Kvinnor och biogas?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Kvinnor och biogas?

Post by Oldfield »

Det må vara en förutfattad mening men det känns som att alla medlemmar på det här forumet är män. Hur kommer det sig? Är kvinnor inte intresserade av diskussionen om miljöbränslen? Kvinnor är ju i allmänhet mer miljömedvetna än män men tydligen inte i det här området, eller har jag fel?

Ni som har sambo/fru/flickvän, hur gick diskussionen när bilen med gasdrift skulle införskaffas? Hur är det idag? Följer de utvecklingen av gas i Sverige? Hur är snacket med vänner och bekanta om att köra på gas?

Det är också väldigt sällan man ser en artikel/inslag i media med en kvinna i fokus när det talas om biogas. Så uppfattar jag det som i alla fall.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

I mitt fall var det min fru som var pådrivande när vi skulle köpa ny bil. Sedan jobbar min svåger med biogas, så det var nog därifrån som hon/vi fick kännedom att det fanns ett alternativ till en bensinbil.
Att det sedan blev jag som började skriva här på forumet beror nog på tid, min fru pluggade då när vi skaffade bilen. Men jag kan nog säga att min fru har ett större miljöintresse än jag, men jag är mer intresserad av bilar...
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Vi hade faktiskt en kvinnlig skribent här i några veckor.

Intresset för biogas i min familj kom helt klart från mig - hon tyckte det var en bra idé även om hon misströstade lite eftersom det tog rätt lång tid innan vi fick tag på vår Zafira.
Frun är bättre på att köpa ekologiskt riktiga kläder och mat (förutom fisk, där har jag bättre koll).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag ställde samma fråga här på Forumet när jag kom som ny medlem. I mitt fall är det helt och hållet jag som drivit detta med ny bil, vår familj blev 6 pers för ett år sedan och vi behövde en större bil. Jag inventerade marknaden och fann några intressanta 6- eller 7-sitsiga bilar. Jag ville också ha största möjliga säkerhet, och insåg att jag i så fall behövde köpa en i det närmaste ny bil. Då fann jag att VW Touran och Opel Zafira fanns för gasdrift och jag har länge försökt leva miljövänligt. När jag satte mig in i de bästa drivmedlen så fann jag att biogasen var det idag klart mest miljövänliga och därmed lyckades jag också få min fru med på att skaffa en helt ny bil! I början var hon mycket negativ, men sedan vi fått bilen har hon knappast klagat en enda gång! :D

Jag tror helt enkelt att bilar är en manlig bastion. De flesta kvinnor är inte särskilt intresserade av detta, lika lite som män är så intresserade av t ex mode. Självklart finns det undantag, men på detta Forum är det ju verkligen en förkrossande majoritet av skribenterna som är män. Lite märkligt är det mot bakgrund av att kvinnor i gallupundersökningar är mer intresserade av miljön än män. Tycker månne dessa kvinnor att vi ska sluta köra bil överhuvudtaget?

Finns det något vi kan göra för att locka fler kvinnor till Forumgas?
Opel Zafira CNG -08
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Kul fråga! Min fru var inte så intresserad när vi köpte bilen. Det är å andra sidan min tjänstebil så det är kanske inte så konstigt. Hon propagerar däremot numera ofta för biogas och hänger med i nyheterna. Jag tror att vi män helt enkelt har en större förmåga att snöa in på saker.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Här var det aldrig någon större diskussion, jag bytte först den ena av våra bilar som en gasdriven dito och fick ner månadskostnaderna för bränsle en tusenlapp på köpet. När det var dags att byta även bil nummer två så blev det väl aldrig någon diskussion utan vi utgick väl båda från att det skulle vara en gasdriven. Största bekymret var att hitta en bil som vi gillade utan att behöva köpa en V70 eftersom vi ville ha en något mindre bil. Golfen passade ypperligt bortsett från att vi måste tanka den varje dag, den går inte mer än max 25 mil per tankning :(
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

I mitt (mina) fall är jag den drivande...
Min fru är nog ett praktexempel på den mänskliga dubbelmoralen.
Hon tycker det är väldigt viktigt att köpa ekologiska produkter men tycker det är jobbigt att tanka gas och hittar på alla möjliga dåliga bortförklaringar för att slippa...
Men man är säker likadan själv inom andra områden?

