Tanka fordonsgas i Norge

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Gigamaster
Posts: 20
Joined: 2009-06-25, 16:33
Location: Malmö

Tanka fordonsgas i Norge

Post by Gigamaster »

Planerar en semester till vårt kära grannland (som tyvärr inte riktigt har kommit igång med CNG-produktionen än, däremot LPG).
Det sägs att det ska finnas 11 st CNG-mackar i Norge, men jag har bara lyckats hitta fyra st ännu så länge.
De som ska finnas är:

1 st i Trondheim
2 st i Stavanger
2 st i Haugesund/Karmøy
5 st i Bergen-regionen
1 st i Fredrikstad

Om någon kan ge information om vart dessa tankställen är placerade samt hur man gör för att tanka där, så vore jag ytterst tacksam.
Det kanske finns ännu fler som jag ännu inte känner till?

/DJJ
Biogas. For Life
Beachman
Posts: 3
Joined: 2008-04-17, 13:12

Biogas i fredrikstad

Post by Beachman »

Det kommunala bolaget FREVAR erbjuder FordonsGas kunder att tanka biogas i Fredrikstad mellan kl. 8-15 på vardagar. För smidig service bör man ringa +47 69 35 73 00 innan tankning. Betalning sker i efterhand via giro. Adressen är Habornveien 61, Öra industriområde, Fredrikstad. Kommer man från Sverige tar man av vid Årum/Rv 111 (Sarpsborg syd) och kan då följa Rv 111 fram till anläggningen.
magnar.bolme@lyse.no
Posts: 1
Joined: 2009-07-08, 12:16

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by magnar.bolme@lyse.no »

Gigamaster wrote:Planerar en semester till vårt kära grannland (som tyvärr inte riktigt har kommit igång med CNG-produktionen än, däremot LPG).
Det sägs att det ska finnas 11 st CNG-mackar i Norge, men jag har bara lyckats hitta fyra st ännu så länge.
De som ska finnas är:

1 st i Trondheim
2 st i Stavanger
2 st i Haugesund/Karmøy
5 st i Bergen-regionen
1 st i Fredrikstad

Om någon kan ge information om vart dessa tankställen är placerade samt hur man gör för att tanka där, så vore jag ytterst tacksam.
Det kanske finns ännu fler som jag ännu inte känner till?

/DJJ
Jeg jobber med salg av naturgass/ biogass for Lyse i Stavanger-regionen. Vi har to stasjoner i Stavanger, en i Auglændsmyra 3 og en i Petroleumsv 1. Her kan man betale med Lyse-kort, bankkort eller Master/ Visa. Gasnor har stasjoner i Haugesund og Bergen, men her kan man kun betale med Gasnor-kort. Ta evt. kontakt med Gasnor på forhånd (Se http://www.gasnor.no/1012/Side.aspx). Fredrikstad er beskrevet i tidligere innlegg. Kjenner ikke til at det fionnes CNG-stasjon i Trondheim.
Norsk gassmisjonær
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Trevligt att det finns lite norska gasmackar också. Förmedla gärna de uppgifter ni har till http://www.cngprices.com/, inkl. gps-kordinater. Kanonsida för att hålla koll på gaspumpar.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

avozetta wrote:Trevligt att det finns lite norska gasmackar också. Förmedla gärna de uppgifter ni har till http://www.cngprices.com/, inkl. gps-kordinater. Kanonsida för att hålla koll på gaspumpar.
Precis vad jag tänkte skriva i tråden men du hann först ;) .. Bra! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by osh »

Jag var lite sugen på att ta gasbilen upp till Norefjell för lite skidåkning men efter att ha tittat på var mackarna ligger (sista i Uddevalla om man kommer från Gbg) så blir det nog annan bil faktiskt.
Lite synd då Norge borde kunna ha precis hur många naturgasmackar som helst om de bara ville...
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by Sven »

Så länge norrbaggarna har sin olja så kanske de inte tänker så mycket på miljövänliga drivmedel.
Opel Zafira CNG -08
Gigamaster
Posts: 20
Joined: 2009-06-25, 16:33
Location: Malmö

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by Gigamaster »

Tänkte berätta lite hur det gick att tanka gas i Norge. Trippen gick från Malmö - Karesuando - Tromsø - Bergen - Kristiansand - Oslo och tillbaka till Malmö igen. Gas var det i stort sett inga problem att tanka i Sverige.

Fösta stoppet för tankning blev Kalmar, lite dåligt tryck i pumpen bara, vilket gjorde att vi inte kom ända fram till Stockholm på gas. Nästa stopp blev Bilia Haga norra, eftersom motorlampan på Volvon började lysa då det var fuktigt väder. Tyvärr kunde inte Bilia svara på varför. Detta var något jag kom på själv vid ett senare tillfälle. Därefter körde vi en sväng om Västerås och besökte släktingar. Det var inga problem alls att tanka gas här heller. Sedan var det Uppsala, där det krävdes ett speciellt tankkort. Efter Uppsala var nästa stopp Sundsvall och gasen tog slut ca 1 mil innan Sundsvall. Väl i Sundsvall fungerade inte pumpen. Men dagen efter gjorde den det. AGA hade antagligen fått information om problemet, trots att det var söndag så hade de fixat det. Bra av AGA. Nästa stopp, Skellefteå, där det också krävdes ett speciellt tankkort. Men det var inga problem att tanka när man väl kom på koden. Dessutom var Ske-å biogas väldigt hjälpsamma. Nästa gång vi tankade var i Boden. Billigast hittills. Dessutom gick det i mycket gas. Efter Boden beslutade vi oss för att köra på bensin och ha gasen som reserv, då vi inte visste var nästa gasmack skulle dyka upp. Bara att den troligtvis var långt borta.

Nästa gång vi tankade var i Karesuando på Mack-Apotek-Systembolaget och då bensin. Sedan bar det in i Finland och därefter Norge. När vi kom till Tromsø tänkte vi att det borde finnas gas, och det fanns det. Men inte CNG, utan LPG. Så det fick bli bensin, och likaså vid Narvik. Även längst ute på lofoten kunde vi tanka bensin, dock till ett hutlöst pris: 15.60kr/l. Vi fick också tanka bensin i Bodø och i Mo i Rana. Därefter var det först i Trondheim som vi hoppades på gas, men ack. det var inget att hoppas på. Så det blev bensin även här. Ålesund erbjöd inte mycket mer. Det var bensin som gällde.

I Bergen visste vi att det fanns gas från Gassnor. Och det fanns det också, men den pumpen tog inte andra kort än Gassnors eget. Så det dröjde ända till Stavanger innan vi lyckades (för första gången i Norge) att tanka CNG i Norge. Det var på Statoil/Lyse. Och det gick i så mycket gas att jag trodde att tanken skulle explodera, 22.09Nm3. Därefter var det länge innan vi kunde tanka gas igen.

Vare sig i Kristiansand eller i Oslo fanns det möjlighet att tanka CNG. Dock fanns möjligheten att göra det i Fredrikstad (Om man är kund hos Fordonsgas Sverige, vilket jag inte är). Så vi körde ända till Lilla Edet innan det blev gas igen. Nästa stopp blev Falkenberg och därefter var vi hemma i Malmö igen.

Så slutsatsen blev att det går att tanka gas i Norge, även om det inte finns särskilt många tankställen. Best bet är Stavanger och troligen Haugesund. Är man kund hos Fordonsgas Sverige så kan går det (enl. hemsidan) även att tanka i Fredrikstad. Listan på gasstationer i Norge är således:

1 st i Bergen (Gassnor) - Endast Gassnors kort fungerar
2 st i Stavanger - Varav en ligger på Statoil
2 st i Haugesund/Karmøy
1 st i Fredrikstad (FREVAR) - Om du är kund hos Fordonsgas Sverige
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by track_snake »

Sven wrote:Så länge norrbaggarna har sin olja så kanske de inte tänker så mycket på miljövänliga drivmedel.
---------------------------------
Norrbaggar?

Det var väl inte snällt sagt...

F.ö. är väl CNG lika fossilt som olja...

mvh/track_snake
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by Humlan »

Det är väl ett ganska harmlöst och kärvänligt uttryck?

Naturgas är lika fossilt men brukar anses ligga runt 75% (direkt från minnet) av motsvarande bensins eller diesels växthusgasutsläpp (plus att man med naturgas slipper tungmetaller, kolväten och sot).

Gröna bilister har en bra rapport som någon kanske kan posta en länk till...
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by Sven »

Norrbaggar var inte alls illa ment, jag uppfattar inte att det har en negativ klang, men om normännen gör det ska jag inte uttrycka mig så.
Opel Zafira CNG -08
frakt
Posts: 15
Joined: 2009-12-28, 20:04
Location: Norrköping

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by frakt »

Gigamaster wrote:Tänkte berätta lite hur det gick att tanka gas i Norge. Trippen gick från Malmö - Karesuando - Tromsø - Bergen - Kristiansand - Oslo och tillbaka till Malmö igen. Gas var det i stort sett inga problem att tanka i Sverige.

Fösta stoppet för tankning blev Kalmar, lite dåligt tryck i pumpen bara, vilket gjorde att vi inte kom ända fram till Stockholm på gas. Nästa stopp blev Bilia Haga norra,

Hej att du inte tankade gas i Norrköping då det finns 4st gasmackar där.
3st drivs av Svensk biogas 1st av Eon, 3st ligger rätt så centralt.
Gigamaster
Posts: 20
Joined: 2009-06-25, 16:33
Location: Malmö

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by Gigamaster »

frakt wrote: Hej att du inte tankade gas i Norrköping då det finns 4st gasmackar där.
3st drivs av Svensk biogas 1st av Eon, 3st ligger rätt så centralt.
Hej!

