KLäder blir biogas

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

KLäder blir biogas

Post by Göran »

En forskare på Borås Högskala har tagit fram ett nytt sätt att framställa biogas på. Som gör att det även går att framställa biogas från gamla avlagda kläder.
Kläder blir biogas Ny Teknik
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: KLäder blir biogas

Post by anders »

Bäst att hålla i jeansen nu, både biogas och etanol av dem. Snart hårdvaluta.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: KLäder blir biogas

Post by track_snake »

anders wrote:Bäst att hålla i jeansen nu, både biogas och etanol av dem. Snart hårdvaluta.
-----------------------
Är de inte alltför dåliga kan de kanske säljas på second hand och därmed återvinnas. Men Dina är kanske alltför slitna för det alternativet...

mvh/track_snake
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: KLäder blir biogas

Post by anders »

Mmm jag kanske köpt dem på secondhand :wink:

Frugan har jobbat i secondhand branchen, mycket av det som som samlas in säljs inte, och utav det som kommer ut i butik så säljs inte allt utan går tillbaka till sorteringscentralen.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: KLäder blir biogas

Post by track_snake »

anders wrote:Mmm jag kanske köpt dem på secondhand :wink:

Frugan har jobbat i secondhand branchen, mycket av det som som samlas in säljs inte, och utav det som kommer ut i butik så säljs inte allt utan går tillbaka till sorteringscentralen.
-----------------------------------
Och då, när de inte är användbara för någon annan, är det rimligt att göra biogas eller etanol av dem.

Ur klimatsynpunkt är det antagligen bättre att göra etanol av dem. Biogas ger hur som helst en hel del metanläckage. Därför är det naturligtvis bra om St1 börjar sälja sin 'avfalls'-E85 i Sverige mot bakgrund av att det visat sig att den E85 man säljer idag knappast är klimatvänlig då utsläppen av lustgas från sockerrörsodlingar är större än vad man tidigare trott.

mvh/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: KLäder blir biogas

Post by Sven »

track_snake wrote:Därför är det naturligtvis bra om St1 börjar sälja sin 'avfalls'-E85 i Sverige mot bakgrund av att det visat sig att den E85 man säljer idag knappast är klimatvänlig då utsläppen av lustgas från sockerrörsodlingar är större än vad man tidigare trott.

mvh/track_snake
Har uppgifterna om ökade lustgasutsläpp kommit sedan vi hade denna diskussion här på forumet för något år sedan?
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: KLäder blir biogas

Post by track_snake »

Sven wrote:
track_snake wrote:Därför är det naturligtvis bra om St1 börjar sälja sin 'avfalls'-E85 i Sverige mot bakgrund av att det visat sig att den E85 man säljer idag knappast är klimatvänlig då utsläppen av lustgas från sockerrörsodlingar är större än vad man tidigare trott.

mvh/track_snake
Har uppgifterna om ökade lustgasutsläpp kommit sedan vi hade denna diskussion här på forumet för något år sedan?
---------------------------------------
Bl.a. en alldeles färsk australisk rapport som redovisar lustgasutsläpp från sockerrörsodling på upp till 46 kg/ha/odlingssäsong. Det motsvarar att E85 skulle ge en växthuseffekt som är upp till 50% större än för bensin. N2O är 310 ggr 'starkare' än CO2 som växthusgas.

Det blir mycket N2O från sockerrörsodling av två skäl. Dels ger tropiska jordar som sådana ifrån sig mycket mer N2O; omkring 70% av alla N2O-utsläpp kommer från tropiska jordar. Dels har sockerröret i sitt rotsystem bakterier som denitrifierar nitrat från gödsel (antingen konstgödning eller t.ex. vinasse (en avfallsprodukt från sockerfabrikerna) som man använder i Brasilien).

http://a-c-s.confex.com/crops/2009am/we ... 53375.html

mvh/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: KLäder blir biogas

Post by Sven »

Var det inte detta du var inne på för drygt ett år sedan när vi debatterade på etanol.nu och blev portade där? Du får visst skriva där igen, har du skrivit om dessa nya rön på etanol.nu?
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: KLäder blir biogas

Post by track_snake »

Det gick bra bara man bytte signatur (från track_snake till BP)...

