Volvo slutar tillverka gasbilar?

Allt om som har med gas att göra.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag hittade följande intressanta inlägg från "Mattias Goldmann Gröna Bilister" från automotorsport.se
Det är ett förhandlingsbud!
Om inte regeringen i statsbudgeten den 16 oktober presenterar en offensiv satsning på biogas som fordonsbränsle, är Volvos hot om att lägga ner gasbilarna ett faktum. Det vore tragiskt för Volvo och ett allvarligt bakslag för Sverige som föregångsland i omställningen till biobränsle. Därför måste regeringen snabbt skriva fram ett program för ökad biogasanvändning i personbilar.

Det har aldrig varit så lönsamt att ha gasbil som nu. Gasen är, till skillnad från etanolen, klart billigare än bensinen, den som har gasbil får 40 procent sänkt förmånsvärde och det finns fler attraktiva gasbilar på marknaden än någonsin förut. Därför har Volvos gasbilar slagit försäljningsrekord under året. Runt hörnet väntar nya marknader för gasfordon, inte minst efter Kaliforniens och Sveriges avtal om att utveckla marknaden för fordonsgas och gasbilar. Därför är Volvos hot om nedläggning både märkligt och tragiskt, och därför bedömer jag att produktionen kan räddas.

Regeringen har aviserat ett skatteavdrag på 10 000 kronor för alla som köper miljöbil. Ändras stödet till 5 000 kronor för den som köper etanolbil och 20 000 kronor för den som köper gasbil, så är det mer i linje med den faktiska merkostnaden, innebär minskade totala kostnader för staten och betyder att gasbilen får en tydlig stimulans. Dessutom bör regeringen anslå mer medel för fortsatt utbyggnad av biogasanläggningar och tankställen för gas. Det kan inte vänta på en trög utredning, utan måste komma redan i statsbudgeten den sextonde för att Volvos beslut ska kunna påverkas.
Svenska fordonstillverkare har tidigare hotat med nedläggning av etanol- och gasbussar, men sedan ändrat sig när marknadsvillkoren blev tillräckligt gynnsamma och antalet beställda fordon tillräckligt många. Vi förutsätter att också Volvo personvagnar och deras amerikanska ägare kan tänka om, annars sparkar de själva undan den miljöpiedestal de nu sitter på.

Om Volvo skulle svika miljön och lägga ner gasbilarna, så missar de en marknad som växer snabbt – och fortsätter växa även utan Volvo. Vi fortsätter vårt arbete för gasbilar, de andra tillverkarna marknadsför aktivt sina gasfordon och de största gasförsäljarnas expansion fortsätter med samma fart som förut.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
MartinSievers
Posts: 2
Joined: 2006-10-05, 20:32

Volvos gasbilsbeslut

Post by MartinSievers »

Hej.
Jag är ny på det här forumet. Anledningen till att jag hoppade med nu är faktiskt Volvos beslut att sluta tillverka gasbilar. Det gjorde mig förbannad, eftersom jag anser att det är så j-a kortsiktigt. Precis när intresset ökar för gasbilar så lägger de av. Risken finns att detta också påverkar intresset att bygga ut gasmackar - vilket är ett måste om biogasen ska slå igenom på allvar. Själv äger jag en Volvo V70 och är helnöjd med biogas. Enda smolket i glädjebägaren är bristen på mackar och där borde verkligen staten och kommunerna ligga på. Men risken nu är att det mesta får i stå och biogas blir mindre attraktivt, fast det både är billigare och miljövänligare än andra drivmedel. Är det någon som håller med?
Fler gasmackar åt folket
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Martin: Här på forumet så håller nog alla med dig :-) Jag har försökt att lusläsa alla nättidningar och deras kommentarspalter de senaste dagarna och det ger intryck av att din mening delas av många runt om i landet - även sådana som inte kör på gas.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

BifuelManiac wrote:Johan, du har rätt i att etanolen lever tack vare skattesubventioner. Det krävs dock ingen hjärnkirurg för att förstå att subventionerna inte kommer att leva kvar för alltid. Etanol är en tickande skattebomb, var så säker.
Det ironiska är att jänkarna (som jag tror har eller är på god väg att gå om brassarna som etanolproducent #1) tillverkar etanol från majs till samma pris som den amerikanska bensinen = superbilligt...!
I Sverige har vi snöat in oss på att hugga ner våra skogar för att framställa etanol.. är ingen expert men det låter ganska skevt..
Jag misunnar väl direkt inte etanolbranschen men faran är om etanolen tar över helt och hållet. Biogasen är, som jag ser det, det vettigaste alternativet till olja i fordonstanken.
(Måhända låter jag kanske lite fientlig till etanol men det är å andra sidan en bra motvikt till det utrymme och lovord etanol annars får i den offentliga debatten kontra biogasen..)
-------------
Visst är Du fientlig till etanol. Etanolen är ingen tickande skattebomb. Etanolen är befriad från koldioxid- och energiskatt, och vad man diskuterar nu är att eventuellt halvera momsen på fordonsetanol för att återställa konkurrenskraften till vad den var före de senaste bensinprissänkningarna.

Du får inte glömma vissa nackdelar för gasen också. T.ex. att ungefär hälften av den 'fordonsgas' som säljs i Sverige är av fossilt ursprung. Och att metangasutsläppen från gasutvinning och gasbilar kan vara väl så farliga för klimatet som koldioxidutsläppen från diesel- och bensinbilar.

Volvo kommer nu att kraftsamla på etanol och hybrider och det är säkert bra för miljön. Samtidigt finns det andra tillverkare av gasbilar på marknaden, så gasen kommer säkert att finnas kvar ett tag till även om Volvos beslut givetvis medför en nedgång.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Track_Snake: Ja.. ok, jag ÄR fientlig till etanol... :D
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

BifuelManiac wrote:Track_Snake: Ja.. ok, jag ÄR fientlig till etanol... :D
-------------
Se där, det var det jag misstänkte...
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag vill bara flika in att om ni vill fortsätta att diskutera för- och nackdelar med gasanvändning kontra etanol så starta en ny tråd.
Vi kan behöva en gaskritiker bland oss för att få upp tempen på diskussionerna och vädra lite åsikter ;-)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:Jag vill bara flika in att om ni vill fortsätta att diskutera för- och nackdelar med gasanvändning kontra etanol så starta en ny tråd.
Vi kan behöva en gaskritiker bland oss för att få upp tempen på diskussionerna och vädra lite åsikter ;-)
--------------------------------------
Hehe...

Tack för den kommentaren, Johan
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag börjar förvandla tråden till en länklista snart - men Gröna Bilisters artikel är intressant och man får hoppas att de har rätt:

http://www.gronabilister.se/public/doku ... &parent03=&
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jag tror -och hoppas- att de har rätt. Det är precis de tankar jag fick när jag hörde om Volvos utspel. Det finns ett talesätt (minns inte vem som sägs ha myntat det): "När någonting verkar konstigt, fråga dig varför man gör så här och vem som tjänar på det". Och med tanke på hur biogasen äntligen börjat öka på utvecklingstakten verkade Volvos besked mycket konstigt.

Men när jag tänkte vidare stod det klart att allt just nu hamnat i ett vakum, ingen vet hur den nya regeringen tänker behandla biogassatsningarna. Både Volvo och gasbolagen har intresse av att sätta frågan i fokus. Då framstår det som mindre konstigt att man "hotar" med stagnerad utveckling. Volvo framhöll ju också att de ser biogasen som överlägsen, och kan ompröva sitt beslut om marknaden växer.

Om Volvo lägger av gasbilarna och gasbolagen bromsar utbyggnaden av tankställen ser det dystert ut för gasmarknaden. Men jag undrar om de verkligen tänker göra det, eon är definitivt intresserade av att fortsätta här i Sverige det som redan nu är ganska stort i andra länder och jag tror inte att Volvo låter andra märken ta över bilförsäljningen när gasen ökar.

Att lägga av gasbilar och utbyggnad av tankställen nu när utvecklingen äntligen börjat ta fart verkar som sagt konstigt, som att sluta springa och sätta sig ned tio meter före målsnöret i ett långdistanslopp. OK, tjugo meter då, men liksom ändå :wink:
MartinSievers
Posts: 2
Joined: 2006-10-05, 20:32

Påverka politikerna

Post by MartinSievers »

Många kloka inlägg här. Håller med många. När det gäller Volvos beslut anser jag dock inte att man ska skälla på Volvo. De har varit relativt uthålliga och tillverkat gasbilar länge - trots dålig efterfrågan (även om de märkligt nog lägger ner precis ner efterfrågan stiger). Det som måste till är snarare politiska beslut för att få till stånd fler gasmackar - då kommer också tillverkarna loss på allvar. Inte minst är det en lokalpolitisk fråga.
Här är faktiskt en fråga där kommunerna kan spela en aktiv roll. Genom att satsa på gasmackar hjälper de dels miljön, samtidgt som de kan spara stora pengar genom att köpa in biogasfordon. För att åstadkomma detta måste det dock sättas press på kommunerna. De måste informeras om hur bra biogas är och att det både har ekonomiska och miljömässiga fördelar. Där tror jag att sådana som vi kan göra skillnad. Vi biogasägare är de bästa ambassadörerna för biogas och om vi alla börjar skicka mail till våra lokala politiker så tror jag att det kan hända saker. Varför tex inte dra iväg ett mail med samma innehåll till en politiker, när ni ändå skriver inlägg här?
Fler gasmackar åt folket
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Håller med dig, MartinSievers. Själv bor jag i en kommun (Kristianstad) som verkligen satsat helhjärtat på biogas under många år, för ett par veckor sedan invigdes en utbyggnad av produktionen som tredubblar gasleveranserna. Det finns ju flera sådana exempel i landet, som väl är.

Vi får väl se till att mejla den nya regeringen med våra synpunkter, just nu är det nog den som utgör stopp-proppen eftersom ingen vet hur den tänker hantera biogasen. De kan behöva litet information från oss ute i verkligheten. :wink:
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Förra gången som Volvo skulle lägga ner tillverkningen så blev de från statshåll lovade ökade anslag för att bygga fler gasmackar. Då fortsatte de ett tag till...
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Det ser inte ljust ut för Volvo och biogas.
Jag blir så förbannad när jag läser det som skrivits senast.
http://www.e24.se/dynamiskt/verkstadsin ... 046636.asp

Bara rubriken förklarar vad det handlar om
"Volvo jumbo i etanolracet"

[Fredrik Arp]....För en månad sedan tvingades han stoppa Volvos storstilade miljösatsning på biogas.
Efter elva år och stora förluster. En gigantisk flopp.
- Alla experiment kan inte lyckas, kommenterar Fredrik Arp

"Volvos moderbolag Ford presenterade sitt sämsta kvartalsresultat någonsin för en månad
sedan. Förlusten blev nära 50 miljarder kronor. Tajmningen för Volvos resultatminskning är därmed minst sagt dålig. Förståelsen hos moderbolaget för röda siffor torde vara obefintlig."

Verkligen tråkigt.
Hoppas andra bilmärken kommer med fler bra och seriösa biogassatsningar.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Håller med din ilska....

Jag tror det handlar om att Ford vill ha en enhetlig produktion. Jag tror inte riktigt på förlustsnacket, så enormt mycket mer kan det inte ha kostat att planera in tomrum i karossen för gastankarna och sedan köpa in Necam-grejer.

Man kan bara hoppas att folk (för sent) inser att det inte går att täcka upp bränslebehovet med enbart etanol..
Etanol känns mer som en panikgrej för att bygga om gamla bensinbilar än nåt man stoppar in i nya motorer..
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Förvirrad...

Post by BifuelManiac »

Har Ford biogasbilar trots allt???
http://www.blocket.se/vi/8549030.htm?ca=11_s

Eller är det annonsören som förvirrat begreppen med etanol/biogas?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Ja tydligen, den finns hos Miljöbilscentrum. Bra, då kanske alternativen ökar igen.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Nu har jag kollat upp det där lite ytterligare.
Det är mest troligtvis annonsören som skrivit fel, enligt Fords hemsida finns C-max bara i etanolversion (förutom bensin).

Lite anmärkningsvärt att "miljöbilscentrum" inte kan skilja på äpplen och päron..!
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

BifuelManiac wrote:Nu har jag kollat upp det där lite ytterligare.
Det är mest troligtvis annonsören som skrivit fel, enligt Fords hemsida finns C-max bara i etanolversion (förutom bensin).

Lite anmärkningsvärt att "miljöbilscentrum" inte kan skilja på äpplen och päron..!
Nädå, den finns. Kolla DEN HÄR SIDAN
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Här finns ännu en länk till NGV Global där den gasdrivna C-Max presenteras. Tydligen gör Ford som Citroen, struntar i att ta in dem hit.

Nog sjutton behövs det påtryckningar...
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Är det sant!!?? Det låter ju jättebra i såfall att Ford inte helt snöat in sig på etanol... fast å andra sidan blir det än mer ologiskt att Volvo slutar med sina Bi-fuel...

Påtryckningar lär nog inte behövas, bilen verkar ju redan säljas i Sverige.
Tryck på Volvo istället.. :D
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jo, det behövs påtryckningar på Ford och Citroen så att deras märkeshandlare tar in bilarna till Sverige. Så länge det bara är Miljöbilscentrum som importerar blir det ju synnerligen besvärligt med service för alla som inte bor på västkusten.

Men visst är det utmärkt att allt fler alternativ dyker upp. Och mycket konstigt med Volvo... undrar hur det blir med Volvos gasbilar EGENTLIGEN. De skulle ju visa en ny motor på den där mässan. Den som lever får se.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Apropå NGV global och Volvo i synnerhet, jag hittade den här artikeln på samma site:
http://www.ngvglobal.com/market-develop ... odels.html

Noterat: Försäljningen av Bi-fuel-volvos har ökat trefaldigt..!
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jo, det finns en hel del matnyttigt där. Artikeln om Volvo spär på min undran ännu mer; VARFÖR i hela friden skulle Volvo sätta sig ned strax före mållimjen och låta de andra rusa förbi? Något stämmer inte. Vi får se, som sagt. Litet vettiga regeringsbeslut efterlyses.
Post Reply