Var kan man tanka?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Var kan man tanka?

Post by Magnus »

Hur ser det ut i landet med tankställen för fordonsgas? Är det så att om man skall åka till norrland så blir det bensin efter man passerat Alingsås (om man åker från Göteborg)?

Hur ser det ut med tankställen t.ex. i Göteborg och var finns de?

MVH
// Magnus
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

FordonsGas hemsida finns det en förteckning över tankställen.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Tyvärr verkar det rätt dött norr om Uppsala. Inte bra för oss som tänker köra från Göteborg till Skellefteå varje år.
Några kommuner i Norrland planerar biogastillverkning (bl.a Boden), men något mer konkret än så har jag inte lyckats gräva fram.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Man funderar visst på att börja uppgradera biogas till fordonsbränsle i Östersund också.
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Post by Magnus »

AndersH wrote:Man funderar visst på att börja uppgradera biogas till fordonsbränsle i Östersund också.
Trevligt, då kanske kartan som idag är beskuren strax norr om Uppsala kommer att bli mer "komplett" och täcka mer av Sverige ;)

// Magnus
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Hittade en artikel i Norra Västerbotten från 20 september 2005 om att man tydligen tänker storsatsa på biogasproduktion i Skellefteå!
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Aga har också en karta över befintliga och planerade gastankställen i Sverige. Kartbilden visar södra Sverige men har som alternativ text "Biogastankställen i Stockholm"! Hrmpf...
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Skellefteå, det var ju ruskigt bra nyheter för mig personligen!

Min sambo har sin släkt där uppe.
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Tankställen med kartor och prisinformation

Post by lary »

Det finns även en sökfunktion med kartor för tankställen på mijöfordon.se

http://www.miljofordon.se/tanka

Fördelen med denna förteckning med kartor är att där visas även aktuella priser på gasen/bränslet för respektive tankställe (angivet av leverantören). På det sättet kan man ju välja var man vill tanka beroende på priset också där det finns flera tanktällen.

Där kan man även se tankställen för andra miljöbränslen.

Det går ju att skriva ut kartorna för de tankställen man tänker sig besöka förstås.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Tankställen med kartor och prisinformation

Post by taz »

lary wrote:Det finns även en sökfunktion med kartor för tankställen på mijöfordon.se

http://www.miljofordon.se/tanka

Fördelen med denna förteckning med kartor är att där visas även aktuella priser på gasen/bränslet för respektive tankställe (angivet av leverantören). På det sättet kan man ju välja var man vill tanka beroende på priset också där det finns flera tanktällen.

Där kan man även se tankställen för andra miljöbränslen.

Det går ju att skriva ut kartorna för de tankställen man tänker sig besöka förstås.
Bra med karta. Men priser ser jag inte nånstans? Bara adress till tankstället?

EDIT: ah.. om man söker på ort så får man upp priset ser jag nu.. gött gött.. ja ska till danmark om 2 helger så då får ja testa EON :)
LillSnorre
Posts: 5
Joined: 2005-11-04, 22:00

Post by LillSnorre »

avafan, det närmsta stället med biogas ligger i Kristianstad.
:cry: Ska mejla Kommunalrådet om att fixa en pump! Ej Naturgas då. Biogas ska det va :wink:
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Lillsnorre:

Jag tror inte det går någon naturgasledning så långt öster ut i Sverige, så det är nog bara biogas som kan bli aktuellt förmodar jag.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Även om det inte finns någon ledning så kan det vara fordonsgas ändå. Biogasbolagen fyller på med naturgas om inte biogasproduktionen räcker till. Den gasen transporteras med lastbil.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag noterade just att listan över planerade tankställen på FordonsGas.se har utökats med åtminstone fem nya tankställen! :D

Jag kan inte ange exakt vilka tankställen som tillkommit men Östersund (heja Norrland!) och ytterligare ett tankställe i Linköping har jag definitivt inte sett där förut i alla fall.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Det är ju alldeles underbart!

