Volvo slutar tillverka gasbilar?

Allt om som har med gas att göra.
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Volvo slutar tillverka gasbilar?

Post by bjorn_and »

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=263964

Inte så kul om de helt upphör.

Bortsett från att det bästa miljöalternativet försvinner från deras sortiment så lär ju andrahandsvärdet på min V70 2003 sjunka som en sten.

Samtidigt får man förstå enkelheten med att tanka och anpassa för etanol, men för egen del fanns inte det med på listan då jag köpte bil eftersom det varken fanns någon för mig attraktiv modell, och etanolen kändes inte som något särskilt bra miljöalternativ jämfört med gas.

Hade jag köpt idag så hade jag kanske helt väntat med att köpa ny bil istället.

Kommer detta att innebära en långsam kvävningsdöd för gasfordonen? Volvo har ju trots allt de gasbilar som det säljs mest av?

/Björn
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Jag hade tänkt skriva ungefär samma sak som du, men såg att det fanns en tråd redan.

Det vore verkligen tragiskt om de la ner sin bi-fuel-serie.
Jag skrev ett brev till Volvo där jag uppmanade de att fortsätta sin produktion av gasbilar.

Jag tror Volvo kan ha mycket nytta av att komma in på marknaden så tidigt förutsatt att biogasmarknaden växer, vilket jag tror den gör. Det finns ju en politisk medvetenhet om etanolens konkurrensfördelar jämfört med biogasens. Iom lagen om att mackar måste tillhandahålla ett miljöbränsle var det en stor diskution om vad det skulle innebära för förhållandet med etanol/biogas. Då reducerades förmånsvärdet på gasbilar med 40 procent jämfört med etanolbilarnas 20 procent. Jag tror alltså att det finns en politisk vilja att få igång en inhemsk och lokal biogasproduktion. Bl.a. med tanke på allt prat från politikerna om att komma bort från vårt oljeberoende.


Men biogasmarknaden skulle helt klart få sig en knäck om Volvo hoppade ur.
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

Jag skrev också ett brev till Volvo.

Märkligt egentligen att dra sig ur nu, när det äntligen börjar röra på sig med miljöfordon. Att räkna med statistik på gasbilsförsäljning sedan 1995 är ju knappast relevant. 1995 och många år efter det var det väl mycket få som övervägde att köpa miljöbil.

På gröna bilister hittade jag en lista på miljöbästa bilar 2005. http://www.gronabilister.se/public/doku ... parent01=1 Bi-fuel står sig oerhört mycket bättre än etanol-bilarna.

Etanol tycks ju dessutom vara dyrt att köra på (mycket högre förbrukning motverkar billigare literpris) samt än så länge tråkig miljöpåverkan vid produktion och distribution.

(Edit: Upprepade vad föregående talare redan sagt)

/Björn
Last edited by bjorn_and on 2006-03-13, 09:33, edited 1 time in total.
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

bjorn_and wrote:Jag skrev också ett brev till Volvo.

Regeringen vill ju tydligen främja gasdrift med tanke på den låga förmånsbeskattningen, men det krävs nog bidrag eller andra fördelar för att öppna gastankställen då det tydligen är väldigt dyrt att bygga, och det står fritt för bränsleleverantören vilket alternativt bränsle de vill tillhandahålla.

/Björn
Jag har bestämt för mig att jag hörde något om ett stort bidrag, om man som mack ville införa biogas som bränsle. Jag kan inte hitta den informationen nu, men det var nog i debatten kring lagen om att alla mackar ska tillhandahålla ett miljöbränsle.
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Jag fick följande svar från Volvos miljöavdelning:


"Hej,

Uttalandet kommer från en journalist på en dagstidning, med andra ord
inte från oss. Vi dementerar alla uppgifter kring frågan om att vi skall
lägga ner produktionen av våra Bi-Fuel bilar.

Vänliga hälsningar

VPS-Miljö"
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

Jag fick själv exakt samma svar. Förmodligen har de fått många frågor.

Dementerar är ett ganska oklart uttryck. De kommer säkert att dementera tills beskedet kommer, känt från andra sammanhang.

Volvo är ju dock inblandade i flera projekt i samband med Biogas tex http://www.brgbiogas.se/ mm.

De får dra sig ur ganska många projekt om de avvecklar gasdriften helt, och det är nog inte bra för deras miljöprofil.

/Björn
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

Allt var spekulationer från GPs sida.

http://www.gasforeningen.se/Aktuellt/Vo ... ogram.aspx
Felaktiga artiklar om Volvos Gasbilsprogram

Under helgen skrev en reporter på Göteborgsposten en artikel där han spekulerade i att Volvo ska sluta tillverka gasbilar. Artikeln resulterade senare i ett TT-meddelande som olyckligt spreds till ett antal tidningar, teve- och radiostationer i hela landet.

Artikeln gjorde förstås alla i gasbilsbranschen både förvånade och oroliga. Ska man sluta tillverka gasbilar nu när efterfrågan skjuter i höjden och det är kö för att köpa bilarna?

Svaret på frågan är tack och lov nej. Volvo har idag måndag bekräftat till Svenska Gasföreningen att man fortsätter sin satsning på bifuelbilar även i framtiden. Exakt vilka modeller som är aktuella är inte bestämt ännu, men att gasbilsprogrammet består är klart.

Göteborgsposten bygger stora delar av sitt resonemang på det faktum att den nya plattformen av S80 inte kommer utrustas med gasdrift initialt. Men det ska ses mot bakgrund att nya plattformar sällan utrustas med alla motoralternativ från första början.

Tack vare TT-meddelandet har dock denna "nyhet" fått en mycket olycklig spridning. Ett flertal tidningar, radio- och tevestationer har refererat till Göteborgspostens artikel.

Från Svenska Gasföreningens sida kan vi inte göra annat än att konstatera att artikeln har skapat olyckliga missförstånd. Men fordonsgasbranschen är oerhört expansiv just nu och distributörerna av fordonsgas fortsätter sin planering för utbyggnad av tankställen i hela landet. Samtidigt spår samtliga tillverkare av gasbilar nya försäljningsrekord i Sverige under 2006. Bäst försäljningssiffror av alla förutspår Volvo...
/Björn
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det var ju skönt att läsa! Som sagts innan så lät det lite konstigt med tanke på hur Volvo har vurmat för gas tidigare.
Nu vill vi se lite spännande gasnyheter från Volvo istället :-)
Wankel/elhybridmotor med turbo som utnyttjar oktantalet i biogas kanske.....
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Ja, det är tur att man numera inte tror på vad proffsmytomanerna hojtar om i sladderbladen. Förr fanns det ju journalister och tidningar, men den tiden är tyvärr förbi.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Hur ska man tyda Fredrik Arps (VD på Volvo PV) senaste uttalanden? Dels har han starkt fördömt naturgasen som alternativt bränsle för att sänka koldioxidutsläppen. Något som vi här förmodligen alla håller med om, konstigt är att han istället vurmar för diesel, som ger ungefär samma reduktion av koldioxidutsläppen.

Dels har han, mer oroande, uttryckt skeptism om samhällets/industrins förmåga att ta fram storskalig produktion av biogas.

Tyvärr har jag inte hittat någon länk direkt till hans uttalande, men han citeras bl.a på etanol.nu här, plus att det diskuteras i denna GP-artikeln.

Glädjande läsning i GP-artikeln är i alla fall att 150 miljoner ska avsättas från staten för att bygga ut nya gastankställen på två år.

Slutligen har vi väl alla läst senaste brevet från fordonsgas.se, ett referat från en GP-artikel med titeln "Skiter Volvo i miljön?".
Slutklämmen är att Volvo visar sin skeptism mot gasbilar för att sätta fart på politikerna.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Fredrik
Posts: 10
Joined: 2005-12-06, 19:00
Location: Norrköping

Post by Fredrik »

http://di.se/Index/Nyheter/2006/10/04/2 ... ?src=xlink


Är det fortsatta skämselskott eller menar Volvo allvar nu.

Vore oerhört trist i sådana fall.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

GP kör samma sak:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=300084

Som det ser ut just nu så verkar de ju mena allvar - vilket i sådana fall är mycket trist. Vi får väl avvakta de närmaste två, tre dagarna och se vilka utspel som kommer.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
bjorn_and
Posts: 23
Joined: 2006-03-13, 07:30
Location: Göteborg
Contact:

Post by bjorn_and »

Det verkar vara allvar nu. Konstigt beslut ändå. Jag ser nya gasbilar överallt här i Göteborg. De skall följa utvecklingen påstår de och är beredda att ompröva sitt beslut, men jag är rätt tveksam. Skall nog mycket till.

Trist.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det känns rätt nära till hans att tro att Ford har ett finger med i spelet här. Efter Volvos långa satsning på gas så drar man sig ur precis när marknaden börjar få fart.
Ford har å sin sida länge vurmat för etanol.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Saxat ur GP-artikeln:
"I stället kommer Volvos miljöbilsutveckling att fokuseras på etanol, E85, och hybrider."

Vaddå för hybrider?? Är inte bi-fuelbilarna hybrider? Skall de utveckla en tredje variant helt plötsligt? Vad får dem att tro att den isåfall skulle vara mer lönsam än biogasdriften??

Nåväl, man kan konstatera att en stor leverantör av biogasbilar nu försvinner från marknaden. Anledningen till att jag köpte en volvo var just gasdriften. Det är olyckligt att marknaden (=vanliga -i detta fall till synes inte så smarta- svenssons) springer benen av sig efter etanol. Etanol är inget heltäckande alternativ till oljan som fordonsbränsle, det är heller inte på långa vägar lika miljövänligt som gas.

Man kan ju fråga sig vad som händer med den fortsätta utbyggnaden av gas i Sverige efter detta. Jag läste så sent som igår att nollresultat på gas-pumpsinvesteringar kommer först efter 10 år...(!)
Detta skall jämföras med en ynka (?) kostnad på en halv miljon för en etanolpump.

Om Volvo (eller snarare Ford som någon påpekade) tänkte lite mer på både miljöimage och anseende som teknisk innovatör i det här läget kanske man kunde fundera på produktionstekniken av bifuelmodellerna. Eftersom samtliga komponenter är tillverkade av tredjepart kanske en smartare metod att anpassa vanliga V70/S60 till bifuel kunde variera tillgången efter efterfrågan på ett smidigare sätt??

Usch. Nu är jag sur..
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

BiFuelManiac:

Jag känner också en viss frustration över att etanol, som både är ett dyrare bränsle och inte lika miljövänligt, nu förmodas få ett ännu starkare fäste. Jag missunnar inte etanolbrancshen framgångar, även om jag själv är svagt skeptisk till bränslet, men det är synd när ett suboptimalt bräsnslealternativ slår ut ett mer lovande (om det nu är det vi får se).
Det ironiska i ett större perspektiv är att utan skattesubventioner hade förmodligen inte etanolen haft en chans eftersom den skulle bli betydligt dyrare än bensin (samtidigt som biogas hade legat på ungefär samma pris som bensin).

Jag tror dock starkt att vi får vänta och se vad som händer. Olika gasintressen har inte svarat än, vad jag har sett. Det kan också vara så att Volvo vill röra om rejält också. Notera att de är noga med att påpeka att de följer utvecklingen på gasmarknaden.
Som sagt har de länge vurmat för biogas och det verkar vara ett illa valt ögonblick att ge upp. Samtidigt verkar det lika logiskt att de tillsammans med Ford satsar på etanol och hybrider, och ger upp gasen i sin generationsväxling.

Hybrider brukar man vanligtvis kalla bilar med två olika drivkällor, inte två olika bränslen. Så Prius med el-/bensinmotor är en hybrid, men inte Flexifuel eller BiFuel.

Hur klarar sig gasbranchen i Sverige utan Volvo? Ja, det återstår att se. Det som oroar mig är att det kan bli svårt att få tjänstebilsmarknaden att gå över till billiga Opelbilar eller svindyra Mercedes.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jag tror som Johan, vi får vänta ett tag och se vad som händer. OK, Ford kanske vill satsa på den lätta men mindre bra vägen med etanol, men jag undrar nog ändå om detta inte kan vara ett "debattinlägg". Just nu är det vakum i biogasavdelningen på grund av regeringsbytet, ingen vet hur satsningarna blir. Utbyggnaden av gasmackar stod stilla redan innan eftersom man väntade på beslut, nu har osäkerheten ökat. Då kan man vilja skynda på beslutsfattarna misstänker jag.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Analys i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Får Lasse Swärd på DN rätt när säger att detta är spiken i kistan för gasdrivet? (Jag tror inte det).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Trist nyhet!

Post by lary »

Om det innebär att Volvo inte längre kommer att leverara bilar för biogasdrift är det beklagligt. Det känns ju samtidigt extra förvånande efter presentationen av konceptbilen Multi-Fuel tidigare i år. Jag har ju själv valt en Volvo V70 Bi-Fuel för att Volvo är den leverantör som levererar en biogasdriven bil av rätt typ och storlek för mina behov.

Jag får kanske överväga att bli Opelägare igen framöver???
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Det finns litet intressanta saker i ett inlägg på Sveriges Volvoforum
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Tråkigt

Post by Pka »

Mycket tråkigt, om än inte helt oväntat, att Volvo slutar med gasbilar. När de visade sin konceptbil "Multi-Fuel" i somras, trodde jag att det var ett tecken på en fortsatt satsning på gasdrift. Bland annat visade man en spännande möjlighet att köra på hytan, som är metangas med en låginblandning av vätgas (ca. 10 %). Men jag tror inte att Volvos (läs Fords) beslut kommer att betyda några större svårigheter för oss som vill köra på gas. Det kommer att byggas fler gasmackar i Sverige och det kommer att finnas fler gasbilar att välja på framöver. Och Volvo fortsätter också att tillverka dagens S60 och V70 med gasdrift ett tag till. I övriga Europa satsas det mycket på gasdrift. Det finns, och kommer att byggas, många gasmackar i Tyskland, Österrike, Italien etc. Jag kan inte förstå varför andrahandsvärdet på befintliga gasbilar skulle påverkas negativt, som Lars Swärd hävdar. Tvärtom borde ju dessa bara bli mer attraktiva i framtiden om det inte längre finns nya Volvo att byta till. Fler kommer att upptäcka fördelarna med gasdrift.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Re: Tråkigt

Post by lary »

Pka wrote:Jag kan inte förstå varför andrahandsvärdet på befintliga gasbilar skulle påverkas negativt, som Lars Swärd hävdar. Tvärtom borde ju dessa bara bli mer attraktiva i framtiden om det inte längre finns nya Volvo att byta till. Fler kommer att upptäcka fördelarna med gasdrift.
Jag tänkte faktisk samma tanke som du. Om det inte kommer någon konkurrerande bilmodell i "V70-klassen" kan nog andrahandsvärdet kanske öka istället.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Johan, du har rätt i att etanolen lever tack vare skattesubventioner. Det krävs dock ingen hjärnkirurg för att förstå att subventionerna inte kommer att leva kvar för alltid. Etanol är en tickande skattebomb, var så säker.
Det ironiska är att jänkarna (som jag tror har eller är på god väg att gå om brassarna som etanolproducent #1) tillverkar etanol från majs till samma pris som den amerikanska bensinen = superbilligt...!
I Sverige har vi snöat in oss på att hugga ner våra skogar för att framställa etanol.. är ingen expert men det låter ganska skevt..
Jag misunnar väl direkt inte etanolbranschen men faran är om etanolen tar över helt och hållet. Biogasen är, som jag ser det, det vettigaste alternativet till olja i fordonstanken.
(Måhända låter jag kanske lite fientlig till etanol men det är å andra sidan en bra motvikt till det utrymme och lovord etanol annars får i den offentliga debatten kontra biogasen..)

Gasintressen har delvis svarat. Det här låg i mailboxen i morse, nyhetsbrev från fordonsgas:
FordonsGas sviker inte sina kunder!../..
.//..FordonsGas Sverige tar sitt miljöansvar genom att accelerera utbyggnaden av gastankställen under de närmaste åren..//..
..Vi beklagar att Volvo Personvagnar inte längre vill vara med i den mycket positiva fas som utvecklingen av gasbilar är inne i nu och är förvissade om att tomrummet efter Volvo fylls av andra aktörer...
(jag tog mig friheten att klippa lite fritt i mailet).

Hursomhaver... jag tror inte Volvo gick med sådan brakförlust som de ger sken av. Det handlar mer om att de är Fords marionett och Ford vill ha enhetlighet i motorproduktionen i sina resp. modellprogram.
Det är bra korkat eftersom V70 som bil är ett starkt val, många andra biogasbilar på marknaden tilltalar nog inte den gemene volvoföraren (nu talar jag inte bara om husvagns-svensson utan globalt sett).
I europa satsar man stort på biogas även så i Sverige. Det fanns all potential att ta många marknadsandelar under kommande år.
Förhoppningsvis är det ett provocerande utspel för att få framtida garantier.. men när man bekräftar det så här resolut (tidigare har man bara spridit rykten och förnekat dem) så verkar det inte så.

Man får väl hoppas att mercorna går ner i pris tills jag byter bil så man kan plocka upp en beggad, en hisingetraktor lär det aldrig mer bli...!
:(
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Jag blir så trött :(
Just som det börjar ordna sig med mackar i Stockholm med omnejd nås man av detta besked :cry:

:evil: också
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Min första reaktion var också att känna stor trötthet, men efter en stund piggnade jag till litet igen. Jag tror att vi får tåla oss ett tag och se vad som händer. Sista ordet är garanterat inte sagt i frågan.
Post Reply