Hur lång räckvidd måste en ren gasbil ha?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply

Nödvändig räckvidd för en privatägd ren gasbil?

30 mil
1
5%
40 mil
0
No votes
50 mil
7
35%
60 mil
3
15%
80 mil
4
20%
100 mil
1
5%
>100 mil, klarar mig utan bagage eller baksäte
0
No votes
skulle aldrig köpa en ren gasbil
4
20%
 
Total votes: 20

User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Hur lång räckvidd måste en ren gasbil ha?

Post by Johan »

En fråga som har intresserat mig ett tag är hur lång räckvidd en ren gasbil måste ha för att man skulle våga/vilja köpa den som privatbil.

Jag förmodar att bensintanken i bifuelbilarna tar upp utrymme som skulle kunna användas för en extra gastank. Dessutom kan man förmodligen optimera motorn betydligt mer för gas och kanske till och med anpassa katalysatorn bättre om man bara körde gas.

Blandad körning pratar vi om.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jag röstade på 60 mil som minimum, men det är nog ett mycket teoretiskt svar i dagsläget. Skulle man åka norr om Uppsala på semester fick man ju skaffa annat åkdon... Jag är inte säker på att jag skulle vilja ha endast gas - än så länge.

Med ett mer utbyggt nät av gasmackar kommer saken i ett annat läge. Förhoppningsvis drar bolagen på utbyggnadstakten ordentligt och mycket snart.
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Ren gasbil idag?

Post by Magnus »

Röstade på att jag aldrig skulle köpa en ren gasbil. Detta då det inte finns tillräckligt med tankställen i hela landet, samt att det verkar som att gaspriserna inte är direkt konkurrensutsatta. Därför har jag svårt att se en ren gasbil som ett alternativ i dagsläget.

// Magnus
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Magnus:
Du är ett intressant testsubjekt med tanke på att du tillhör gränsfallen; Intresserad av miljöbränsle men av olika anledningar inte helt redo eller har praktiska möjligheter att ta steget.

Låt mig måla upp ett inte helt osannolikt framtidsscenario:
En gasV70 kostar 20.000:- mer än bensinversionen och finns i 140hk, 170hk och en 200+hk hybridversion. Dessa bilar kan endast köras på gas, men har en räckvidd på drygt 50 mil blandad körning (dvs, även tungfotade får ut minst 50 mil).
Det finns minst en gasstation i varje kommun, men vanligtvis inte mer. Undantaget större tätorter där det oftast finns fler stationer.
Gaspriset ligger ungefär 10% under bensinpriset (bensinekvivalent) eftersom hela eller en viss del av skattesubventionen har tagits bort.

Vilka variabler skulle behöva ändras för att du skulle ta steget över?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Post by Magnus »

Johan wrote: Du är ett intressant testsubjekt med tanke på att du tillhör gränsfallen; Intresserad av miljöbränsle men av olika anledningar inte helt redo eller har praktiska möjligheter att ta steget.

... snip ...

Vilka variabler skulle behöva ändras för att du skulle ta steget över?
Precis det du nämner, mer klös i motorerna och fram för allt att det går att tanka i alla kommuner. Kan man inte tanka när man åker långresa blir man tvingad till en extra bil, vilket inte är speciellt bra i något hänseende om man bara är i behov av en bil. Inköpspriset är en annan variabel, liksom förmånsvärdet för tjänstebilar.

Exempel: Jag har kört ca 700mil senaste månaden, jag har kört i stora delar av södra Sverige. I mitt fall har jag haft ett ganska "tight" tidsschema där kortare raster ligger med i tidsplanen. Jag har i dessa fall tagit första bästa bensinstation och tankat på. Det hade inte fungerat med samma schema om jag hade en ren gasbil om det inte fanns gasstationer i varje kommun. En förutsättning skulle dessutom vara att jag hade adresserna till stationerna i min GPS-navigator för att inte förlora så mycket tid på att leta efter dem.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

I FordonsGas kartbok över tankställen i Sverige finns det även GPS-koordinater.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Håller med Magnus.
Så länge det inte finns mackar, vågar man inte köpa en ren gasbil.
Vid tex skidsemester måste man i så fall hyra bil
(då det inte finns någon gasmack norr om Uppsala)

Var på semester i Finland i somras och blev tvungen att köra på bensin
hela tiden (finns tydligen någon mack i Helsingfors, men då vi tog båten till Åbo och fortsatte norrut var antalet gasmackar =0).

I höstas åkte vi till Oslo. Tankade gas i Örebro som sista gasmack.
Det räckte till Oslo men inte därifrån! (finns en gasmack i södra Norge men inte på vägen till Oslo, och någon omväg för att tanka hade vi inte tid till)

//Mats
Last edited by Mats on 2005-11-18, 07:39, edited 1 time in total.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Håller med föregående talare om att en ren gasbil känns väldigt osäkert änsålänge.
Enda argumentet som skulle få mig att köpa en helt ren gasbil vore om det skulle bli såpass stor ekonomisk fördel att det lätt skulle bekosta extrakostnaden att hyra bil, när det isåfall skulle bli tvunget.
Post Reply