Etanol.nu har en egen tråd om lustgasutsläpp där en stor andel av inläggen är mina:

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3256

mvh/track_snake
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: KLäder blir biogas

Post by Fred »

Blev ni portade på etanol.nu?!! :lol:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: KLäder blir biogas

Post by anders »

Intressant diskussion detta. Om lustgasen bildas i marken p.g.a av odling på dessa bredgrader så borde det också gälla för odling av soya. Soya protein importeras till sverige och används till kraftfoder för olika djur. Djurens spillning kan hamna i biogasprodukuktion. Kan man då säga att biogasproduktion är del av kedjan i spridning av lustgas :?:
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: KLäder blir biogas

Post by Sven »

Fred wrote:Blev ni portade på etanol.nu?!! :lol:
Ja, faktiskt. Jag blev trakasserad av flera personer på det forumet och till slut kunde jag inte skriva några inlägg. Jag skulle inte precis säga att det var "högt i tak" på det diskussionsforumet.

Jag tröttnade på att lägga energi på att diskutera med medlemmarna där. Det är nog generellt sett bättre att framhålla biogasens förträfflighet än att kritisera andra miljöbränslen.

Det går att läsa om behandlingen av track_snake och mig på http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=13&t=826
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: KLäder blir biogas

Post by Fred »

Sorgligt att läsa om...
Att moderatorer använder sig av forumregler för censur är ju verkligen maktmissbruk och görs det i det dolda är det ju än värre. Jag tror aldrig jag hört talas om något liknande faktiskt...och då är jag, och har varit, aktiv på ganska många forum...

Nåja, det här blev väldigt OT så man får akta sig så man inte blir bannad! :lol:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: KLäder blir biogas

Post by anders »

Censur eller inte, det är väl upp till betraktarens synpunkt.
Denna tråd är låst på grund av att inlägget tillför inte något nytt som inte redan diskuteras i andra tråder och att denna tråd skulle lätt kunna urarta i ytterliga en parallell diskussion.

N2O frågan diskuteras här i http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3256 men observera detta forums regler, dvs endast vällunderbyggda inlägg som ska stödas av länkar till dokument eller hemsida

DN's artikel diskuteras redan här i http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=3278

Aryan, co-moderator på detta forum
Så stod det på den tråden längst ned. Alla forum har sina regler. även detta forum, och det bör deltagarna följa.
Och det är moduratorn uppgift att stävja sådant han/hon tycker bryter mot forumets regler. Ibland kan man som forummoderator släppa igen vissa saker och ibland så måste man gå in tidigt innan tråden urartar.

Precis som denna tråd börjar bli O.T.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: KLäder blir biogas

Post by track_snake »

anders wrote:Intressant diskussion detta. Om lustgasen bildas i marken p.g.a av odling på dessa bredgrader så borde det också gälla för odling av soya. Soya protein importeras till sverige och används till kraftfoder för olika djur. Djurens spillning kan hamna i biogasprodukuktion. Kan man då säga att biogasproduktion är del av kedjan i spridning av lustgas :?:
---------------------------------------
Jo, om man följer spåret långt kan man kanske säga så.

Framförallt är det ju så att sojaodlingar ofta etableras i regnskogen i Amazonas efter att man tagit ner timret.

mvh/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: KLäder blir biogas

Post by Sven »

anders wrote: Så stod det på den tråden längst ned. Alla forum har sina regler. även detta forum, och det bör deltagarna följa.
Och det är moduratorn uppgift att stävja sådant han/hon tycker bryter mot forumets regler. Ibland kan man som forummoderator släppa igen vissa saker och ibland så måste man gå in tidigt innan tråden urartar.

Precis som denna tråd börjar bli O.T.
Tonen på etanol.nu var ofta väldigt hätsk. Jag uppskattar verkligen att det är en helt annan samtalston och tolerans på vårt forum.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: KLäder blir biogas

Post by anders »

Jag uppfattade också som att tonen var hätsk, bitvis och utav vissa. Men som ordspråket säger
Det krävs minst två för att bråk skall uppstå.
Och det kan vara svårt att text uttrycka vad man vill och speciellt kan det lätt missuppfattas av läsaren. Därför finns det känsleikoner för att "smycka" sin text. :wink:
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Post Reply