Spetsas biogas med gasol?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
JM
Posts: 20
Joined: 2009-03-27, 22:52

Spetsas biogas med gasol?

Post by JM »

Hej!

Spetsas biogas som ska användas till fordonsgas med gasol för att få upp energinnehållet? Hur påverkar det miljöaspekten på biogasen, är den fortfarande lika "bra"? Om man tankar en mix ex EON standardgas som enligt dem själva består av minst häften biogas, spetsas den också innan sammanblandningen med naturgas?

Är det detta som menas med att man "uppgraderar" gasen för att sen leda ut den i gasnätet?

/JM
VW Passat TSI Ecofuel 12, vit, tonade rutor bak, xenonljus
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Med uppgradering menas att man renar gasen från andra ämnen än Metan.
Vid framställning av Biogas via rötning av tex. avloppsslam får man omkring 60-65% metanhalt i gasen resten består av andra gaser som tex. Koldioxid. Efter rening (uppgradering) så ligger metanhalten på ungefär 97%.

Mer om uppgradering kan du läsa i länkar nedan:
http://www.gasforeningen.se/FaktaOmGas.aspx
http://www.sgc.se/go/index2.asp

Det sägs att Eon skall spetsa Biogasen när man samdistriburerar den med Naturgas (för att få samma energi värde /Nm3 som naturgas) detta görs enligt uppgift med propan. Som också är en beståndsdel i Gasol se gärna Produktblad Gasol preem där det framgår vad deras gasol består av.

Hur denna spetsning eventuellt påverkar utsläppsnivåerna vågar jag inte gå in på. Men vad jag fårstått skall även LPG ge låga utsläpp av hälsofarliga ämnen.
När det gäller Kodioxid så beror det på om propanen kommer från råolja eller om det är så kallad biopropan som används se sgc om bio propan (sid 9)
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Göran wrote:Det sägs att Eon skall spetsa Biogasen när man samdistriburerar den med Naturgas (för att få samma energi värde /Nm3 som naturgas) detta görs enligt uppgift med propan. Som också är en beståndsdel i Gasol se gärna Produktblad Gasol preem där det framgår vad deras gasol består av.
Jag har för mig att jag läst i nån tråd här på forumet att Fordonsgas Sverige AB gör så redan nu.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Stålis wrote:
Göran wrote:Det sägs att Eon skall spetsa Biogasen när man samdistriburerar den med Naturgas (för att få samma energi värde /Nm3 som naturgas) detta görs enligt uppgift med propan. Som också är en beståndsdel i Gasol se gärna Produktblad Gasol preem där det framgår vad deras gasol består av.
Jag har för mig att jag läst i nån tråd här på forumet att Fordonsgas Sverige AB gör så redan nu.
Jag var nog lite otydlig :oops: Vad jag menar med skall är att de gör det.

Mao. Det tillsätts propan i biogas som samdistribureras med Naturgas.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply