Priser och förmånsvärde?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Priser och förmånsvärde?

Post by Magnus »

Hej alla!


Eftersom jag är nyfiken på en miljöbil, men är tveksam av olika anledningar, vill jag reda ut kostnaderna för en ny V70N BiFuel.

Idag ligger en V70N BiFuel runt 290.000:- i basutförande, sedan tillkommer en hel del "lull lull" för min bekvämlighet. När jag "byggde min egen bil" på volvocars.se så hamnade jag runt 360.000:-

Som jag förstår det så beräknas förmånsvärdet i detta fall på 360.000:-
Jag har sett någonstans (här på forumgas.se?) att förmånsvärdet kommer att reduceras med 40% från 2006 på fordonsgasbilar, stämmer detta och vad blir förmånsvärdet för denna bil i så fall?

Hur ser andrahandsvärdet ut på en V70N BiFuel?

Ligger milersättningen på 9 SEK / mil även för fordonsgasbilar?

Idag har jag dessutom skattereduktion eftersom jag kör mer än 3.000 mil / år i tjänsten. Hur påverkas skattereduktionen för att man har miljöbil när man redan har en subvention för att man kör mycket i tjänsten?

Eftersom min tjänstebil blir 3 år till årsskiftet är det för mig hög tid att kika på alternativ. Jag funderar på följande 3 alternativ:

1. Köp loss nuvarande bil (V70N) privat
2. Köp en ny tjänstebil, ej miljöbil
3. Köp en ny V70N BiFuel eller motsvarande som tjänstebil

Ser ni fler alternativ?

MVH
// Magnus
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag tror alla som är medlemmar just nu har köpt sin bil privat? Har jag fel?

Skatteregler för företagsbilar har du nog bättre koll på än jag, men jag ska svara på det jag kan:

Hittade den här beräkningsguiden från skatteverket:
http://skatteverket.se/servicetjanster/ ... /main.html
från:
http://skatteverket.se/servicetjanster/ ... /info.html
Den kanske ger dig ett bättre hum om kostnader. Tror kostnaderna den redovisar är innan recudering.

Det stämmer att förmånsvärdet är reducerat med 40%. Dessutom ska detta gälla till minst 2011. Nyheten finns bl.a på miljofordon.se (tryck på nyheterfliken).
Etanolbilar är kvar på 20% reducering.

När det gäller andrahansvärde så är det nog mer fördelaktigt att köpa en beg. gasbil. Jag har hört att hela extrakostnaden för gasdrift raderas ut efter några år. Min mycket korta erfarenhet från kvd.se bilauktioner är dock att gasbilarna ligger något högre än en normal V70.
Nu har ju miljöbilar blivit lite mer heta på sistonde, så det kanske ändras sig.

Skulle vara intressant med inlägg från någon som kör V70n som tjänstebil.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
olleh1
Posts: 26
Joined: 2005-10-03, 15:43

Post by olleh1 »

Förmånsvärdet reduceras med 20% jämfört med en jämförbar icke gasbil, dock max 8000 kr. Bygg alltså en motsvarande 140-hästare och utgå från det förmånsvärdet.
Olle - S80 Bi-fuel
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Post by Magnus »

olleh1 wrote:Förmånsvärdet reduceras med 20% jämfört med en jämförbar icke gasbil, dock max 8000 kr.
Men från 2006 blir det 40%, eller har jag och Johan helt fel här?

// Magnus
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Magnus wrote:
olleh1 wrote:Förmånsvärdet reduceras med 20% jämfört med en jämförbar icke gasbil, dock max 8000 kr.
Men från 2006 blir det 40%, eller har jag och Johan helt fel här?

// Magnus
Jag har sett uppgiften att det skall bli 40%, men just nu hittar jag ingenting att hänvisa till.
olleh1
Posts: 26
Joined: 2005-10-03, 15:43

Post by olleh1 »

Olle - S80 Bi-fuel
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Magnus:
AnderH har även flaggat för en högre servicekostnad för gasbilar (http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=22). Den äter upp lite av förtjänsten.

Om det skulle bli så att du är hos någon Volvohandlare och sätter upp en kalkyl för en gasbil så delge gärna den för oss!
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Angående milersättningen så beror det lite på ditt företag tror jag. Jag har tjänstebil.. S60 Bi-Fuel. Just nu får jag 9:-/mil plus 2 extra kronor för att bensinen e så dyr.. Blir 11:-/mil för mig. Men till årskiftet kommer nya regler för alternativa drivmedel. Vet dock inte vad de kommer att säga men kan hända att det blir andra ersättningar för gas och etanolbilar osv .. Jag jobbar för övrigt på siemens. Nettopris per månad för min bil ligger på 2100:- nu.. Efter årskiftet så kommer den att sjunka..

Totalpriset för min S60 var ca 320 000:- innan rabatter. 286720 efter ;) som är vårt max pristak...
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Utklippt från skatteverket länken ovan från Johan:

Reducerat förmånsvärde för miljövänliga bilar
Den tidsbegränsade nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar förlängs med tre år. Nedsättningen kommer därmed att gälla till och med inkomståret 2011.

Den tidsbegränsade nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar som är utrustade med teknik för drift med annan gas än gasol görs också förmånligare. Reduceringen av förmånsvärdet för dessa bilar ökas från 20 till 40 %. Den maximala reduceringen får dock inte överstiga 16 000 kr per år.
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Förmåndvärde

Post by moraola »

Jag tror jag har lite att bidra med här. Se bifogad länk.http://195.54.155.221/artikel.asp?id=101
Med andra ord reduceras förmånsvärdet först till samma nivå som en jämförbar bensin modell. Därefter reduceras förmånsvärdet med 40% (dock max 16000kr). Om man sedan kör mer än 3000 tjänstemil/år räknas ytterligare 25% bort, från det reducerade värdet (Dvs Förmånsvärde*0,6*0,75).
Volvo har en kalkylator för förmånsvärde på nätet. Se följande.
http://www.volvocars.se/campaigns/Calcu ... efault.htm
För andra fabrikat kan man använda Skatteverkets kalkylator. Se följande.http://www.skatteverket.se/servicetjans ... 04918.html
För egen del jämförde jag en V70 170Hp med en V70 Bi-fuel på Volvo`s kalkylator. Skillnaden blev ganska exakt 1000kr/mån, netto. Pengar som man kan göra roligare saker för, än att betala i skatt.
Observera också att arbetsgivaren betalar arbetsgivar avg. etc även på förmånsvärdet. Ett reducerat förmånsvärde resulterar således även i minskade kostnader för företaget. Det kan vara bra argument, om det blir diskussioner om högt inköpspris samt förhöjda service kostnader.
Beträffande andrahandsvärdet så har jag kollat det med Bilia. För en tre år gammal V70 Bi-fuel så ligger andrahandsvärdet 5000-10000 kr över den vanliga 140 hästaren.
Post Reply