Har även dykt upp ett ställe i Boden. Längst norrut med god marginal! =)
Skulle dock vara bra med t.ex. ett i Sundsvall och det där tankstället i Skellefteå som pratades om här tidigare i tråden för att kunna nå upp där med någorlunda lätthet och slippa tanka bensin alltförmånga gånger.
Det vore väl en lagom början... =)
Image
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Nytt biogastankställe öppnat i Motala! Det finns på Vintergatan och drivs av Svensk Biogas.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Svensk Biogas har öppnat ytterligare ett tankställe i Linköping på Bröderna Ugglas Gata 1 (i närheten av Braskens Bro).
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Östersund mfl norrlandsorter

Post by larfor »

I somras togs första spadtaget för en biogasstation i Östersund. Från 1:a mars 2007 ser det ut som att man ska kunna tanka. Lagom till skidsemestern kanske?
http://www.ostersund.se/nyhetsarkiv/vat ... 17113.html
Östersund ordnar också i samarbete med gasföreningen ett seminarium för biogas i norrland.
http://www.ostersund.se/nyhetsarkiv/nyh ... 32245.html
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Nya tankställen?

Post by moraola »

Jag hittade en intressant presentation från Biogas syd. Se följande länk.
http://www.malmo.se/download/18.4b4584d ... gassyd.pdf
Titta extra noga på sidan 10. Det är en karta från "Fordonsgas" med planerade tankställen. Observera att på denna karta presenteras betydligt fler nya tankställen än vad man hittar på "fordonsgas.se".
Här finns tex Skellefteå, Åmål mfl. med.
Om man sedan tittar på Naturvårdsverkets lista över bidragsansökningar så hittar man ytterligare orter från "Fordonsgas". Se följande länk.
http://www.naturvardsverket.se/dokument ... ningar.xls
Här finns tex Sundsvall, Söderhamn mfl. mfl. med.
Är det någon som vet vad som gäller? Har vi någon representant från Biogas syd och/eller Fordonsgas som kan förklara lite?
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Modulbyggd gastankstation.

Post by moraola »

Hej igen
Jag har hittat en sida med en hel del läsvärt. Svenska biogasföreningen. Se följande länk. http://www.sbgf.info/
Bland annat finns det en intressant förstudie ang. "Modulbyggda gastankstationer". Se följande länk.http://www.sbgf.info/_filer/610208.pdf
Investeringskostnaden för en sådan uppskattas till ca 1,5milj. Om man sedan får 30% i bidrag från Naturvårdsverket så återstår ju bara drygt 1 milj!!!!!!!!!!!! Detta borde ju vara lösningen för mindre orter i Sverige.
Vad väntar bensinbolag och kommuner på?
Är det någon som har sett någon liknande anläggning i drift?
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Sen är frågan vad kostnaden per tankning blir, om nu stationen bara klarar 15 biltankningar/dygn. Blir stationen någongång ekonomiskt försvarbar?
Image
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

moraola:
Tyvärr har ingen från producenthåll registrerat sig (mig veterligen), men vi det är några personer som verkar ha järnkoll på vad som händer.

Utbyggnaden av gasstationer stannade av i väntan på att kunna söka bidrag för att bygga tankställen. Bidraget är nu möjligt att söka, så nu väntar vi på en mindre explosion av tankställen :-)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Nya tankställen

Post by moraola »

Fordonsgas har nu uppdaterat sin lista över planerade tankställen.
V70 Bi-fuel -07
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Karta

Post by moraola »

Jag hittade en karta med planerade tankställen på gasföreningens sida.
Jag tror att den är ganska komplett. Se nedanstående länk
http://www.gasforeningen.se/upload/file ... akarta.pdf
V70 Bi-fuel -07
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Tyvärr kan man inte lita till 100% på informationen på FordonsGas hemsida.

Den 5:e Mars skrev dom: I Skärholmen har Statoil Detaljhandel öppnat ett gastankställe vid Kungens kurva, E4 södergående.

Jippie!! tänkte jag (som bor i Huddinge) :D

Jag var förbi i helgen och skulle tanka. Men den var INTE öppen :x :evil: Personalen meddlade att dom väntade på något tillstånd, och på pumpen stog det: Väntar på leverans...
Post Reply