Ett ganska vanligt argument mot gasbilar är det glesa distributionsnätet. I Plus visade de upp kartan med alla gasmackar med kommentaren att det är alldeles för få (vilket det ju också är). Men för många gasbilister fungerar det trots allt ganska bra i vardagen.
Det skulle vara intressant att räkna ut hur många som faktiskt skulle kunna tanka gas för att klara all sin vardagskörning. T.ex. skulle man kunna ta reda på hur stor andel av Sveriges bilister som passerar inom säg 5 kilometers radie från något gastankställe minst en gång per vecka. En sådan uppgift borde kunna vara ett bra argument i debatten
Missa inte Plus på SVT 1 idag (2008-04-01)!
Jag håller med. Goldmann är också en något stirrig typ, inte tillräckligt cool. Den som är ordförande i föreningem, Jacob Lagercrantz, har jag inte sett live men hans åsikter är också tvivelaktiga.Rax wrote:Jag håller helt med Stålis om det där med Goldman och norr om Uppsala. Karln verkar helt enkelt inte vettig.
Jag är medlem i Gröna Bilister och får deras tidning, och det finns några i deras styrelse som skriver om gasbilar. Jag tror därför att det precis som när det gäller Riksbanken och reporäntan inte råder fullständig enighet om Gröna Bilisters inriktning. Egentligen borde man föra en dialog med Gröna Bilister, inte minst nu när det kommer så många ovedersägliga fakta som talar emot etanolen. Gröna Bilister ska ju 14 juni presentera Årets Miljöbil och om vi bombarderar dem med mejl om biogasens och gasbilarnas förträfflighet så kanske de tar sitt förnuft till fånga och lyfter fram gasbilarna till förmån för etanolbilarna. Om det som Lasse Svärd sa i programmet stämmer, att en stor del av etanolen i Sverige kommer från oförsvarlig etanolproduktion, så borde etanolbilarna inte ha en chans mot gasbilarna även om man räknar på att knappt hälften av gasen är naturgas.
Opel Zafira CNG -08
Du är inne på helt rätt spår. Det är faktiskt en klar majoritet av alla Sverige bilister som skulle kunna köra gasbil och inte ha alltför långt till närmaste tankställe. Götaland med undantag av Småland och Öland har god täckning. I Svealand är det bra t om Mälardalsområdet (undantag Gotland), Värmland och Dalarna dåligt. I Norrland är det bara de som bor i Östersund och Boden som har drägligt nära ett gastankställe för biogas.Stålis wrote: Det skulle vara intressant att räkna ut hur många som faktiskt skulle kunna tanka gas för att klara all sin vardagskörning. T.ex. skulle man kunna ta reda på hur stor andel av Sveriges bilister som passerar inom säg 5 kilometers radie från något gastankställe minst en gång per vecka. En sådan uppgift borde kunna vara ett bra argument i debatten
Räknar man på detta sätt så blir det i runda slängar 2,3 miljoner av Sveriges 9,2 miljoner människor som har långt till närmaste mack för Fordonsgas. Nästan 7 miljoner (6,9) har god närhet till närmaste gastankställe dvs 75% av befolkningen. I glesbygden är folk dock mer bilberoende och mer bilburna, så kanske ska siffran justeras ner till att cirka 70% av Sveriges bilister i dagsläget skulle kunna köra gasbil.
(Detta är naturligtvis en mycket grov överslagsräkning, men ger ändå ett hum.)
Opel Zafira CNG -08
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Sluta dröm.Sven wrote:Gröna Bilister ska ju 14 juni presentera Årets Miljöbil och om vi bombarderar dem med mejl om biogasens och gasbilarnas förträfflighet så kanske de tar sitt förnuft till fånga och lyfter fram gasbilarna till förmån för etanolbilarna.
"Gröna bilister" + Carstedts bil = etanollobby.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article1677984.ab
Är det samma Carstedt som är delägare i SEKAB?
http://www.processum.se/pdf/nyhetsbrev/ ... 05_low.pdf
http://www.processum.se/pdf/nyhetsbrev/ ... 05_low.pdf
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
-
- Posts: 227
- Joined: 2006-09-18, 09:44
- Location: Stockholm
Japp.Göran wrote:Är det samma Carstedt som är delägare i SEKAB?
http://www.processum.se/pdf/nyhetsbrev/ ... 05_low.pdf
Samma Carstedts som satsar stora belopp på att bygga etanolfabriker i Afrika och som är Maud Olofssons personliga biobränslerådgivare.. här kan man verkligen snacka om etanol-lobby!
http://dagensmiljo.idg.se/2.1845/1.144053
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... e45483.ece
Och när ska dethär komma fram? Kan vi verkligen låta etanol-lobbyn driva sveriges miljöpolicy? Då blir det ju som det blir...BifuelManiac wrote:Samma Carstedts som satsar stora belopp på att bygga etanolfabriker i Afrika och som är Maud Olofssons personliga biobränslerådgivare.. här kan man verkligen snacka om etanol-lobby!
Budskapet att biogas är bästa biobränslet gick i alla fall fram till en av mina kollegor som några dagar efter programmet frågade mig lite om gasbilar och sedan gick in på miljöfordons hemsida och kollade efter biogasbilar. Hon blev väl lite besviken på det magra utbudet, men en Fiat Punto kanske...