Jag måste ha tänkt fel här någonstans när jag skrev. För visst tankade jag i Norrköping. Då måste det ha varit att gasen inte räckte dit. För någonstans på vägen blev jag tvungen att köra på bensin. Jag reviderar min mening:

"Första stoppet för tankning blev Kalmar, lite dåligt tryck i pumpen bara, vilket gjorde att vi inte kom ända fram till Norrköping på gas. Nästa stopp blev E.ONs tankställe i Norrköping. Därefter var det full fart på gas mot Stockholm. Bilia Haga norra blev nästa tankställe. Tyvärr kunde jag inte tanka i Västervik, då tankstället inte öppnat än."

Om det är någon som har synpunkter eller frågor angående min resa så är ni välkomna med ett inlägg. :wink:

/DJJ
Biogas. For Life
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by Oldfield »

Har du en V70 kan jag intyga att gasen inte räcker mellan Kalmar och Norrköping. Jag brukar oftast komma till Söderköping innan gasen tar slut. Det är för dåligt tryck här i Kalmar. För när jag tankar i Norrköping kommer jag 31 mil på en gastank, så hem är det inga problem.

Men nu finns det ju i Västervik och det kommer till Oskarshamn under året. Så då finns det fyra stationer att nyttja mellan Kalmar och Norrköping :)
Gigamaster
Posts: 20
Joined: 2009-06-25, 16:33
Location: Malmö

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by Gigamaster »

Oldfield wrote:Har du en V70 kan jag intyga att gasen inte räcker mellan Kalmar och Norrköping. Jag brukar oftast komma till Söderköping innan gasen tar slut. Det är för dåligt tryck här i Kalmar. För när jag tankar i Norrköping kommer jag 31 mil på en gastank, så hem är det inga problem.

Men nu finns det ju i Västervik och det kommer till Oskarshamn under året. Så då finns det fyra stationer att nyttja mellan Kalmar och Norrköping :)
Jag har en S60, men den har sannolikt en lika stor tank som V70, på ca 22Nm3.

Jag får väl ta och skriva till E.ON om problemen. Hoppas att de kan göra något åt trycket.

Nya mackar är dock alltid lika välkommet! :wink:
Biogas. For Life
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by Jonas »

Jag gör världens trådlyft här men tänkte att det kunde vara av intresse för fler som kanske ska till norra Bohuslän eller Norge i sommar. Tidigare har man som nämnts här kunnat tanka biogas i Fredrikstad, dagtid och undanskymt på någon soptipp. Dessutom bara för kunder till Fordonsgas tror jag.

Nu har AGA öppnat (?) sin nya station i Fredrikstad vilket bör ge större chans att kunna tanka utan konstiga omvägar, dessutom dygnet runt :) Stationen är för övrigt levererad från Sverige, Tankstationsbyggarna i Stenungsund lär ha fått den äran.

- Stasjonen på Øra har så langt vært det eneste Biogass-alternativet i Fredrikstad. Nå kommer en stasjon med en langt mer sentral beliggenhet.
Tidligere har vi blant andre hatt en del svenske bilister som kunder. Mange av dem har «strevet» for å finne fram til Øra. Etter at den nye stasjonen åpner på tirsdag bør det bli enklere.


http://www.demokraten.no/lokalnytt/article5612988.ece

Ytterligare ett par stationer finns på AGAs norska hemsida men notera att de inte alltid har dygnet-runt-öppet...

http://www.aga.no/international/web/lg/ ... k_stations

(Hade inte den här tråden passat bättre under Produktion och Distribution egentligen?)
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by AndersH »

Akkurat, tråden hör bättre hemma i Produktion och Distribution dit den nu har flyttats! :)
PerT
Posts: 15
Joined: 2011-05-21, 08:30

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by PerT »

Aha, så det finns faktiskt några stationer i Norge.

Konstigt att det inte finns fler, de har väl mycket naturgas och borde kunna ligga längre fram distributionsmässigt vad gäller naturgas/biogas?

Någon norrman bord väl uppdatera http://www.cngprices.com , http://www.gas-tankstellen.de , etc. så att man vet att det finns ifall man ska ut och åka! ;-)
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by Mange »

Tankade på stationen vid bussgaraget i Baerum/Oslo.

Billigt i förhållande till bensinen och det mesta annat i Norge ;)
V70BiFuel2008
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by Jonas »

Vad för betalningsmedel tog de där? De vanliga betalkorten?


Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by Mange »

Jag betalade med mitt Mastercard, tänkte inte så mkt mer på det då men det lär ju funka med Visa oxå så då klarar sig 99% av befolkningen nog...
V70BiFuel2008
marimbalanguage
Posts: 40
Joined: 2015-03-11, 23:21

Re: Tanka fordonsgas i Norge

Post by marimbalanguage »

Här är länken till tankställen (CNG) i Norge:
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... UTF8&msa=0
Post Reply