Problematiskt att biogas framställs från avfall?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Problematiskt att biogas framställs från avfall?

Post by Stålis »

Alla miljövänner är tydligen inte lika glada över att Lasse Swärd (DN) och Mattias Goldman (Gröna Bilister) "lovordar" biogasen. Min fru tipsade mig om en insändare i måndagens nummer av Östgöta Correspondenten där en miljöpartist undrar hur biogasen kan få kallas för biobränsle när den framställs av avfall som i sin tur framställs från fossila bränslen.

http://www.corren.se/archive/2008/4/11/ ... o0lsmp.xml

Jag tycker att det verkar som om han fått något om bakfoten. Får se om Corren publicerar mitt svar som jag skickat in nu.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Det inlägget var väl ändå mest komiskt? Det finns väl ändå ingen som lyssnar på någon med så total och uppenbar okunskap?
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Citat:
"Anta att alla fossila bränslen inte fanns i morgon. Hade vi haft biogas då?"..

Nej, då skulle både han och alla vi andra (inklusive hela mp) svultit och/eller frusit ihjäl.


Sådana här stolliga inlägg bekräftar alla mina fördomar om miljöpartiet.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Haha, den var rolig. Vilka sylvassa argument:)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Problematiskt att biogas framställs från avfall?

Post by Sven »

Stålis wrote:...när den framställs av avfall som i sin tur framställs från fossila bränslen.
Detta begriper jag inte. Biogasen framställs ju av bl a matavfall och inte precis av olja, kol och naturgas. Vilken är den fossila källan som biogas framställs av?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Det luddigt skrivna är ofta det luddigt tänkta - och det här var vädigt luddigt skrivet.

Han ställer en fråga
Anta att alla fossila bränslen inte fanns i morgon. Hade vi haft biogas då?
Svaret är: ja.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Jo nog var det stolligt alltid. Ville ändå passa på att se om det går att få in ett svar i tidningen så att han inte förblir oemotsagd.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Problematiskt att biogas framställs från avfall?

Post by track_snake »

Stålis wrote:Alla miljövänner är tydligen inte lika glada över att Lasse Swärd (DN) och Mattias Goldman (Gröna Bilister) "lovordar" biogasen. Min fru tipsade mig om en insändare i måndagens nummer av Östgöta Correspondenten där en miljöpartist undrar hur biogasen kan få kallas för biobränsle när den framställs av avfall som i sin tur framställs från fossila bränslen.

http://www.corren.se/archive/2008/4/11/ ... o0lsmp.xml

Jag tycker att det verkar som om han fått något om bakfoten. Får se om Corren publicerar mitt svar som jag skickat in nu.
--------------------
Han menar att ett biobränsle skall ha minst 40% av sitt ursprung från solenergi för att få kallas just biobränsle.

Tja. äter man grönsaker äter man ju 'lagrad solenergi'. Kolet i dessa grönsaker är ju inte fossilt. Däremot blir det ju det så småningom. Utvinner man 'biogas' ur en torvmosse bör kanske 'biogasen' kallas fossil.

/track_snake
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

track_snake:
Jo, men han verkar ju inte sy ihop argumentet. Var kommer den fossila energin in? Menar han vid odling, transport eller själva produkten i sig (det är ju inte PET-flaskor man rötar). Odling och transport gäller ju allt man odlar.

Nåja, jag ska tänker inte sitta och gissa vad han menar.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:track_snake:
Jo, men han verkar ju inte sy ihop argumentet. Var kommer den fossila energin in? Menar han vid odling, transport eller själva produkten i sig (det är ju inte PET-flaskor man rötar). Odling och transport gäller ju allt man odlar.

Nåja, jag ska tänker inte sitta och gissa vad han menar.
-------------------------
Det är en ny definition som jag inte sett tidigare. Han får väl själv precisera vad han menar och hur det skall räknas; jag kan i och för sig se en vits i tankegången men har lite svårt för att se hur det praktiskt skall tillämpas.

/track_snake
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Corren publicerar idag en välformulerad replik från Anders Mathiasson, vd Svenska Gasföreningen med rubriken "Biogas är ett utmärkt biobränsle".

http://www.corren.se/archive/2008/4/16/ ... en1f52.xml
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Grattis , Stålis! Och en utmärkt insändare! :lol:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Jag tycker frågan är intressant. Om det används slakteriavfall vid biogas tillverkningen så bör man fråga sig varifrån fodret som fött upp kossan/grisen kommer ifrån. I foder används bl.a. soja från Brasilien och där huggs regnskog ner för att odla upp mark för sojaodlingar.

