Vad är skillnaden mellan l/mil och nm3/mil?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Vad är skillnaden mellan l/mil och nm3/mil?

Post by limeburn »

Hej
En fråga som kanske är dum, men jag frågar ändå.
När man kollar på spritmoniter.de så är förbrukningen i liter/mil men när man tankar så är det nm3.
Hur räknar man ut skillnaden?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Vad är skillnaden mellan l/mil och nm3/mil?

Post by taz »

limeburn wrote:Hej
En fråga som kanske är dum, men jag frågar ändå.
När man kollar på spritmoniter.de så är förbrukningen i liter/mil men när man tankar så är det nm3.
Hur räknar man ut skillnaden?
Njae.. När du kollar på spiritmonitor.de så är förbrukningen i kg/100km och visar t.ex 5.68kg/100km..

Det du gör då är att flytta komma tecknet ett steg åt vänster.. 0.568 och sen delar du det med 0,8 för att få det i enheten nm3/mil (0,568kg/mil /0,8=0,71nm3/mil).

Om du har en egen sida på den site:en så kan du välja när du lägger upp en tankning att "bokföra" bränslet i kg istället för lit..

Hoppas detta var svaret på dina frågor :)

När du då lägger in en tankning.. och säg att du tankat 20nm/3 så tar du den summan gånger 0,8.. (20x0,8=16kg) och matar in den siffran och ser till att enheten kg är vald..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

tackar för klargörandet även om frågan var fel :oops:
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jao, huvudsaken är att du fick svar på det du undrade om :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Spritmonitor ja: nu har jag äntligen orkat lägga in mina tankningar där men den har inte räknat ut något snitt än! Ska bli spännande! Jäklar vilket pyssel att modda min excelfil så att det skulle funka, men tillslut gick det!
Image
Post Reply