Fordonsgas vad levererar de för gas?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Fordonsgas vad levererar de för gas?

Post by taz »

Hej!

Har ju fått uppfattningen om att fordonsgas levererar ut enbart naturgas till våra gastankar i bilarna och sen påför samma mängd biogas i göteborgs gasnät. Men när jag kollar på miljöfordons sida så visas 2 olika priser på alla fordonsgas.se tankställen?

Hur går det ihop?

Nån som har nån förklaring?

Dessutom: Hur kommer det sig att FordonsGas har lägre pris i stora höga än andra av deras stationer? Är de bara för att de ligger så nära Trollhättan och Lilla edet så att de är tvugna att sänka sina priser för att behålla sina kunder?

Stora Höga
FordonsGas Vallenvägen 5
Biogas 10,14 kr/kubikmeter
(2005-11-03)
Biogas finns som tillval som s.k. Grön Gas.
Naturgas 8,64 kr/kubikmeter
(2005-11-03)
Betalning med kort från Norsk Hydro, MasterCard, Visa, Föreningssparbanken, Volvo, Volkswagen, Audi, Uno-x, hej/IKEA.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

http://www.fordonsgas.se/green.html finns förklaringen. Man kan tydligen teckna sig för biogas, och när man sedan tankar fylls biogas på i systemet. Man köper alltså biogas men får naturgas + biogas ;-). Av en del inlägg på Fordonsgas´ klotterplank har jag förstått att naturgasen är uppblandad med biogas, och det här förklarar ju saken.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

åsaboe wrote:http://www.fordonsgas.se/green.html finns förklaringen. Man kan tydligen teckna sig för biogas, och när man sedan tankar fylls biogas på i systemet. Man köper alltså biogas men får naturgas + biogas ;-). Av en del inlägg på Fordonsgas´ klotterplank har jag förstått att naturgasen är uppblandad med biogas, och det här förklarar ju saken.
Hmm, då har jag fattat det fel.. Jag trodde att detta skedde automatiskt. Men man måste alltså teckna sig för detta? Så lumpet... Här har jag gått o trott att jag gör miljön en tjänst...

Men på FordonsGas sida framgår inte att man måste teckna sig för detta? Dessutom har de bara 1 pris på sidan? .. Är du verkligen säker på detta?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Ja, så säker jag kan bli efter att ha läst. Klicka på länken längst ned på den sidan, eller denna som är samma: http://www.fordonsgas.se/green_intresse.cfm

Där anmäler man sig, och ytterligare förklaring finns.
olleh1
Posts: 26
Joined: 2005-10-03, 15:43

Post by olleh1 »

Angående priset i Stora Höga så är det lägre än i Gbg för att det ständigt (flera år) pågår bensinpriskrig i Stenungsund. Eftersom man har som policy att ligga tre kronor under bensinpriset så har man anpassat gaspriset trots att man säger att man inte skall haka på lokala priskrig. 8.64 tror jag inte stämmer, men prisskillnaden stämmer nog.
Olle - S80 Bi-fuel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Om jag fattat det här med "grön gas" i Göteborgstrakten rätt så får man (enligt Miljöfordon.se) betala 1,50 kr mer per Nm3 om man anmält att man vill tanka biogas, men alla som tankar får samma naturgas utspädd med en liten del biogas.

Enligt FordonsGas.se har man förut facklat bort stora mängder biogas som man inte fått avsättning för men som man nu trycker in i naturgasnätet i stället. Det är dock lite motsägande eftersom det på samma sida anges att det bara fylls på med samma mängd biogas som man har tankat om man anmält att man vill tanka biogas. Om det är så att all producerad biogas trycks ut i naturgasnätet och den mängden överstiger mängden tankad biogas så undrar jag vem det är som betalar biogasproducenten för "överproduktionen" av den dyrare biogasen? Om det omvända förhållandet råder, dvs att mängden biogas som trycks ut i naturgasnätet understiger mängden tankad biogas, så är det ju de som anmält att de vill tanka den dyrare biogasen som betalar ett överpris.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

AndersH wrote:Om jag fattat det här med "grön gas" i Göteborgstrakten rätt så får man (enligt Miljöfordon.se) betala 1,50 kr mer per Nm3 om man anmält att man vill tanka biogas, men alla som tankar får samma naturgas utspädd med en liten del biogas.

Enligt FordonsGas.se har man förut facklat bort stora mängder biogas som man inte fått avsättning för men som man nu trycker in i naturgasnätet i stället. Det är dock lite motsägande eftersom det på samma sida anges att det bara fylls på med samma mängd biogas som man har tankat om man anmält att man vill tanka biogas. Om det är så att all producerad biogas trycks ut i naturgasnätet och den mängden överstiger mängden tankad biogas så undrar jag vem det är som betalar biogasproducenten för "överproduktionen" av den dyrare biogasen? Om det omvända förhållandet råder, dvs att mängden biogas som trycks ut i naturgasnätet understiger mängden tankad biogas, så är det ju de som anmält att de vill tanka den dyrare biogasen som betalar ett överpris.
Vi börjar nog närma oss sanningen. Men jag misstänker att det är som du säger förutom att man alltid får ren naturgas i sin tank. Nätet där de fyller på är för hushåll och fabriker misstänker jag.. har för mig att jag läste att man alltid får ren naturgas i sin tank.
olleh1
Posts: 26
Joined: 2005-10-03, 15:43

Post by olleh1 »

Svenska kraftnät är enligt naturgaslagen nätansvarig för all naturgas på samma sätt som nätbolagen på elsidan, se http://www.svk.se/web/Page.aspx?id=5802. Jag antar att man kan trycka in biogas i nätet om man har ett balansansvar. Totalt sett så är nog den biogas som trycks in försumbar och därför kan man påstå att det är ren naturgas som tankas.
Olle - S80 Bi-fuel
gasbil.se
Posts: 2
Joined: 2005-12-08, 20:53
Location: Vänersborg
Contact:

Fordonsgas

Post by gasbil.se »

Fordonsgas ägare är:
Göteborg Energi AB
Dong Sverige AB

"DONG Sverige erbjuder naturgas till företag
Vi levererar idag all naturgas från danska gasfält i Nordsjön direkt till den svenska marknaden. Dessutom erbjuder vi alla företagskunder att köpa naturgas utan mellanhänder."

http://www.dong.se

Det finns dock tydliga biogas kopplingar, nedan hämtat ur forumet på fordonsgas:

"2005-06-21
Biogas ersätter upp till 6 000 000 liter bensin i Göteborg.

Gryaab AB och Göteborg Energi AB har tecknat samarbetsavtal om biogas från Ryaverket. Gryaab producerar biogas genom att röta slam i sin anläggning Ryaverket. Göteborg Energi har påbörjat uppbyggnaden av en reningsanläggning för biogas med syftet att huvudsakligen använda den renade biogasen som fordonsgas. Mängden biogas varierar mellan 35-60 GWh per år vilket motsvarar 3,5 till 6 miljoner liter bensin per år. Koldioxidreduktionen blir då mellan 8 000 – 15 000 ton per år. Anläggningen beräknas vara klar i slutet av nästa år.
Källa: Göteborg Energi AB
FordonsGas"

/Jesper
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

mmm.. märkte när jag tankade i kungsbacka på ett fordonsgas tankställe att de har 2 tankar där. En med naturgas och en med biogas... så köper man biogas från dem så får man biogas i bilen på det tankstället. Men i göteborg så får man nog alltid naturgas (med kanske lite iblandad biogas då) från de ställerna som är anslutna till gasnätet...

Priset för att abbonnera på biogas är 1,5kr över priset på naturgas. och man betalar en uppskattad förbrukning per månad och så sker en justering årsvis eller något.. precis som när man läser av en elmätare... man måste ha hydro tankkort för att kunna få "biogas" från fordonsgas...
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Grön gas

Post by torkel »

Jag skrev till Fordonsgas och frågade. Tyvärr har jag lyckats slänga svaret, men tydligen pytsas det i praktiken inte alls in biogas i naturgasnätet som ersättning för den gröna gas man köper.

Istället köper man biogas av Göteborg Energi som i sin tur pytsar in motsvarande mängd biogas i stadsgasnätet för Göteborg. Detta på grund av att den producerade biogasen i Göteborg har för dålig kvalitet för att användas som fordonsgas.

Enligt Fordonsgas ska Göteborg Energi kunna leverera biogas med fordonsgaskvalité under nästa år.

Känns litet väl långsökt att köpa grön gas när det funkar så tycker jag.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Grön gas

Post by track_snake »

torkel wrote:Jag skrev till Fordonsgas och frågade. Tyvärr har jag lyckats slänga svaret, men tydligen pytsas det i praktiken inte alls in biogas i naturgasnätet som ersättning för den gröna gas man köper.

Istället köper man biogas av Göteborg Energi som i sin tur pytsar in motsvarande mängd biogas i stadsgasnätet för Göteborg. Detta på grund av att den producerade biogasen i Göteborg har för dålig kvalitet för att användas som fordonsgas.

Enligt Fordonsgas ska Göteborg Energi kunna leverera biogas med fordonsgaskvalité under nästa år.

Känns litet väl långsökt att köpa grön gas när det funkar så tycker jag.
--------------
Och vad kallas den gas som hushållen använder i Göteborg för då? Är det 'fossilgas' trots att det är biogas? Eller säljer Göteborg Energi grön gas två gånger?
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Hittills har man kört "stadsgas" som såvitt jag förstår numera är en blandning av naturgas och luft. Stadsgasen ska stängas ner tillsammans med delar av stadsgasnätete. Där man ser lönsamhet i det kommer man istället att gå över till naturgas i gasnätet. Långsiktigt är planen att byta ut naturgasen till biogas. Min källa är Göteborg Energis webbsida.
Post Reply