna i vissa tyska städer. Men det kanske borde bestämmas ett sista datum för att tillåta naturgas i fordonsgasen, det skulle pressa på utvecklingen av biogasproduktion.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by track_snake »

Sven wrote:Jag tycker att det är bra att naturgasen finns tills dess att biogasproduktionen kommit igång. Naturgasen har enligt senaste bilindex 21 % lägre påverkan på växthuseffekten än bensin och har betydligt lägre hälsovådliga utsläpp, ett skäl till att gasbilar har speciella förmåner/ibland är de enda tillåtna bilarna i vissa tyska städer. Men det kanske borde bestämmas ett sista datum för att tillåta naturgas i fordonsgasen, det skulle pressa på utvecklingen av biogasproduktion.
---------------------------------
Jo, men i de där 21% finns ju inte metanläckage med. Det pyser ju lite varstans alltifrån gasfält till CNG-bil. Enligt US EPA (amerikanska naturvårdsverket) är metanläckage från naturgasanvändning den största källan till metanutsläpp, 18% av antropogena metanutsläpp i USA kommer från metanläckage från naturgashantering. Det är mycket mer än de stackars korna som 'bara' står för 7%. Räknar vi med dem blir det pga. metanets större relativa växthuseffekt ungefär hugget som stucket om man kör på naturgas (CNG) eller bensin.

mvh/track_snake
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by Stålis »

track_snake wrote: Jo, men i de där 21% finns ju inte metanläckage med. Det pyser ju lite varstans alltifrån gasfält till CNG-bil.
Som jag har förstått det så bygger "bilindex" på livscykeldata från JRC/EUCAR/CONCAWE, så jag skulle vilja påstå att metanläckaget faktiskt är inräknat när man räknar med 21% lägre klimatpåverkan med naturgas jämfört med bensin.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by cpalm »

Man måste ju säga att det är ett jäkla mysterium att det är produktionsanläggningen i Katrineholm som skall lösa stockholms biogasbrist. Antar att det beror på att stockholms kommun efter 20 års misslyckad miljöpolitik fortfarande anser att förbränning är det bästa sättet att återvinna matavfall(?)

Annars är jag benägen att hålla med Humlan. Jag tycker inte att man kan säga att man "ökar andelen naturgas i biogasen till 50%". Då kan man inte marknadsföra det som biogas längre.
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by cpalm »

Hm... hittade följande information på Stockholm Vattens hemsida:
http://www.stockholmvatten.se/Stockholm ... nsbransle/

Av intresse är passagen:
"Stockholm Vattens anläggningar i Bromma och Henriksdal för produktion av fordonsbränsle från biogas har en sammanlagd produktionskapacitet av ca 8 miljoner m³ per år. Då Stockholm Vatten endast producerar den mängd biogas som säljs består produktionen i dagsläget av 4,1 miljoner m³ som varje år levereras som fordonsbränsle till AGA Gas, SL och Fortum."

Sidan är uppdaterad 2009-03-02, vilket naturligvis inte behöver betyda att siffrorna är färska, men detta skulle alltså betyda att endast ca. hälften av gasen som produceras faktiskt kommer till nytta. :?
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by Fred »

Då Stockholm Vatten endast producerar den mängd biogas som säljs består produktionen i dagsläget av 4,1 miljoner m³ som varje år levereras som fordonsbränsle till AGA Gas, SL och Fortum.
Det är ju lite märkligt...uppenbarligen produceras ju inte alls den mängd som behövs! Fast det är klart, det kanske inte bara är att skruva på en kran för att producera mer nu när efterfrågan är större än tillgången... :roll: men det borde väl gå snabbare att utnyttja kapaciteten 100% i Stockholm än att bygga en ny anläggning i Katrineholm!

Jag tror att vi saknar lite information om det här för det lär ju inte ligga någon konspiration bakom. Kanske har kapaciteten ökats till 100% sedan 2009-03-02 och det ändå inte räcker till.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by cpalm »

Tja... På Biogas Öst:s (där ju bl.a. AGA ingår) hemsida kan man läsa följande:
http://www.biogasost.se/LinkClick.aspx? ... d&tabid=66
Där pekar man utöver den stora efterfrågan på en produktionsstörning som huvudorsaken till senaste tidens problem. Underligt att man inte hört mer om det? Så vitt jag vet så är det väl bara reningsverken i Henriksdal och Bromma som är de stora leverantörerna i Stockholm?
Det torde väl betyda att så snart produktionsstörningen är åtgärdad så skall det väl inte finnas anledning att på kort sikt blanda i några större mängder naturgas?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: AGA: Mer naturgas i Stockholmspumparna och 5 nya mackar

Post by Stålis »

cpalm wrote:Tja... På Biogas Öst:s (där ju bl.a. AGA ingår) hemsida kan man läsa följande:
http://www.biogasost.se/LinkClick.aspx? ... d&tabid=66
Där pekar man utöver den stora efterfrågan på en produktionsstörning som huvudorsaken till senaste tidens problem. Underligt att man inte hört mer om det?
Det underliga är att branschen låter problemen bli så stora att man får dålig publicitet i media innan man informerar sina kunder.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply