Volvo slutar tillverka gasbilar?

Allt om som har med gas att göra.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Nej, och teorin om att det egentligen är Ford som vill ha likformig produktion verkar ju inte stämma heller om C-max finns med biogas...??

Har inte Anders Carlgren blivit varm i kläderna än??
Nu är det ju till och med tal om att höja skatten på stadsgas i stockholm vilket vissa menar leder till att stockholmssatsningen på biogas avtar..
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=2
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Nu känns det som jag har missat något.
* Har vi inte redan dragit slutsatsen att det är en bussmotor Volvo kommer att presentera?
* Fordbilen är väl förmodligen gjord endast för marknader där etanol inte finns som realistiskt alternativ. Då vill Ford ändå ha ett miljöbränslealternativ.
* Jag är lite osäker på hur stadsgasen påverkar fordonsgasen. Om det blir dyrare att värma ugnen med biogas, så blir det ju desto mer gas kvar till bilarna, vilket verkar vara en bristvara i Stockholm :-)
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Johan: Jag förstår inte heller varför stadsgasen skulle påverka biogasen men det är vad som sägs i reportagen ang. stadsgasen. Måhända är det bara än mer grundlös smutskastning av gas i media...

Oavsett om Ford tillverkar en specialbil för marknader där etanol inte finns är det dock en merkostnad, precis som Volvo hävdar att deras Bi-fuelprogram har varit. I vilket fall så ter sig det hela ännu mer konstigt.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Johan wrote:Nu känns det som jag har missat något.
* Har vi inte redan dragit slutsatsen att det är en bussmotor Volvo kommer att presentera?
* Fordbilen är väl förmodligen gjord endast för marknader där etanol inte finns som realistiskt alternativ. Då vill Ford ändå ha ett miljöbränslealternativ.
* Jag är lite osäker på hur stadsgasen påverkar fordonsgasen. Om det blir dyrare att värma ugnen med biogas, så blir det ju desto mer gas kvar till bilarna, vilket verkar vara en bristvara i Stockholm :-)
Slutsatsen om bussmotor; det är väl en gissning? Skall bli intressant att se vad det verkligen är för motor.

Fords marknad; flera europeiska länder är inne på gas, inte minst Tyskland. För mig är det märkligt att man inte tar in gasbilarna här, men antagligen är det dåligt utbygda gasmacknätet orsak.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Du har helt rätt Johan, det är en bussmotor som skall visas på mässan.
Frasse
Posts: 12
Joined: 2006-11-17, 23:01

Post by Frasse »

Hittade detta nyhetsbrev från Volvo:http://e2.relationbrand.com/volvo/_news ... /mail.html.

Kanske gammalt, men ändå intressant...
Tror inte Volvo Personvagnar längre på gas som ett miljöbränsle?
- Efter elva års satsning på att utveckla en affär för gasdrivna Volvobilar, så är det naturligtvis tråkigt att konstatera att infrastrukturen och kundacceptansen inte utvecklats i en takt som möjliggjort en god affär för oss. Dock stänger inte Volvo Personvagnar dörren för Bi-Fuel för all framtid. Volvo tror fortfarande på Biogas som det renaste förnyelsebara bränslet sett ur ett livscykel-perspektiv och om efterfrågan blir större globalt så kan beslutet omprövas för framtidens Volvobilar. Att utveckla nya motorer tar dock flera år.
Kör cirka 3500 biogasmil per år i en S60 Bi-fuel.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det ju en en kanonbra länk, nu förstår man lite bättre hur Volvo tänker.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

..."större efterfrågan globalt"

Det räcker alltså inte att marknaden skulle växa kraftigt i Sverige. Så oavsett om det tas politiska beslut som påverkar gasinfrastrukturen i Sverige i en positiv riktning, så verkar Volvo gett upp hoppet om gas.
Surt.

Jag undrar om Volvo hade tagit samma beslut idag om gastillväxten i Sverige (framför allt fler mackar, så att folk inte tvekar inför att köpa gasbil) hade varit bättre fram till idag.
Last edited by anderslofberg on 2006-11-20, 02:39, edited 1 time in total.
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Europa satsar på gas - Volvo missar en marknad

Post by Pka »

http://www.svenskbiogas.se/sb/vad_ar_bi ... _i_europa/

Det är mycket tydligt att flera länder i Europa satsar på gas - både naturgas och biogas. Volvo kommer att missa en växande marknad för gasbilar, om man håller fast vid sitt nedläggningsbeslut. Andra europeiska tillverkare kommer sannolikt med fler modeller för gasdrift.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Exakt. Efter vad jag har hört är flera länder bra mycket större än Sverige på gasområdet, bl.a. grekland mfl.
Vi svenskar tror ju oftast att vi är störst och bäst på allt... :?

Frågan är om de marknaderna efterfrågar stora volvo-bilar.. eller har Volvo varit dåliga på att marknadsföra dem?
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Hmm...
Läser på länken ovan...
EU:s mål för icke-fossila bränslen:
År 2005 2010 2020
Andel 2% 5,75% 20%

Oljekrisen kommer förmodligen däremellan... skönt att se att vi är så ruskigt förberedda på den!!! *ironi*

:shock:
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

NGV:s nyhetsmail kom i dag, jag undrar om inte deras förklaring till Volvos avbrutna satsning på gas ligger väldigt nära sanningen...

Artikel finns på NGV:s hemsida
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Kan det förklara att man inte hittar några spår av Volvo's Bi-Fuel bilar på Nord-Amerika marknaden??

Kollade på http://www.volvocars.us/ där fanns de inte, inga E85 eller dieslar heller.

Kollar man på listan med miljöbilar av 2007 års modell för USA marknaden, http://www.eere.energy.gov/afdc/pdfs/my2007_afv_atv.pdf där fanns de inte heller.
Finns för övrigt fler bensin-el-hybrider än man kanske trott.

Går man några år bakåt till 2001, http://www.eere.energy.gov/afdc/pdfs/wM ... 01AFVs.pdf lika illa där.
Annars ser man trenden bland övriga tillverkare, 2001 fanns det gott om CNG alternativ, 2007 har de kommit i E85 varianter istället.

Inte konstigt att Volvo sålt få Bi-Fuel bilar...
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Det handlar om skvättanol alltså...
USA är helt insnöade på E85 och tror uppenbarligen att de skall kunna odla majs och vete för att försörja hela sin inhemska flotta på detta... i sin tur leder detta (har redan faktiskt) till ökade spannmålspriser och färre land att odla mat på..
En rätt lustig detalj i sammanhanget är att USA är rätt stora konsumenter av naturgas. Konstigt att de då totalratar gasbilar.

Ett litet hopp får man dock i slutet av texten där man trots allt hoppas att Volvo skall ändra sig pga den massiva kritik de fått..

Hjälp till att skapa lite opinion.. gå in här:
http://www.volvocars.se/footer/contact/
Längst ned på sidan finns ett antal kontaktlänkar, välj ämne och säg vad ni tycker om nedläggningsbeslutet..
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Bra tips. Har nu skickat mina synpunkter (protester)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Etanol - Biogas

Post by S-klasse »

Angående USA-marknadens fokus på att odla fram etanol för E85,
en av biprodukterna vid etanolframställning kan ironiskt nog vara bio-gas...

Idag är väl större delen av biogas produktionen en biprodukt från andra produkter/avfall. Hittade en tysk utredning om energi effektiviteten om man skulle odla fram etanol, bio-diesel och bio-gas. Från 1 ha odlad mark skulle man kunna köra längsta sträckan vid biogas produktion, kortaste sträckan med etanol, bio-diesel hamnade däremellan.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Skapa opinion

Post by larfor »

Hjälp till att skapa lite opinion.. gå in här:
http://www.volvocars.se/footer/contact/
Längst ned på sidan finns ett antal kontaktlänkar, välj ämne och säg vad ni tycker om nedläggningsbeslutet..[/quote]

Fick svar på mitt mail som jag skickade till volvo miljö.
De tackar för mitt mail och sa att de tar med mina tankar in i företaget.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Etanol - Biogas

Post by track_snake »

S-klasse wrote:Angående USA-marknadens fokus på att odla fram etanol för E85,
en av biprodukterna vid etanolframställning kan ironiskt nog vara bio-gas...

Idag är väl större delen av biogas produktionen en biprodukt från andra produkter/avfall. Hittade en tysk utredning om energi effektiviteten om man skulle odla fram etanol, bio-diesel och bio-gas. Från 1 ha odlad mark skulle man kunna köra längsta sträckan vid biogas produktion, kortaste sträckan med etanol, bio-diesel hamnade däremellan.
------------------------------------------------
USA-marknadens fokus på etanol beror på krassa ekonomiska fakta. Det är billigast och amerikanska bönder vill gärna ha en satsning på E85 för att bli av med mera majs. Etanolsatsningarna i USA har redan drivit upp det pris som bönderna får för majsen kraftigt, så bönderna - en stark grupp i USA - är nöjda.

Tyvärr ligger etanol.nu nere sedan snart 1 månad tillbaka pga. något dataproblem så det finns ingen som driver etanolfrågorna på webben i Sverige....

mvh/spårsnoken
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Re: Etanol - Biogas

Post by åsaboe »

track_snake wrote:
Tyvärr ligger etanol.nu nere sedan snart 1 månad tillbaka pga. något dataproblem så det finns ingen som driver etanolfrågorna på webben i Sverige....

mvh/spårsnoken
Tråkigt med etanol.nu. Kollade nyss, och nu är sidan tydligen uppe igen, men det finns inga inlägg att läsa. Såg tidigare i dag att de väntade på att Surftown skulle ta fram backup på databasen, de kanske håller på med det nu. Skall bli intressant att se om det lyckas, jag kollade upp Surftown på några fora och det var ingen kul läsning om man sitter i sitsen att databasen försvunnit. Förhoppningsvis lyckas det den här gången.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Tittar man noga på Volvos presentation av konceptbilen XC60 som finns på http://www.volvocars.se så står det... Bi-Fuel!!! Gasen lever än!

Image

Kanske... Det kan vara Tyrckfles-Nisse som varit framme... :?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Skulle ju vara trevligt! :D Men jag undrar om inte en reklamavdelning får det litet varmt om öronen... :(
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Antingen är det en kvarleva innan nedläggningsbeslutet kom eller så sitter det en biogasrebell på reklamavd.. :D

Finns egentligen bara ett sätt att ta reda på detta...maila Volvo och fråga!!
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Argh!!

Post by BifuelManiac »

Nej... lite mer efterforskning gav följande resultat:

Six-cylinder bio ethanol engine
The chosen power train for the Volvo XC60 Concept is a six-cylinder, 3.2-litre bio ethanol engine with All Wheel Drive.

The engine offers the driver dynamic performance in the form of 265 horsepower and 251 lb/ft (340 Nm) of torque – with emissions of fossil carbon dioxide dropping by up to 80 percent when driving, compared with the same engine running only on gasoline.


Det var alltså skvättanol det gällde.. och vad den svenska reklamavd. gjorde var att ingjuta falska förhoppningar hos site-besökaren.. (och mer eller mindre besudla ordet "bifuel" på samma gång... :x )
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Den där 3.2-litersmotorn i XC60 drar nära en liter bensin per mil vid blandad körning när den sitter i en S80. Volvo uppger att det går åt 40% mer bränsle när den körs på E85 vilket borde ge en räckvidd på 43 mil om man antar att tanken i en XC60 rymmer 60 liter (nya S80 rymmer 70 liter som jämförelse). Vid stadstrafik drar den motorn 1,47 liter bensin per mil... För XC60 anger man förvisso att bränsleförbrukningen är 1,23 liter E85 per mil men man anger inte under vilken typ av körning det gäller.

Min poäng är att när man vräker i stora motorer och sedan ska köra dessa på E85 så blir räckvidden lidande och det kommer nog folk att bli lite besvikna över framöver. Vem vet, de kanske offrar reservhjulet för att kunna ha större tankar och resursslöseriet kan fortgå ett tag till... :?
Post Reply