Konsten att hänga upp ett tankmunstycke efter tankning

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Konsten att hänga upp ett tankmunstycke efter tankning

Post by AndersH »

På en del tankställen hänger man upp tankmunstycket lodrätt i en hållare där tankmunstyckets "nos" greppar tag om ett fäste som till formen liknar nippeln som sitter på bilen. Man måste alltså manövrera spaken så att pilen pekar bakåt längs slangen för att få loss tankmunstycket inför tankning.

Nu har jag märkt att en del vrider tillbaka spaken så att pilen pekar mot nosen på tankmunstycket när den hängs tillbaka efter tankning, dvs tankmunstycket är öppet och trycksatt hela vägen ut.

Tankmunstycket hänger ju kvar så bra bara genom att låta spaken stå i sitt neutralläge vinkelrätt mot slangen och därmed är inte tankmunstycket öppet. Jag antar att det sitter en O-ring som tätning i fästet precis som det gör i våra bilar och det verkar lite onödigt att utsätta den för konstant tryck (och risk för läckage) när det kan undvikas.

Vilket sätt är det korrekta?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Det korrekta enligt mig är att låta pilen peka åt sidan.. man skall alltså inte sätta fast den med pilen frammåt.. Gör man det så verkar slangen vara onödigt trycksatt hela tiden, dessutom när man lossar den så skickas en del gas tillbaka kan man höra...

dessutom är slangen svårare att få loss om man satt den med pilen frammåt

nån o-ring i tankmunstycket tror jag inte finns däremot... inte vad jag sett när jag kollat iaf..

Sen är det rätt onödigt att köra iväg med slangen kvar i bilen också... ett tips kan vara att koppla loss den innan man kör iväg ;) ... Såg att högsbo 421 blivit av med en slang och även skadat plåten på pumpen lite också... det verkar rätt vanligt att folk kör iväg med slangen i.....
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Image
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag tycker också att det vettigaste är att låta spaken peka åt sidan när man hänger upp tankmunstycket så att det inte är trycksatt hela tiden. Då tycker jag att vi allihopa gör så i fortsättningen. :)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Jag tankade i Högsbo idag, och då var alla slangar och pumpar intakta.

Däremot hade någon lyckats med konststycket att glömma sin bilnyckel vid pumpen. Man kan tycka att det borde vara svårt att få med sig bilen iväg utan den...?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Post Reply