Kan man då säga att biogasen bidrar till regnskogens nedhuggande?
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

anders wrote: Kan man då säga att biogasen bidrar till regnskogens nedhuggande?
Nej, inga grisar har utfodrats för att producera biogas, "grishanteringen" råkar bara ha en användbar och, så vitt jag vet, gratis avfallsprodukt. Hade man haft som syfte att producera biogas från regnskogsmark hade man givitvis rötat "fodret" direkt.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Mmm det låter väl vettigt det du säger men etanolen brukar få skulden för att regnskog huggs ner när marken som som använder till för att odla sockerrören på, förut var till för t.ex. sojaodlingar Och sojaodlingarna fick flytta på sig. Är det inte en risk att samma argumentation kan användas här då?
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

anders wrote:Mmm det låter väl vettigt det du säger men etanolen brukar få skulden för att regnskog huggs ner när marken som som använder till för att odla sockerrören på, förut var till för t.ex. sojaodlingar Och sojaodlingarna fick flytta på sig. Är det inte en risk att samma argumentation kan användas här då?
Om vi i Sverige inte importerar och/eller köper kött som bevisligen mefört skövling av regnskog för odling av soja, gäller t ex en del brasilianskt kött, så minskar den negativa miljöpåverkan väsentligt. Jag håller också med Johan om att köttet ju inte primärt är producerat för att ge biogas, det är avfallet vi tar hand om. Slakteriavfall är dessutom en ganska liten källa till biogasframställning, långt viktigare är t ex gödsel.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag tycker inte det är samma sak.
Om det är så att sockerörsodlingarna flyttar sojaodlingarna ut till regnskogsmark så medför ju ökad etanolanvändning att mer regnskog behöver skövlas.

Utfordring av grisar hänger ju helt ihop med vår köttkonsumtion. En ökad biogasanvändning leder ju inte till ökad grisuppfödning, man använder bara det avfall som råkar finnas. Åt vi inte grisar skulle vi säkert få något annat avfall någon annanstans - fast det är en helt annat diskussion.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Mmm så kan det vara men om man gör biogas av av slaktavfall och "kännar" lite på det, och förut fick man betala för avfallet, så gör det att grisköttet kan säljas billigare, det kan leda till ökad konsumtion. Ökad konsumtion gör att priserna stiger och och fler börja att föda upp grisar. Det ökar konsumtionen av soja böner och det leder i sin tur till ökad produktion av sojaböner= regnskog skövlas.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jo, om det finns ett sådant samband så har du en poäng (men man kanske får förenkla ditt resonemang lite, din prissänkning/prisökning tar ju ut varandra om konsumtionen styrs av priset).

Det bygger dock på att slakteriet faktiskt tjänar på biogasen (vilket de inte gör ekonomiskt, det jag läst om) och att prissänkningen är sådan att det faktiskt påverkar köttkonsumtionen.

Låter en gnutta långsökt, men vi får väl se när det här blir vanligare.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:Jo, om det finns ett sådant samband så har du en poäng (men man kanske får förenkla ditt resonemang lite, din prissänkning/prisökning tar ju ut varandra om konsumtionen styrs av priset).

Det bygger dock på att slakteriet faktiskt tjänar på biogasen (vilket de inte gör ekonomiskt, det jag läst om) och att prissänkningen är sådan att det faktiskt påverkar köttkonsumtionen.

Låter en gnutta långsökt, men vi får väl se när det här blir vanligare.
-------------------------------
Det här var onekligen långsökt.

Jag tror inte biogasproduktionen från slakteriavfall är någon stor inkomstkälla för slakterierna utan får mer ses som ett sätt att ta hand om avfallet på. Den stora inkomstkällan måste ändå vara vad allmänheten betalar för grisköttet.

Och ökar vi konsumtionen av griskött kan det indirekt bidra till mer sojaodlingar i Amazonas.

Ökar vi konsumtionen av etanol kan det bidra till att större arealer odlas upp för sockerrör och att framförallt boskapsskötsel förskjuts till Amazonas.

/track_snake
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

track_snake wrote: utan får mer ses som ett sätt att ta hand om avfallet på.
Det är troligen så att slakterierna blir av med ett problem och kostnad om man istället för att frakta slakteriavfall till destruktionsanläggningar. Kan använda det som råvara vid en närliggande rötanläggning för biogas.
På köpet för vi troligen mindre transporter av avfallet, restprodukten från rötningen kan återföras till jordbruket som gödsel, om det hanteras på rätt sätt.
Använder vi denna typen av Biogödsel i stället för Konstgödsel minskar produktionen något (ca 10% / ha). Men vi får ett betydligt mindre kväveläckage och slipper utarmning av jordbruksmarken.
Om man bara använder konstgödning för att gödsla (dvs inte tillför organiskt material utarmas jorden och skördarna minskar)
Sen finns det också de som menar att lustgas utsläppen minskar om konstgödsel ersätts med rötad biogödsel.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Göran wrote:...Sen finns det också de som menar att lustgas utsläppen minskar om konstgödsel ersätts med rötad biogödsel.
Om jag kommer ihåg Uppdrag Gransknings programmet "Klimatdebattens heliga ko" rätt skulle jordbrukens utsläpp av lustgas motsvara växthuseffekten från hela inrikesflyget.
Lustgasen skulle vara ca. 300 gånger effektivare växthusgas än CO2.
Post Reply