Gröna Bilister aktiva för att öka biogasproduktionen

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Gröna Bilister aktiva för att öka biogasproduktionen

Post by Sven »

Gröna Bilister tycks äntligen ha begripit att det krävs kraftfulla åtgärder från dem för att öka biogasproduktionen (och därmed även gasbilsförsäljningen). Det räcker inte med att internt prisa biogasen men inte göra något offentligt. Nu har de varit i Östergötland och uppmanat alla kommuner där att satsa på biogasen, som de menar skulle kunna driva mer än hälften av länets bilar om några år. http://www.corren.se/archive/2008/8/22/ ... vbpbhg.xml

GB har även varit i Västerås. I den artikeln presenteras ett fempunktsprogram, där det bl a står att de tycker att fordonsgaspriset ska ligga 20% lägre än bensinpriset. http://www.vasterastidning.se/Default.aspx?ca=6&ad=3295
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Så, de har vaknat nu, så där 10-12 år efter att Teknikens Värld skrev om BioGas för första gången... och 1½ år efter att den sista Volvo Bi-Fuel tillverkades.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

S-klasse wrote:Så, de har vaknat nu, så där 10-12 år efter att Teknikens Värld skrev om BioGas för första gången... och 1½ år efter att den sista Volvo Bi-Fuel tillverkades.
----------------------------------------
Mattias Goldmann har insett att han var lite fel ute när det gäller etanolen och vill därför visa att han inte är värre än att han kan ändra sig.

Och det skall han ha all heder för. Det är rimligt att när nya uppgifter kommer fram så skall man kunna ändra sitt tidigare ställningstagande. Annars är man bara dum...

/track_snake
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Visst, det är aldrig för sent att ändra sig men deras självsäkra uttalanden tidigare om vad som är rätt och fel inom detta område kombinerat med deras hattande fram och tillbaka i synen på Biogasbilar tycker jag bara visar att de inte behärskar ämnesområdet.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Jag har för mig att dom utnämmt gasbilar flera gånger som bästa miljöbil.
Första gången gasbilar nämdes var 2000/2001.

T.ex.
Gasbilar förbr. förbr. CO2 CO2 HC+NOx HC+NOx Sitt- Pris
l/100 km g/km g/km g/km g/km g/km pl. tkr Typ
BMW 316g 7,7 7,5 185 141 0,23 0,185 2 192 person
Opel Astra 7,7 6,7 0,5 0,5 5 196 kombi
Nissan Serena Cargo 9,6 12,1 254 185 0,84 0,53 2 275 Skåp
VW Caddy 8,2 197 0,155 0,211 5 126 kombi
VW Caravelle 12,2 293 0,11 0,11 8 254 minibuss
Gröna bilister
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag sprang på ännu ett bidrag från Hr Goldmann, den här gången rörande Eskilstuna. Helt i min smak eftersom han håller sig till ämnet (som nu råkar vara biogas ;)) och för att han har helt rätt i sina förslagspunkter tycker jag. Det är punkter som är enkla att förstå även för den mest insnöade politiker och det är inga ouppnåeliga mål utan förmodligen fullt realistiska.

Fem beslut, fem vägval. Om Eskilstuna väljer rätt, så får vi en snabb omställning till biogas, med stora hälso- och miljövinster. Anta utmaningen, förverkliga biogaspotentialen!


http://www.folket.se/folket/standard_ar ... 1123632921
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

I senaste numret av Energigas har Mattias Goldmann från Gröna Bilister fått två sidor. Där pläderar han med emfas för biogasen. Han menar också att biogasen nu hamnat i en betydligt ljusare dager, eftersom dess potential är så stor och biogasen därmed inte längre kan betraktas som ett nischbränsle.

I slutet av artikeln skriver Goldmann:

"Båda blocken är pinsamt medvetna om att de satt kniven djupt i bogasens strupe. Först pumplagen som ensidigt gynnade etanolen, sen miljöbilspremien som missgynnar dyrare men miljövänligare gasbilar."

Vi får innerligt hoppas att Goldmanns nya korståg för biogasen inte kommer för sent.

Tidningen går f ö att få som gratisprenumeration, kontakta bara christina.watson@gasforeningen.se
Last edited by Sven on 2008-09-25, 11:57, edited 1 time in total.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:I senaste numret av Energigas har Mattias Goldmann från Gröna Bilister fått två sidor. Där pläderar han med emfas för biogasen. Han menar också att biogasen nu hamnat i en betydligt ljusare dager, eftersom dess potential är så stor och biogasen därmed inte längre kan betraktas som ett nischbränsle.

I slutet av artikeln skriver Goldmann:

"Båda blocken är pinsamt medvetna om att de satt kniven djupt i bogasens strupe. Först pumplagen som ensidigt gynnade etanolen, sen miljöbilspremien som missgynnar dyrare men miljövänligare gasbilar."

Vi får innerligt hoppas att Goldmanns nya korståg fölr bioagasen inte kommer för sent.

Tidningen går f ö att få som gratisprenumeration, kontakta bara christina.watson@gasforeningen.se
------------------------------
Nja...

Var det inte Goldmann och Carstedt som drev på tankarna bakom pumplagen och miljöbilspremiens utformning?

Men låt oss glömma det nu och i stället se fram emot fler kloka uttalanden från Mattias Goldmann.

Carstedt får vi väl i bästa fall se lägga fram något argument för att Norrlandskommunernas satsningar på Sekab inte varit bortkastade...

/track_snake
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Sven wrote:... och biogasen därmed inte längre kan betraktas som ett nischbränsle.
Biogasen/Fordonsgasen var större än E85 så sent som bara för några år sedan. Om man dessutom tittar på andelen stadsbussar som går på Biogas så var det minst 10 år sedan den var ett nischbränsle.

Vilka var det för några år sedan som förespråkade nischbränslet E85...
Post Reply