En annan anledning till att män kör gas och kvinnor etanol är kanske teknikintresset?
Att gå över till etanol är knappast komplicerat. Men gas känns farligt?!

Sen är kanske en annan drift hos mig att vara annorlunda och jag hoppas köpa en eldriven segelbåt till sommaren.
Inte för att det är billigare, inte nämnvärt bättre för miljön men just annorlunda...
Sen lockar även en "underhållsfri" elmotor också.
När kommer vettiga elbilar???

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Intressant det här. Jag är ju själv singel så jag har inte något att jämföra med. Och visst räknade jag väl med att "teknikintresset" hos män gör att avsaknaden av kvinnor är total på det här forumet. Troligtvis så nöjer de sig med att köra biogas och känner inget behov av att diskutera det i ett forum på internet.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Håkan wrote:I mitt (mina) fall är jag den drivande...
Min fru är nog ett praktexempel på den mänskliga dubbelmoralen.
Hon tycker det är väldigt viktigt att köpa ekologiska produkter men tycker det är jobbigt att tanka gas och hittar på alla möjliga dåliga bortförklaringar för att slippa...
Men man är säker likadan själv inom andra områden?

En annan anledning till att män kör gas och kvinnor etanol är kanske teknikintresset?
Att gå över till etanol är knappast komplicerat. Men gas känns farligt?!

Sen är kanske en annan drift hos mig att vara annorlunda och jag hoppas köpa en eldriven segelbåt till sommaren.
Inte för att det är billigare, inte nämnvärt bättre för miljön men just annorlunda...
Sen lockar även en "underhållsfri" elmotor också.
När kommer vettiga elbilar???

Mvh /
Känner igen det du säger i ditt inlägg.. "drift hos mig att vara annorlunda" :) .. Jag är väldigt teknikintresserad.. Det är nog därför jag gick över till gas från första början.. Sen gillar jag allt som har med miljö att göra också. Jag handlar dock inte så ekologiskt.. Har börjat att köpa ekologisk mjölk o köper bara kött från sverige o så nu...

Sen har jag solpaneler (2st som levererar 90W tillsammans) med batterier på balkongen mest för att testa lite.. Driver just nu inget särskilt förutom en batteriladdare för att ladda AA och AAA batterier och kopplar in min bärbara jobbdator på 12v när jag sitter hemma och arbetar.. Batteriet fixade jag via jobbet.. En 60kg klump batteri på 140Ah som skulle bytas ut mot ett nytt.. Då tog jag med det gamla hem :)

När man snackar bilar.. o du nämner eldriven segelbåt.. Så är jag riktigt sugen på att skaffa mig en elbil.. Men det finns inte några riktigt bra alternativ än tycker jag.. Jag blev riktigt intresserad av Tesla roadster elbilen faktiskt! kostar dock 600 000:- svenska kronor.. Men.. En sportbil och elbil i samma köp hade varit riktigt kul faktiskt! :)

Min flickvän tycker följande..
Hon gör inget särskilt för miljön fick jag som svar först.. Men sen säger hon att hon källsorterar det hon kan och åker buss istället för att äga en bil...

Hon var inte inblandad i mitt bilval då jag skaffade bilen innan jag träffade henne. Men hon tycker att det är ett bra initiativ och har inget emot att tanka bilen när hon lånar den (så ofta hon kan när jag inte använder den.. haha)..

Jag är nog den som styr miljötänkadet i denna bostaden.. Brukar vara jag som går runt o släcker lampor osv.. När jag lägger mig släcker jag i köket i fönstren osv.. Hon vill gärna ha de tänt... ;) Tycker det känns meningslöst när man ändå ligger o sover ;)

De va ett långt inlägg... o lite offtopic också.. ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Rax
Posts: 10
Joined: 2008-03-08, 11:32

Gas och kvinnor

Post by Rax »

Jag tror att det har med forumfenomenet som sådant att göra.
Det var helt klart min fru som initierade vårt gasbilköp genom grundlig genomgång av den sk miljöbilsmarknaden. Men nu är det ju jag som läser gasbulletiner och artiklar, propagerar för gas, läser gasforum på alla möjliga (och omöjliga) språk...
Hon skulle aldrig komma på tanken att delta i ett diskussionsforum om gas.
Jag blev precis utskrattad. Undrar varför?
Touran-GBG
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Gas och kvinnor

Post by Sven »

Rax wrote: Hon skulle aldrig komma på tanken att delta i ett diskussionsforum om gas.
Jag blev precis utskrattad. Undrar varför?
Känner igen det där alltför väl. Min fru tycker jag är en riktig nörd som jämt är ute på detta Forum. Ok, jag får väl vara nörd då, :wink: , jag tycker själv att det är jättekul att läsa och skriva här!
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Re: Gas och kvinnor

Post by Plonte »

Sven wrote:
Rax wrote: Hon skulle aldrig komma på tanken att delta i ett diskussionsforum om gas.
Jag blev precis utskrattad. Undrar varför?
Känner igen det där alltför väl. Min fru tycker jag är en riktig nörd som jämt är ute på detta Forum. Ok, jag får väl vara nörd då, :wink: , jag tycker själv att det är jättekul att läsa och skriva här!
Kort och enkelt svar på frågan: Jag håller helt med föregående talare! Min sambo är miljöintresserad, men forum på internet - där gick nog gränsen för henne! :-)
Scilla
Posts: 12
Joined: 2009-08-11, 20:31

Post by Scilla »

Hej hej!

Jag har läst här på forumet i ett par veckor eftersom vi suktar efter en gasbil, men när jag såg den här tråden var jag ju tvungen att regga mig :lol:

Jag är - tadaaa- KVINNA! Min man och jag har gemensamt bestämt att nästa bil vi köper ska vara gasdriven, men det är jag som har körkortet i familjen och dessutom det större intresset för bilar och teknik. Nu har vi faktiskt bara haft egen bil i några månader trots tre barn, innan dess var vi anslutna till en bilpool något år och innan dess - ja då cyklade vi och åkte kollektivt :D Men ju fler barn det blir desto mer underlättas ju livet med ett eget fordon... och biogas känns som det enda bränsle vi riktigt kan försvara ur miljösynpunkt. (Det är bara tröskeln med skräcken för inköpspriset vi måste övervinna nu.)

Ja ja, ska inte skriva någon uppsats. Men nu har jag i alla fall givit mig till känna!
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Välkommen, välkommen!

Mycket trevligt att en kvinna skriver här på Forumet, jag tror vi bara haft någon enstaka förut. När jag gick med i Forumet juli 2007 trodde jag det skulle vara gott om kvinnor som skrev här, eftersom kvinnor i alla Gallupundersökningar verkar värna mer om miljön än män.

Jag hoppas du och din make snart ska hitta en biogasbil för ett rimligt pris. Vad för sorts bil har ni tänkt er? Ska den vara ny eller begagnad? Vad får bilen kosta?
Opel Zafira CNG -08
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Välkommen!! Inte ofta man hör om familjer där det är kvinnan som endast har körkort :) Men det skall ju finnas det också! Gasbil är ett bra val tycker jag! :) Lycka till!

Tveka inte o ställa frågor i forumet om det är något du vill veta!
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Scilla
Posts: 12
Joined: 2009-08-11, 20:31

Post by Scilla »

Tackar!
taz wrote:Inte ofta man hör om familjer där det är kvinnan som endast har körkort :)
Nej det är väl inte den vanliga konstellationen, men faktiskt känner jag ett par lika udda familjer till :wink: (OT: Jag förundras mer över det faktum att i de familjer där båda har körkort är det ändå till 98 % mannen som kör - jämt!)

Ja, vi vill ha en gasbil med möjlighet till fler än 5 platser, och har tänkt köpa begagnat men inte så gammalt. Vill inte betala mycket mer än 150 0000 (OMG vad mycket pengar, vår nuvarande bil kostade 25 papp och jag tyckte DET var en jättesumma att hosta upp :lol:) Har nog lyckats dammsuga forumet på åsikter och fakta om de bilar som kan vara aktuella. Nu ligger väl VW Touran bäst till i diskussionerna tror jag.

Vi har för tillfället tre bakåtvända barnstolar i bilen så lite mer rymd vore önskvärt - samtidigt som vi inte vill köra omkring i något hysteriskt stort.

Nåväl, vi spanar vidare :D
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Scilla wrote:Tackar!
taz wrote:Inte ofta man hör om familjer där det är kvinnan som endast har körkort :)
Nej det är väl inte den vanliga konstellationen, men faktiskt känner jag ett par lika udda familjer till :wink: (OT: Jag förundras mer över det faktum att i de familjer där båda har körkort är det ändå till 98 % mannen som kör - jämt!)

