Full bensindunk i bilen

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Andras
Posts: 9
Joined: 2008-01-13, 08:11

Full bensindunk i bilen

Post by Andras »

Jag undrar om man får (lagligt?) och/eller bör (trafiksäkerhet?) ha en full bensindunk i sin bil under sommarsemestern i central/sydeuropa för att öka räckvidden i länder där man inte kan tanka CNG?
Andras
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Lagligt eller inte, så skall du nog undvika att fylla den helt. Det kan bli ganska varmt i en parkerad bil, bensinen expanderar och blåser upp dunken som en balong. Har du otur så pyser det ur dunken. Mindre trevligt.
V70 Bi-fuel -07
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Det finns en gräns på hur stor dunken får vara vet jag.. När jag åkte på semester hade jag en 10L dunk i bagagen..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Andras
Posts: 9
Joined: 2008-01-13, 08:11

Post by Andras »

Jag är mest orolig just för att t.ex. i Kroatien kanske kan man inte alltid ställa bilen i skuggan. Finns det då någon risk för självtändning?
Finns det dunkar som är mer lämpliga för sånt endamålt.ex. plast eller metall, med pip, osv ...?
Andras
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Tydliga regler finns...

Post by Micke77 »

Det finns klara och tydliga regler när det gäller reservdunkar.
Allt finns att hitta i ADR som är en författningssamling när det gäller farligt gods. I princip alla europeiska länder är anslutna till ADR inklusive Kroatien.
Läs mer vilka länder som ingår på adressen:

http://www.srv.se/templates/SRV_Page____439.aspx

Enligt ADR 1.1.3.3(a) så står det att högst 60 liter får transporteras per transportenhet. Bränslet i dessa dunkar skall vara avsett för fordonet. Därför går det inte att slänga in 60 liter bak i släpvagnen/husvagnen då dessa inte går på bensin/diesel. 60 liter gäller ett fordon med motor.
Vidare skall en reservdunk vara godkänd för ändamålet, dvs ha märkningen UN och en del siffror/bokstäver efteråt. Att ta valiga saftflaskor är inte tillåtet.
Det finns inga begränsningar om storleken på varje dunk utan det är endast 60 liter totalt som får fraktas.

Ett tips från mig när det gäller förvaring i varm bil är att fylla dunken nästan hela vägen upp. Därefter trycker man ihop dunken en aning så att volymen blir mindre och i detta lite intryckta läge stänga locket. Då finns det plats för att innehållet expanderar i värmen utan att dunken blir rund som en fotboll.
Brandmässigt är en full dunk säkrare än en halvfylld. Bensinångorna är explosiva, men ren bensin utan luftinblandning kan inte antändas.

En bensindunk kan inte självantända, men en bensindunk som läcker ut den högexplosiva gasen (bensinångor) genom ett läckande lock utgör en stor fara om det bildas gnistor i närheten. Gnistor kan bildas på massvis av ställen i en bil, men även från tex en mobiltelefon osv.
Därför är det viktigt att ha nya täta dunkar.
Givetvis är rökning direkt olämpligt i en bil med reservdunkar...

Jag hoppas detta hjälper Dig på din resa, för med 60 liter extra kommer Du riktigt långt i gaslöst land utan att tanka.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

moraola wrote:Lagligt eller inte, så skall du nog undvika att fylla den helt. Det kan bli ganska varmt i en parkerad bil, bensinen expanderar och blåser upp dunken som en balong. Har du otur så pyser det ur dunken. Mindre trevligt.
Nu KAN det vara så att jag är ute och cyklar lite...men jag tror faktiskt att är bättre att ha plastdunken helt fylld...(någon som vet bättre får gärna rätta mig).

Vätska (bensinen) expanderar inte lika mycket som gas (bensinångorna) när den hettas upp. Med andra ord, om dunken bara har en skvätt soppa i sig så finns det ganska mycket gas som kan expandera av värmen.

Jag sommarjobbade på en båtmotorverkstad när jag var ung. Då hade precis plasttankarna börjat ersätta de äldre i plåt. En extremt varm sommardag fick vi i en båt på trailer där ägaren glömt att öppna luftningsskruven. Den tanken var HELT rund!!! :shock: Ingen vågade röra den av rädsla för att den skulle smälla...gissa vem som till slut fick klättra upp i båten och lossa på luftningsskruven... :roll: Jodå, det var den lilla sommarjobbaren...! :shock: Tanken stod och pös i över en timme innan gasen försvunnit... Nu vet jag inte hur den sett ut om den innhållit alla 23 liter men jag vet att den bara hade ungefär en liter bensin och en massa gas!!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply