URSÄKTA MIG (du förare av en grå V70 bifuel, jag sa fel!

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

URSÄKTA MIG (du förare av en grå V70 bifuel, jag sa fel!

Post by batti »

Oh vad pinsamt!

Igår stod jag och tankade bilen vid Kallebäck i GBG när en man frågade hur mycket gas min Fiat drog, (han hade själv en Silverfärgad V70)

Jag fick hjärnsläpp och sa: 4.17 Nm2, vilket fick honom att sucka fram att hans bil drog ca 10 Nm2 / mil.
-jaha, sa jag - min S60 drar 5.65 nm2, så det låter mycket!?!?

Först när han åkt insåg jag att (SPRITMONITORNISSEN) i mig felaktigt använt enheten kg, inte Nm2!!!

Han måste blivit helt knäckt av mina orimligt låga siffror. Så jag ber härmed om ursäkt om du läser detta!
S60: Image
Fiat Punto: Image
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Du ligger dessutom en tiopotens fel. Din siffra säger hur mycket bilen drar per 10 mil. =)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Dessutom har du tappat en hel dimension. :wink:
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

jag må ha tappat en hel dimension, men killen jag pratade med hade OCKSÅ tappat bort en tiopotens - så där kommunicerade vi bra! :-)

Jag skall skriva en kom-i-håg-lapp på ratten.

har ni märkt vad Gas-tankare pratatar med varann? När man tankar bensin så hälsar aldrig folk ens. När man tankar GAS, så minsann, då får man höra det ena och det andra, och blir inbjuden på saftkalas, å gemensam snabb-strech, osv... Verkar som att gasförare är trevligare helt enkelt!
S60: Image
Fiat Punto: Image
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jo, det har jag också märkt. Står ofta och småpratar med de andra som tankar.
Man träffar också ofta nya gasägare, som fumlar med munstycket eller liknande där man får göra en pedagogisk insats.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Ja det stämmer. Jag får ofta hjälpa nyblivna gasbilsägare eller "frun som tankar första gången", med "trilskande" munstycken :wink:

Och det är mycket trevligt att stå och småprata vid pumpen. Kan det bero på att det tar "lite" längre tid att tanka?
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Mats wrote:Och det är mycket trevligt att stå och småprata vid pumpen. Kan det bero på att det tar "lite" längre tid att tanka?
Som jag sagt här innan; mitt favorittankställe är Preem i Frihamnen. Där ligger pumpen tillsammans med de vanliga pumparna. Det är roligt att se de nyfikna blickarna från andra när man tankar gas. Igår var det en pensionär som satt och kollade bakåt när han körde från macken för att kunna se vad en full tank kostade för mig.

Tror det är jättebra reklam för gasen när tankstället ligger på en vanlig tapp. Svensson behöver se att gasbilar finns, att de ägs av vanliga människor och att det inte är något konstigt att tanka dem.

Dessutom är Preempumpen helt ny och snabb som attan. =)
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

batti wrote:har ni märkt vad Gas-tankare pratatar med varann
Ja, för två år sedan var det ganska vanligt i Sthlmsområdet att man stod och pratade lite vid gaspumpen. Förmodligen för att det var mindre vanligt och lite mer nyhetens behag kring det hela. Idag är det dock inte så längre (i sthlm).
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

batti wrote:Verkar som att gasförare är trevligare helt enkelt!
Det är möjligt men framförallt tror jag att vi alla är en minoritet och söker oss till likasinnade...
Jmf campare, seglare, MC-åkare mm
Klassiska "vi mot dom" 8) ´

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Håkan wrote:
batti wrote:Verkar som att gasförare är trevligare helt enkelt!
Det är möjligt men framförallt tror jag att vi alla är en minoritet och söker oss till likasinnade...
Jmf campare, seglare, MC-åkare mm
Klassiska "vi mot dom" 8) ´

Mvh / Håkan
Stämmer.. Det är samma när vi mc åkare tankar.. Eller stannar på nån rastplats eller inne i stan.. Eller när man kör förbi varandra på vägen så hejjar man .. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply