EON sänker gaspriset

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

EON sänker gaspriset

Post by Micke77 »

Idag noterade jag att EON har sänkt gaspriset till 9,95kr / Nm3 när jag tankade. Med tanke på det låga bensinpriset är denna sänkning en självklarhet tycker jag.
Det finns även en notis i tidningen om det:

http://sydsvenskan.se/ekonomi/article40 ... nsgas.html
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

...och idag gick etanol- och bensinpris upp 15 respektive 30 öre. Således har vi fått en något större prisdifferens mellan gas, etanol och bensin nu igen, hos Eon åtminstone. Välbehövligt och tacknämligt såhär inpå nya året när vi hoppas på att gasbilsförsäljningen och stationsutbyggnaden tar fart på allvar.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Måste säga att jag tycker det var på tiden att EON sänkte priset, med tanke på att gasen kostade 10:75 när bensinpriset låg på över 13:-.
Har för mig att jag läst i någon tråd att EONs prispolicy var att ligga 20-25% lägre än bensinpriset, men kan inte hitta det just nu.
VW Touran Ecofuel -08

Image
Nizzeman
Posts: 24
Joined: 2008-06-01, 16:11

Post by Nizzeman »

limeburn wrote:Måste säga att jag tycker det var på tiden att EON sänkte priset, med tanke på att gasen kostade 10:75 när bensinpriset låg på över 13:-.
Har för mig att jag läst i någon tråd att EONs prispolicy var att ligga 20-25% lägre än bensinpriset, men kan inte hitta det just nu.
Ja och när EON tog 10.75 så fanns det andra gasleverantörer som tog 12.75.. Så enligt mig är det okej att inte följa med oljepriset i samma omfattning neråt om det inte följer detsamma uppåt..
Men som trogen kund hos EON tackar jag för Nyårspresenten på 30 öre.
Opel Astra CNG -04
Image
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Tyvärr är det nog så att Eons policy är att ligga 20-30% under bensinpriset om man räknar på gaspriset multiplicerat med omräkningsfaktorn 1,25 som råder på de flesta av Eons mackar. Idag kostar gasen 7,96 kr jämfört med en bensinliter. Jet tar 9,84kr enligt deras hemsida (standardpris, ej lokalt priskrig). Det blir nästan 20% lägre.
Etanolen kostar 9,49kr vilket omräknat blir groteskt:
12,81 kr per motsvarande bensinliter (faktor 35%)
13,29 kr per motsvarande bensinliter (faktor 40%)

Jag tog två olika omräkningsfaktorer då jag har märkt att ökningen på etanloförbrukningen varierar mellan biltyperna.

Listar man bränsletyperna efter kostnad per mil blir det:
1: gas
2: diesel
3: bensin
4: etanol

Här har jag inte tagit hänsyn till fordonsskattens nivå. Denna skatt kan möblera om i listan, dock är gasen alltid billigast.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Post Reply