Kopplingen av pris bensin-gas

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Kopplingen av pris bensin-gas

Post by Jonas »

Ingen som orkat ifrågasätta hur bensinen gått ner en krona och tio öre sedan 2009-06-17 men Fordongas inte sänkt ett öre under den perioden? Väldigt konstigt att dom alltid hänger med på prisökningar men aldrig åt andra hållet.

Jag får aldrig svar från Fordonsgas längre så jag har gett upp. Dessutom känner jag mig rent provocerad när dom istället för att sköta prissättningen skickar mail om förmåner för oss som Fordonsgaskort. Inte så att jag tycker det är fel med speciella erbjudanden för trogna kunder, tvärtom, men att börja där istället för att få ordning på prissättningen gör väl att man kanske inte har så många trogna kort-kunder kvar...
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Jag tror det är lönlöst att klaga hos de stora aktörerna. Däremot skulle det nog ge effekt hos Fordonsgas i Göteborg om alla kom överrens att sluta tanka hos dem när EON öppnar sina (förhoppningsvis) billigare mackar i Göteborg. Då är det plötsligt konsumenterna som styr.
Det känns som att alla stora aktörer har intagit en dyrare prissättningen den senatse tiden.
Däremot återstår bilisternas dom om några år, byter vi till nya gasbilar eller ej?
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Jag gjorde en anmälan via Konkurrensverkets hemsida gällande bristen på konkurrens i gasdistrubutionen i stockholmsområdet. Det verkar inte ha hänt något där tyvärr.

Om fler gör anmälningar kanske de kikar på situationen, även nationellt.

Problemet är ju också att även om det kommer in nya aktörer så kommer de ändå snacka ihop sig om priserna. Så har de alltid gjort med de flytande drivmedlen så varför skulle de gasformiga bli undantagna kartellerna? Gasdistrubitörerna kommer ju också vara i oligopolsituation... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
esse
Posts: 2
Joined: 2009-07-27, 14:53
Location: Helsingborg

Post by esse »

Får man strö lite salt i såret?
När jag tankar här hemma hos E.on eller Öresundskraft kostar det ungefär 215 Sek att fylla en helt tom tank.

Nere på kontinenten kostar det drygt 13 euro att fylla samma tank. Omräknar i svensk valuta får jag det till 146 sek.

Priset i Tyskland är 68% av det svenska priset. Väl stor skillnad tycker jag det är ju samma gas.

Tittar man på e.ons hemsida kan man hitta ett litet diagram över priset gas, bensin och diesel. Det är bara at konstatera att dom där 3 linjerna löper hyffsat parallelt.
MB B170 NGT
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

esse wrote:Får man strö lite salt i såret?
När jag tankar här hemma hos E.on eller Öresundskraft kostar det ungefär 215 Sek att fylla en helt tom tank.

Nere på kontinenten kostar det drygt 13 euro att fylla samma tank. Omräknar i svensk valuta får jag det till 146 sek.

Priset i Tyskland är 68% av det svenska priset. Väl stor skillnad tycker jag det är ju samma gas.

Tittar man på e.ons hemsida kan man hitta ett litet diagram över priset gas, bensin och diesel. Det är bara at konstatera att dom där 3 linjerna löper hyffsat parallelt.
----------------------------

Tyskland har mycket lägre skatt på gas än Sverige. Det är skillnaden. Inte att produktpriset är annorlunda.

Det kommer dessutom (vilket är fullt logiskt) att bli samma CO2-skatt på fossilgas som på bensin i Sverige.

mvh/track_snake
Post Reply