Ja, vi vill ha en gasbil med möjlighet till fler än 5 platser, och har tänkt köpa begagnat men inte så gammalt. Vill inte betala mycket mer än 150 0000 (OMG vad mycket pengar, vår nuvarande bil kostade 25 papp och jag tyckte DET var en jättesumma att hosta upp :lol:) Har nog lyckats dammsuga forumet på åsikter och fakta om de bilar som kan vara aktuella. Nu ligger väl VW Touran bäst till i diskussionerna tror jag.

Vi har för tillfället tre bakåtvända barnstolar i bilen så lite mer rymd vore önskvärt - samtidigt som vi inte vill köra omkring i något hysteriskt stort.

Nåväl, vi spanar vidare :D
1,5 milj kan du nog få en rätt bra bil för ;) .. hehe.. aja.. förstår dig när du säger att det är mycket pengar att lägga ut.. Men se det så här.. Du investerar i något och du blir inte av med alla pengarna som du lägger in.. Däremot har du ju lite värdeminskning..

VW Touran har jag provkört.. trevlig bil men nog ingen man ligger o plöjer långt i motorvägsfart enligt mina upplevelser.. Den verkar lite högvarvig tycker jag.. Men det var längesedan jag körde den nu..

aja...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Scilla
Posts: 12
Joined: 2009-08-11, 20:31

Post by Scilla »

taz wrote:1,5 milj kan du nog få en rätt bra bil för ;)
Nu ska vi inte vara petiga 8)
taz wrote:VW Touran har jag provkört.. trevlig bil men nog ingen man ligger o plöjer långt i motorvägsfart enligt mina upplevelser.. Den verkar lite högvarvig tycker jag..

Jo, har sett den invändningen förr men vet inte hur stor vikt jag ska lägga vid det. Det är mkt annat som passar in på våra kriterier hos den bilen.
(Fast nu blir det lite OT kanske, tråden handlade ju inte om vårt bilköp, sorry :oops: )
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

I mitt hushåll var det jag som initierade valet av bil när det var dags att släppa min gamla SAAB 900 -86. Den bilen hade inte ens katalysator!! :shock:

Först var jag helt inne på en Prius eftersom jag har väldigt goda erfarenheter av Toyota men när jag började läsa på lite om miljöfordon så insåg jag att Priusen inte direkt kan räknas till dem. Den har ju en snittförbrukning på 0,7 och då snackar vi bensin! Gasen utkristaliserade sig ganska snart som det tveklöst bästa bränslet så jag började snegla på V70 eftersom jag behöver lastkapaciteten. Min flickvän (nuvarnade sambo) började intressera sig för miljöbränslen och letade upp en massa bra information så i februari 2008 köptes vår underbara V70! :D

Min sambo är väldigt involverad i hur bilen används, även om hon inte kör själv, och hon sitter som på nålar när gasmätaren är i botten så bilen hotar att slå över till bensin! :D

Dock har hon inte hittat forumens fröjder, ännu, utan tycker kanske att jag tillbringar lite för mycket tid på dem. Man kan ju ha förståelse för det då jag är aktiv inte bara här utan också på två volvoforum och några RC-helikopterforum! 8)

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Scilla wrote:
taz wrote:1,5 milj kan du nog få en rätt bra bil för ;)
Nu ska vi inte vara petiga 8)
taz wrote:VW Touran har jag provkört.. trevlig bil men nog ingen man ligger o plöjer långt i motorvägsfart enligt mina upplevelser.. Den verkar lite högvarvig tycker jag..

Jo, har sett den invändningen förr men vet inte hur stor vikt jag ska lägga vid det. Det är mkt annat som passar in på våra kriterier hos den bilen.
(Fast nu blir det lite OT kanske, tråden handlade ju inte om vårt bilköp, sorry :oops: )
Hej Scilla trevligt att det är ngn som bryter den manliga dominansen på forumet. En bilintresserad tjej är inte ofta man träffar på, min egen livskamrat vill knappt provköra och titta på bilen vid inköp och då pratar vi om den bilen hon använder.
Vad jag förstår så kommer Touran med samma motor som Passaten under hösten den kanske blir lite trevligare då.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply