Vilket land i världen har flest CNGtankställen? Otippad 1;a?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Vilket land i världen har flest CNGtankställen? Otippad 1;a?

Post by S-klasse »

Hittade nedanstående sammanställning över länder med flest antal CNG tankställen och CNG bilar.

Vem hade tippat att Pakistan skulle toppa den listan samt att USA skulle ha fler tankställen än Tyskland (805 st. fn. enligt samma artikel)
Blog: Deutsches Tankstellennetz Spitze in Europa

Spitzenreiter in Sachen Erdgaszapfsäulen ist nach Angaben des Fachmagazins „The GVR“ Pakistan mit 1.923 Tankstellen, gefolgt von Argentinien (1.788), Brasilien (1.667) und den USA (816). In Europa liegt das deutsche Tankstellennetz sogar auf Platz eins, gefolgt von Italien (700) sowie der Ukraine und Russland (beide 224). Die Nachbarländer Österreich und die Schweiz zählen mit 164 bzw. 106 Erdgastankstellen ebenfalls zu den Top Ten. Während in Deutschland derzeit etwa 75.000 Erdgasfahrzeuge zugelassen sind, gibt es beispielsweise in Italien rund 580.000 Erdgasautos. Beim Spitzenreiter Argentinien sind es sogar 1,7 Millionen Fahrzeuge mit Erdgasantrieb.
Hela artikeln finns att läsa på : http://www.erdgasfahrzeuge.de/
Tyvärr hittade jag inget sätt att direktlänka den.
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Jag var i Buenos Aires i december och upptäckte att de hade en massa bilar som gick på gas. Det var mest efterkonverterade bilar, och en hel del av dessa var som vi skulle kalla "riktiga häckar". Jag misstänker att deras fordonsgas är enbart naturgas, men vet ej.
Priset var ganska tilltalande också - 0,99 ARS dvs när jag var där ca 2,20.
Nu vet jag iofs inte om det var kg eller nm3 eller något annat, men billigt blir det i alla fall. :lol:
VW Touran Ecofuel -08

Image
Post Reply