Nyheterna på TV 4 20 februari

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Nyheterna på TV 4 20 februari

Post by Oldfield »

tja

Såg ni nyheterna på TV 4 idag. Inslag som starkt kritiserar etanol (svensson börjar ifrågasätta etanolen!!!) Efteråt visades ett inslag som lika starkt påtalade fördelarna med biogasdrivna bilar.

Kanske repris på 22-nyheterna ikväll.
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Jag tyckte att det var ett riktigt bra inslag. Hade jag inte redan varit såld på biogas hade jag kanske blivit det. Skönt också att Volvo fick en känga för att de lade ner produktionen av V70:n i gasmodell.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Finns att titta på här:

Om etanolen: http://tv4nyheterna.se/2.139?videoId=1.283201

Om biogas: http://tv4nyheterna.se/2.139?videoId=1.283018

Med lite reservation för att länkarna leder fel. tv4nyheterna.se var en krånglig sajt att göra direktlänkar till... :?
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

hehehe, de visade riktigt låga gaspriser också!

Men miljöministern tar i reportaget åt sig äran av att de säljs så många etanolbilar idag. Fattar han inte bättre? Hade de inte subventionerat Etanolen så hade gasen vart bra mycket mer utbredd kan tänka!

Och snälla, Volvo hade FLERA skäl att sluta tillverka gasbilarna, gnäll lite på SAAB istället som aldrig ens försökte med gas, och som istället bygger Etanolbilar med "Extra hästkrafter" (läs "törstigare bilar") till oförstående bilköpare. :-)
S60: Image
Fiat Punto: Image
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Oh, oh, måste racka ned etanolbilarna liiiite till:
jag ringde min Volvomek idag och bokade 12000 servicen. Jag frågade om Bifuel-bilarna har renare motorolja än bensinbilarna vid bytet (eftersom de har samma intervall trots allt) och det var minsann en jätteskillnad fick jag höra - jätteren olja med gasmotorer. Men, sa meken, -"du skulle se etanolbilarna! Vilken skiten olja man får ut, och den byts ändå var 1000:e mil!"

Oljan som Volvo lägger i kostar ca 220:- litern (hörde detta nämnas men är lite osäker) och med intervaller på nästan 3 ggr oftare än en gasbil, så kan säkert någon räkna ut hur mycket dyrare det blir att tuffa runt med etanol!

WOW! Vi snackar tusenlappar om året!
S60: Image
Fiat Punto: Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Miljöminister Andreas Carlgren behöver nog informeras lite mer! Att först säga att 2/3 av alla miljöbilar som säljs drivs med etanol "och det är bra" och sedan säga det faktum att etanolförsäljningen ökar "också är bra"...det är ju helt tossigt!! För vem är dessa två saker bra? Inte är det ju miljön!!

Jag har skickat ett öppet brev till Carlgren via Aftonbladets insändarsida och Debatt på nätet. Får se ifall det publiceras.


Tänkte ni förresten på den stackars Henriette med sin fina Prius i inslaget om etanolen...?

Här är vad hon sa, ordagrannt:

"...sen är det så att, etanolen, du har fortfarande ett val på bensin eller etanol och...eh...i den här (Priusen) så har du ju...det här är ju en hybrid, punkt slut!"

Hon verkar ha lite koll, eftersom hon stakar sig lite, men hon borde kanske läst på lite mer:

För hur är det nu med Priusen...där har man ju inte ens valet, den går på bensin punkt slut! Eftersom den inte är en plug in hybrid så går den enbart på bensin! Måhända att den tar tillvara på rörelseenergin och återanvänder den till elmotorn men det är trots allt så att all energi som för den framåt har sitt ursprung i, just det: bensin.

All heder åt Henriette, hon ville ha en miljövänligare bil, hon valde inte etanolen, hon var nog lite nervös under intervjun...men det var synd att hon inte valde en biogasbil...då hade hon verkligen kunnat snacka för sin miljöbil! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Fred wrote:För hur är det nu med Priusen...där har man ju inte ens valet, den går på bensin punkt slut! Eftersom den inte är en plug in hybrid så går den enbart på bensin! Måhända att den tar tillvara på rörelseenergin och återanvänder den till elmotorn men det är trots allt så att all energi som för den framåt har sitt ursprung i, just det: bensin.
Ja, den går på bensin. Däremot sitter det batterier som laddas upp under körning och som kopplas på vid kökörning etc. Tack vare detta blir den betydligt snålare, jag tror nånstans runt 0.4 liter milen..
Visserligen positivt, men den är fortfarande beroende av oljebaserade bränslen för att köra.

Min Volvo bi-fuel är ju också beroende av oljebaserat bränsle (=bensin) för att starta. Själv är jag så kvick det går att växla till gas men det blir ju ändå en viss åtgång av bensin. Har inte riktigt gått igenom min samlade åtgång av bensin kontra tillryggalagda mil. Jag gissar på att det ligger under 0.1 liter/mil totalt.
Nån som har färska siffror på sin bi-fuel?
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

BifuelManiac wrote: Ja, den går på bensin. Däremot sitter det batterier som laddas upp under körning och som kopplas på vid kökörning etc. Tack vare detta blir den betydligt snålare, jag tror nånstans runt 0.4 liter milen..
Visserligen positivt, men den är fortfarande beroende av oljebaserade bränslen för att köra.

Min Volvo bi-fuel är ju också beroende av oljebaserat bränsle (=bensin) för att starta. Själv är jag så kvick det går att växla till gas men det blir ju ändå en viss åtgång av bensin. Har inte riktigt gått igenom min samlade åtgång av bensin kontra tillryggalagda mil. Jag gissar på att det ligger under 0.1 liter/mil totalt.
Nån som har färska siffror på sin bi-fuel?
Visst har Priusen batterier, det är ju det som gör den till en hybrid. Det jag menade var att eftersom det inte går att ladda upp batterierna via väggurtaget så "härstammar" all den energi som driver bilen framåt från bensin. I Volvos Bi-fuel bilar används, som du säger, en väldigt liten mängd bensin för att få upp motortemperaturen vid start. Efter det så går de på enbart (bio-)gas.

0,4 liter milen är vad jag har förstått en väldig glädjesiffra för Prius. I själva verket är nog 0,6-0,7 närmare sanningen. Det svåra med Priusen är att det är väldigt svårt att få fram medelförbrukning. När den körs långsamt i stadstrafik går den nästan uteslutande på elmotorn men så fort man kommer ut på lands-/motorväg så går bensinmotorn in.

Min tanke är att en hybrid som går på biogas vore ganska optimalt! Dock måste bilen kunna starta direkt på gasen för att det skulle fungera.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Förbrukningsstatistik

Post by bi-fuel classic »

Har haft V70 classic 1år, kört 29990 km
Förbrukning:
2072,72Nm gas ger 0,691 Nm/mil
och 95,6l bensin ger 0,0318 l/mil
snittkostn 7,41kr/mil
Post Reply