Vätgas från solceller

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Vätgas från solceller

Post by Göran »

Ny Teknik wrote: En teknik som gör det möjligt att lagra energi från solen på ett enkelt och billigt sätt. Kemister vid amerikanska MIT rapporteras ha utvecklat metoden som kan innebära ett globalt genombrott för solenergin.
Enligt artikeln på Ny Teknik så är en av de största hindren för storskalig användning av solceller nu undanröjd nämligen proplemet att lagra solenergin på ett effektivt och billigt sätt.

Artikel Ny Teknik
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

De e nice.. utvecklingen går frammåt! Snart är vi kvitt oljan som bränsle till bilar! :)

Själv kör jag nu mycket med min elcykel som jag laddar hemma med ström från min solpanel!! ;) :P
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Borde väl fungera bra för vindkrafts-el också
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

S-klasse wrote:Borde väl fungera bra för vindkrafts-el också
Ja det gör det Svenska Morphic håller på att utveckla ett liknande system för vindkraft med en bränslecell som energiomvandlare.
morphic wrote: Morphics system består av en bränslecellsbaserad energikonverterare i vilken energin från till exempel vindkraftverket genom en kemisk process omvandlas till en energibärare som vätgas eller metanol. Detta bränsle kan sedan lagras, för att senare åter omvandlas till elektrisk energi med hjälp av ett bränslecellsystem.
Se även http://www.morphic.se/sv/Verksamhetsomr ... rgisystem/
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Att omvandla energin till metanol är ju ett väldigt bra sätt för hemma användare att lagra energin i och med att metanol behöver ju inte lagras under tryck utan kan lagras i en vanlig dunk.. detta lät intressant! :)

Hmm när jag läste om det där så är det ju inget nytt.. I grundskolan skrev jag ett arbete om solceller som producerar vätgas som lagras för att användas senare.. Detta var minst 15 år sedan... Dock är jag osäker på om de hade bränsleceller då ;) ... Elektrolysprocess... det är ju inget nytt ...

Men att tillverka metanol hade varit coolt för ett litet hemmasystem..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply