Biogasen i Sundsvall?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
conny
Posts: 24
Joined: 2009-04-21, 19:53
Location: Skellefteå

Biogasen i Sundsvall?

Post by conny »

Hur går det med biogasanläggningen i Sundsvall?
Går det tanka gas redan idag och vart i sådana fall?
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

I juni öppnar gastankstället för allmänheten, så från det datumet så kan gasbilar med 40 mils räckvidd landsvägskörning på gas åka genom i princip hela Sverige på gas. De klarar sig på enbart detta bränsle upp till 20 mil utanför Östersund eller Boden. Av större orter är det bara Kiruna som inte kan nås med gas och Gällivare, men sistnämnda stad klarar även den bil med bästa räckvidden, VW Passat, av på gas.
http://www.sr.se/vasternorrland/nyheter ... el=2786239
Opel Zafira CNG -08
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Jag åkte förbi vid Tivoliverket i söndags och det stod en grävmaskin som verkade vara mitt i projektet. På en skylt hann jag uppfatta något i stil med "Öppnar i september" när jag passerade.
V70BiFuel2008
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Så bra att det äntligen tycks vara på gång. Har sökt efter information, bl a på Sundsvalls hemsida om när den skulle öppna, men har inte hittat något. Finns det någonstans att följa detta?

Gjorde en IKEA-resa från Östersund för ett par veckor sedan och hade hoppats på en klimatneutral tripp. Hade förut hört att man skulle öppna i april, men på hemvägen fick jag tyvärr bränna bensin.

Nu ser det ut som att jag behöver byta ett par saker och då vore det ju bra om man kan planera resan till det att gasmacken har öppnat.

Har också hört att det först skulle öppnas för tunga fordon, typ sopbilar, och för personbilar i ett senare skede. Stämmer det?
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Inser hur bortskämd man är som bor i storstad. "Jag behöver ett nytt durkslag. Hm, vilket Ikea ska jag åka till idag?"
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

torkel wrote:Inser hur bortskämd man är som bor i storstad. "Jag behöver ett nytt durkslag. Hm, vilket Ikea ska jag åka till idag?"
Haha.. Ja.. vi i GBG har ju 2 o välja på :) .. Fast nu bor jag ju i Kungsbacka iofs.. men det är ju ändå rätt nära.. under 3 mil....
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Knax
Posts: 4
Joined: 2009-05-23, 22:32

Post by Knax »

Mange wrote:Jag åkte förbi vid Tivoliverket i söndags och det stod en grävmaskin som verkade vara mitt i projektet. På en skylt hann jag uppfatta något i stil med "Öppnar i september" när jag passerade.
På en förfrågan till MittSverige Vatten AB om detta fick jag följande svar, som jag delar med mig av till er, mina ForumGas-medanvändare. :)

"Hej!

Tankstället invigs den 9 juni och finns vid södra E4 infarten till Sundsvall vid en Preem mack. Det som pågår vid Tivoliverket är arbeten med den gasuppgraderingsutrustning som kommer att börja leverera lokalt producerad biogas till tankstället i september, fram till dess får vi nöja oss med att tanka reservbränslet naturgas.

Med vänlig hälsning
Folke Nyström

MittSverige Vatten AB "


Lite trist att det blir naturgas först, men åtminstone kan man tanka i Sundsvall redan den 9 juni och det blir ju (förhoppningsvis) bara några månader innan där kommer riktig biogas i rören.

~|:^)
// Mats Oscarsson
Volvo V70 BiFuel -06
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Kollade in Preem-automaten idag, fanns lite gastuber och prylar innanför ett staket.
Jag kommer att passera på kvällen den 9e så jag hoppas verkligen det funkar då, och att det går att betala med vanliga kort.

Gissar att jag blir utan tårta och blommor utan att några andra hinner före under dagen... :wink:
V70BiFuel2008
PassatEco
Posts: 1
Joined: 2009-07-01, 15:01
Location: Stockholm

Öppnade idag 1 Juli

Post by PassatEco »

Första tankstället i Sundsvall öppnade idag 10.00 enligt Sundsvalls Tidning.

Perfekt för norrlandsresan i sommar tycker 08:an!
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Toppen!

Då vågar jag åka dit nu då, sitter inne i centrum med snustorr gastank. Här ska fyllas :lol:
V70BiFuel2008
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Dyrast i Norrland :twisted:

Nåväl, det gick hyfsat. Fick i 18.33kubik á priset 11.25 vilket är en bit över övriga Norrland, om man inte räknar Uppsala :wink:

En något stressad tekniker på plats meddelar att vi får ha överseende med eventuella driftsstörningar då de fått skynda på för att klara deadline.
Last edited by Mange on 2009-07-08, 11:16, edited 1 time in total.
V70BiFuel2008
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Att det fr o m idag, när Sverige dessutom blir ordförandeland för EU, går att köra gasbil utmed hela Norrlandskusten är en milstolpe i utbyggnaden av gastankstationer! :lol:

Johan, du kanske ska länka om detta på Forumets förstasida?
Opel Zafira CNG -08
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Nu ska den funka bra igen :D
I söndags var det tomt och tidigare idag gick den på halvt tryck (100bar) efter att ett larm utlöst. Jag och en Passat fick bara i halv fyllning i våra tomma tankar.
Servicekillarna som precis lokaliserade felet sa att det skulle ta en 20min innan det var fullt tryck i systemet så vi for iväg på annat så länge. Under tiden dök en gasmercedes upp för att tanka så det var lite blandat urval vid denna gasens utpost...
Priset är justerat till 11.19
V70BiFuel2008
Jobov
Posts: 13
Joined: 2009-03-17, 20:54

Post by Jobov »

Verkar ha stora problem i Sundsvall.
Förra söndagen helt avstängd = ingen gas i tanken på resan norrut.
När jag åkte ner nu igår (söndag) så stod den tydligen på halvtryck igen. Fick halvtank i min Passat. Tråkigt att man inte vet om den fungerar eller inte.
Nu blev det bensin resten av resan mot Uppsala.
Knax
Posts: 4
Joined: 2009-05-23, 22:32

Post by Knax »

Kan bara instämma i Jobovs inlägg. Det var problem när vi skulle resa hem den 25/7 också. Och ingen kundtjänst som svarar kl 05 på morgonen. :roll:

Jag antar att allt detta ska lösa sig, när de byter till egenproducerad biogas i höst och man slipper förlita sig på lastbilsleveranser av fossil naturgas?

Hur som helst var det dyrt och tråkigt att behöva köra hela vägen från Sundsvall till Västerås på bensin.

// Mats Oscarsson
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Jag är uppe i stugan här uppe i norr och tankade uppe i Sundsvall både i måndags och igår, och det fungerade kalas båda gångerna. En full tank och en liten upptoppning igår.

Däremot verkar man ju ha lite inkörningproblem, man var t.ex. tvungen att vänta 5s mellan inkoppling och att man vred handtaget för att det överhuvudtaget skulle fungera. Men det fungerade åtminstone.

Lite trist att det är naturgas dock, men bilen drar ju åtminstone väldigt lite med naturgas i tanken.
Passat Ecofuel DSG '09
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Åker Östersund-Sundsvall-Östersund imorgon, till IKEA. Ska bli kul att kunna göra resan på enbart gas :D Hoppas stationen funkar bara.
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Jag är i Sundsvall nu men har inte hunnit tanka ännu, jag kan rapportera senare ikväll hur det gick.
Senaste gångerna (söndags kväll resp tisdags fm) gick det utmärkt, 20.5 resp 19.6 kubik i min tomma tank. Låt oss hoppas att bekymren är över...
V70BiFuel2008
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Jodå, läget verkar stabilt. Fick i 20,2 kubik á 11.49 (vet inte hur de tänker, någon sa att det ska ligga 30% under bensin men det stämmer inte för mig iaf - kanske får vi Östersund/Skellefteå/Bodens prisnivå till hösten när de ska erbjuda den lokalproducerade gasen?) så det är bara att komma hit 8)
V70BiFuel2008
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Då har jag premiärtankat i Sundsvall 8) En sopbil stod och tankade vid ena pumpen och vid den andra stod en privatperson, som komiskt nog också kom från Östersund och skulle premiärtanka :o Han hade provat flera gånger utan att få någon gas, så jag blev lite orolig. Men efter ytterligare försök, så funkade det. Jag fick försöka två ggr innan det funkade :? Kanske berodde det på att jag nog inte väntade 5 sek innan jag tryckte på knappen? Men det var ju inget problem med trycket, fick full tank fast en sopbil och en personbil var före mig :)
Jobov
Posts: 13
Joined: 2009-03-17, 20:54

Post by Jobov »

Det låter bra om den blivit lite mera stabil nu. Nästa gång - till julhelgen - ;) hoppas jag att jag kan fylla passaten full. Kanske har det lyckats poppa upp fler tankställen längs E4:an då. *håller tummarna*
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

En stor fördel för mig som tvingas köra en hel del på bensin är att det finns både och på samma ställe, dessutom kan man börja med gasen och under tiden fylla bensin utan att behöva flytta bilen 8)
Ovanligt effektivt i dessa sammanhang...
V70BiFuel2008
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Mange wrote:En stor fördel för mig som tvingas köra en hel del på bensin är att det finns både och på samma ställe, dessutom kan man börja med gasen och under tiden fylla bensin utan att behöva flytta bilen
Så haade de i Karlstad också. Vi konstaterade att så borde det vara överallt. Hur bra som helst!
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Just det, i Karlstad är det ju en vanlig OKQ8-mack. Bemannad dessutom. Jag klev in där för dryga veckan sen och frågade vart man kunde tanka gas varpå killen pekade på pumpen typ 4 meter ifrån där jag ställt bilen :oops:

Där behövde jag enbart gas så jag fick inte "lyxtanka". Däremot var det en rätt originell farbror (kund) inne på macken som pratade med de flesta och påminde starkt om Roland, i "Rolands" och "Torsk på Tallinn" :D
V70BiFuel2008
Post Reply