Missa inte Plus på SVT 1 idag (2008-04-01)!

Allt om som har med gas att göra.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Missa inte Plus på SVT 1 idag (2008-04-01)!

Post by Fred »

Ikväll, kl 2100, är det dags för Plus om miljöbränslen som vi pratat om i en annan tråd.

Det ska bli mycket spännande att se om inslaget speglar puffen i förra veckas program.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

*laddar popcorn*

Vi får väl se om det blir hissa eller dissa efter programmet.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Ledsen men jag bojkottar... hörde hallåan nämna att det blir chat med stolleorganisationen och etanollobbyisterna "Gröna bilister" efter programmet så då lär det bli etanolhyllningar...

*byter kanal*
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Nå, vad tyckte ni om inslaget?

Han från Gröna bilister var ju rätt så läskig måste jag säga:)

Vi fick ju i alla fall credit för att biogasen är det absolut bästa drivmedlet för miljö och hälsa samtidigt som marknaden och politiker fick en känga för dåligt utbyggda tankställen.

Nu har jag inte gjort någon räkning på bränslekostnader, men nog tycker jag att biogasen framställdes som något dyrare än vad det känns i min plånbok.

Men givet handlade ju inslaget mest om diesel och etanol.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Jag tyckte trots allt att det var kul att de enhälligt utnämnde biogas till det bästa bränslet. I det inspelade reportaget nämnde de ingenting om biogas, men i studion sa de faktiskt flera gånger att biogas är det absolut bästa miljöbränslet. Kanske är det mailen från forumgas medlemmar som gett resultat.

När det gäller ekonomin blev jag också lite tveksam till hur de räknat. De fick ungefär samma bränslekostnad för en bensindriven Citroën C4 (0,71 l/mil) som för en VW Touran ecofuel (0,8 Nm3/mil x 11.30 kr/Nm3). Touranens förbrukningsuppgift verkar stämma med vad som finns på konsumentverkets sidor. VW själva uppger 8,6 Nm3/100km certifieringsgas. Drar den verkligen så mycket? De flesta på forumet verkar ju köra snålare än så med andra typer av gasbilar.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Ja, det var ju en samstämmig hyllning av biogas.

Tyvärr snöade de in helt på klimatproblematiken och nämnde knappt hälsoaspekten.
Visst är klimatproblematiken viktig/viktigast - men de kunde ju ha någon enstaka fråga med fokus på närmiljön.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Var ni inne på Plus-chatten efter programmet?

En av mina frågor kom med:

"Fråga: Om Mattias Goldman nu verkligen tycker att biogasbilar är det ABSOLUT bästa miljöbränslet, varför hejar han då så mycket på etanolen och glädjs så mycket åt att försäljningen av etanol- och etanolbilsförsäljningen ökar så krafigt? Sthlm

Svar: Jag är glad att vi har kommit bort från den tid då etanol och biogasvännerna slogs mot varandra. Vi har nu förstått att både dessa bränslen behövs om vi skall kunna ersätta klimatbovarna bensin och diesel. Mattias Goldman"

Har vi slutat slåss mot etanolvännerna? :wink:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag börjar bli less på att höra folk som kör dieselbilar säga att de gör det för att förbättra miljön. Hur kan miljön bli bättre av att spy ut alla dessa kväveoxider? Alla dieselbilar borda ha avgasröret i fronten så att de själva kan känna vad de släpper ut...

Jag försökte få in ett inlägg på chatten om just kväveoxiderna från dieselbilarna men blev bortsorterad av moderatorn. :(
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Skojigaste inlägget på plus-chatten:

Finns det antisladd på elbilar ?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Fred: jag reagerade på den frågan (jag hängde med i chatten men inga av mina frågor besvarades)

Jag vill inte heller påstå att vi slutit fred med etanolvännerna.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Frågan är om bästa sättet att lobba för biogas är att gå i krig med etanolvännerna eller att enträget fortsätta att framhålla biogasens fördelar. Jag lutar åt det senare.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Tycker som Stålis att bästa sättet framåt är att enträget framhålla fördelarna med BioGas och CNG tekniken.

De fördelar jag brukar argumentera med är :

- CO2 neutralt bränsle
- Renare emissioner än bensin, diesel och E85
- Minskar delar av våra sopberg
- Att använda vissa jordbruks biprodukter till BioGas produktion kan eliminera en del naturliga metan-läckage
- Fungerar på vintern
- Ingen intresse konflikt med matproduktion
- CNG bilar godkända i de miljö zoner man infört i stora tyska städer

Vilka andra alternativ har alla dessa fördelar??
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

För er som missade plus i går:
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/m ... 46&d=72587
Inslaget om Miljöbilar börjar 12:50 in i programmet.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag håller med, tror det mest strategiska är att framhäva biogasens fördelar! Annars riskerar vi att få en gnällstämpel. Det är bättre att tala om biogasens förträfflighet och enorma potential.

Det som jag tycker är skandalöst är att det inte satsas betydligt mer på biogasen. Kartan som de visade i Plus talar sitt tydliga språk: endast två tankstationer för biogas i mer än halva Sverige dvs norr om Mälardalen! Jag tycker många lokalpolitiker försöker och det bedrivs en hel del projekt lokalt. Men det behövs en massiv ekonomisk satsning och rikspolitikerna måste vakna. Alla tycks ju ense om att biogasen är det överlägset bästa bränslet idag. Slutsatsen måste bli att det ska satsas stenhårt på att utveckla produktionen av biogas. Politikerna måste också förstå vilken enorm potential biogasen har, att halva fordonsparken skulle kunna drivas med detta bränsle. Här måste nog även motorjournalister och andra viktiga opinionsbildare övertygas. Det finns även miljömedvetna politiker som behöver utbildning, t ex kör Marias Wetterstrand en etanolbil och deltog i den reklambilaga för etanol som för någon vecka sedan ingick i DN.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Jag tycker det var ett bra innslag som hyllade biogasen. För att ta några exempel:
Inget snack om saken, Tveklöst det bästa bränslet
Absolut bästa bränslet
Det bästa bränslet borde finnas i hela Sverige
Men man blir besviken på Gröna Bilister som säger om Etanol:
Det har varit en smutskastningskampanj, men jag tror den är över nu
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Mats wrote: Men man blir besviken på Gröna Bilister som säger om Etanol:
Det har varit en smutskastningskampanj, men jag tror den är över nu
Håller helt med dig, Mats! Detta är samma ord som vår miljöminister och etanolföreträdarna inom industrin använder sig av. Uppenbart sitter de alla i samma båt.

Det är f ö inte vilka forskare som helst utan flera välrenommerade forskare som anfört kritik mot etanolen, t ex en nobelpristagare och ett forskarlag som publicerat sig i den inom forskarvärlden mycket väl ansedda tidskriften Science. Att vifta bort detta som smutskastningskampanj är mycket osakligt och direkt korkat, det kommer bara att slå tillbaka mot dem själva.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Nu har jag sett avsnittet på webben.. tack för länken! :)

Killen från gröna belister hade det jobbigt i studion att hela tiden försvara sig från killen jämte.. :) Tycker saken han sa om att etanol och biogas inte tillför något nettotillskott av koldioxid till naturen verkade som ett bra argument!

Driftkostnaderna de visade tycker jag verkar lite konstigt.. Biogas är ju ändå minst 3kr billigare än bensin så jämförelsen tyckte jag verkade lite konstig. De jämförde men en C4 va? det är ju ingen direkt liten bil heller så gasen borde vara billigare ju..

Min S60 kostar 8kr/mil om man räknar in både bensin och gasåtgången..
Så låg driftkostnad kan man knappast få med bensin..

Om bensinen kostar 12:20kr/lit så skulle min bil behöva dra 0.655lit/mil för att komma ner i 8kr/mil....
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Fred wrote:Var ni inne på Plus-chatten efter programmet?

En av mina frågor kom med:

"Fråga: Om Mattias Goldman nu verkligen tycker att biogasbilar är det ABSOLUT bästa miljöbränslet, varför hejar han då så mycket på etanolen och glädjs så mycket åt att försäljningen av etanol- och etanolbilsförsäljningen ökar så krafigt? Sthlm

Svar: Jag är glad att vi har kommit bort från den tid då etanol och biogasvännerna slogs mot varandra. Vi har nu förstått att både dessa bränslen behövs om vi skall kunna ersätta klimatbovarna bensin och diesel. Mattias Goldman"

Har vi slutat slåss mot etanolvännerna? :wink:
--------------------------
Haha...

Det var väl ett ovanligt dumt svar.

Läs den här så får ni ytterligare argument mot etanol:

http://www.time.com/time/magazine/artic ... 75,00.html

Senaste numret av Time alltså. Det här med skövlingen av regnskog (som indirekt beror på etanolsatsningen framförallt i USA) är skrämmande inte minst ur klimatsynpunkt. Brasilien är nr. 4 när det gäller CO2-utsläpp i världen tack vare regnskogsskövlingen som frigör koldeponier.

Visst, det är bara en mindre del av den brasilianska sockerrörsetanolen (dvs. den som Sverige importerar) som kommer i konflikt med regnskogen. Men 80% av Brasiliens etanol framställs med bränning av fälten, och just de bruna partiklarna från bränderna är en annan nyckelfaktor bakom den globala uppvärmningen.

/track_snake
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Mats wrote:...
Men man blir besviken på Gröna Bilister som säger om Etanol:
Det har varit en smutskastningskampanj, men jag tror den är över nu
De har ju själva varit med i den onyanserade hyllningskören till Etanolen så de är ju i allra högsta grad partiska.
En balanserad, ödmjuk och seriös inställning till hela ämnet skulle inte skada, speciellt med tanke på den position i miljödebatten de själva anser sig ha - men det klart, det ger ju inga bra rubriker eller uppmärksamhet.
Sven wrote: Det är f ö inte vilka forskare som helst utan flera välrenommerade forskare som anfört kritik mot etanolen...Att vifta bort detta som smutskastningskampanj är mycket osakligt och direkt korkat, det kommer bara att slå tillbaka mot dem själva.
Kan bara hålla med! Detta gäller tyvärr stora delar av miljödebatten att man bara kan driva ett problem eller inriktning i taget, tänker t.ex. på den frånvaro jordbrukssektorn har haft när det gäller växthuseffekten vilket Uppdrag granskning tog upp härom veckan (även om det alltid går att diskutera exakta %-andelar hit eller dit :wink: ) I viktiga frågor måste man titta på helheten på problemet.

När det gäller själva inslaget i Plus så slår det mig två saker :
- Att i den inledande listan av alternativ inte ens ta med BioGas;en är direkt inkompetent, BioGas försäljningen är ju inte direkt försumbar jämfört med E85 trots att gas-mackarna är koncentrerade till den nedersta 1/3 delen av Sverige.
- Skillnaderna i bränslekostnad i exemplet verkar överdriven. Litar mer på statistiken hos t.ex. http://www.spritmonitor.de/
Rax
Posts: 10
Joined: 2008-03-08, 11:32

Bränslekostnader

Post by Rax »

Jag tycker också att bräslekostnadsjämförelsen haltar en aning. Jag kör ju själv Touran och kommer inte upp i dessa siffror ens i stadskörning.
Sedan biltyperna: C4 och Prius har säkert sina goda sidor, men det är ju inte direkt något man önskar sig som familjebil...
Touran-GBG
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Trots att Mattias Goldman säger att biogasvänner och etanolvänner inte slåss längre verkar han ha väldigt svårt att ta ordet biogasbil i sin mun. I chatten efter Plus får han följande fråga:
Mattias hur skulle du lösa dina bilproblem om du inte bodde i storstan? Jörgen
Svaret är rätt så fantastiskt...
Då skulle jag behöva äga en bil och vore det norr om Uppsala så skulle jag välja en etanlobil som jag några gånger tyvärr troligen skulle tvingas tanka med bensin - men klimatnyttan är ändå stor. Mattias Goldman
De flesta i Sverige bor trots allt inte norr om Uppsala. Det känns som om han skulle vilja säga biogasbil, men måste hitta på en konstruktion för att kunna säga etanolbil i stället.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Bränslekostnader

Post by Stålis »

Rax wrote:Jag kör ju själv Touran och kommer inte upp i dessa siffror ens i stadskörning.
Rax, vad har du för snittförbrukning?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Rax
Posts: 10
Joined: 2008-03-08, 11:32

Bränslekostnader

Post by Rax »

Nu blir nog de trådrenläriga bekymrade, jag vet inte, ganska ny här..
Men i alla fall, 30 mil på 20 kubik gas, med mest stadskörning, det är min stående förbrukning. Men jag anstränger mig alltid att köra snålt.
Annars satte jag rekord i helgen som gick, 46,1 mil på en tank. Då snittade jag iofs 75 km/h på de tröttsamt kameratäta 50-70-90-vägarna i Dalsland och Värmland. Fick sedan i 25 kubik jämnt i Trollhättepumpen.
Och som sagt, jag har av någon anledning gjort snålkörning till en sport.
Touran-GBG
Rax
Posts: 10
Joined: 2008-03-08, 11:32

Post by Rax »

Jag håller helt med Stålis om det där med Goldman och norr om Uppsala. Karln verkar helt enkelt inte vettig. Gröna bilister som nog började med goda intentioner verkar i sin envisa enfald nu göra mer skada än nytta. Det blir helt enkelt för lätt att förlöjliga allt som har, rätt eller fel, med miljöbilar att göra.

Jag har överhuvudtaget aldrig fattat argumentet mot gasbilar och Norrland. Det är ju självklart att man inte skaffar sig en gasbil i det inre av Lappland. Om det inte fanns nån diesel där skulle jag inte köpa en dieselbil heller. Jag kör 95% eller mer där det finns en utmärkt infrastruktur för gas. Man måste väl ändå väga in sina behov, om jag får kompromissa 5% så är det ju inte så illa. Det får man ju göra med prestanda, utrymme etc., so what? Om resten av livet bestod av 5% kompromisser skulle man va´rätt nöjd...
Touran-GBG
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Bränslekostnader

Post by Sven »

Rax wrote: Annars satte jag rekord i helgen som gick, 46,1 mil på en tank. Då snittade jag iofs 75 km/h på de tröttsamt kameratäta 50-70-90-vägarna i Dalsland och Värmland. Fick sedan i 25 kubik jämnt i Trollhättepumpen.
Och som sagt, jag har av någon anledning gjort snålkörning till en sport.
Det var imponerande!!! Jag trodde inte Touranen kunde komma ner i så låg förbrukning! Jag kör Opel Zafira och har ännu bara kommit dryga 41 mil, men då har det rört sig om vinterväglag, fulllastad bil och landsvägskörning. I sommar ska jag allt slå dina 46 mil!!! :twisted:
Opel Zafira CNG -08
Post Reply