Maximal biogastillverkning, hur många bilar kan drivas?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Maximal biogastillverkning, hur många bilar kan drivas?

Post by Sven »

Om biogastillverkningen i Sverige vore maximal, hur många bilar skulle då kunna drivas med detta bränsle?

Biogas tycks ju vara det absolut mest miljövänliga bränslet i dagsläget. Det tillverkas vid biogasanläggningar och i reningsverk och produceras vid förbränning av t ex slam från reningsverk och rester från slakterier och restauranger. Om allt togs till vara som går att göra biogas av, hur stor skulle produktionen kunna bli? Skulle den kunna öka så mycket att hela Sveriges fordonspark rent teoretiskt skulle kunna drivas med biogas? Eller är det även med en maximal biogasproduktion endast en bråkdel av bilparken, kanske bara ngn procent, som kan drivas med detta eminenta bränsle? Om så är fallet, då kanske biogasen trots allt inte är det bränsle som har framtiden för sig.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Jag tror Johan kan svara på den frågan..Här är mina två ören dock:

Om all biomassa skulle gå till gasproduktion så skulle det bli kamp om råvarorna.
Det är ju inte bilarna som är största problemet egentligen utan att vi har en j-klans massa lastbilstransporter, jordbruksfordon och annat som drar olja. Detta är en betydande del av vårt moderna samhälle och bör prioriteras när man växlar till alternativa bränslen. Mycket skulle vara vunnet om man kunde blanda i en betydande mängd biodiesel i vanlig diesel. Biogas lämpar sig inte särskilt bra till stora tunga lastbilar och maskiner utan till bilar som pendlar mycket, likt de flesta bilar som bara körs nån mil åt gången.
Även om jag stödjer en jätteutbyggnad av gasen så är jag tveksam till att privatbilismen skall lägga beslag på allt alternativt bränsle.
Bensinen står för 25% totalt av den globala oljekonsumtionen, dieseln för 27% (lägg på 6% för flyget också).
På sikt tror jag massbilismen kommer att tvingas tillbaka när bränslepriserna sticker iväg såvida inte elbilen gör sitt definitiva intåg...
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Frågan har diskuterats på forumet innan - jag tycker också det är en intressant frågeställning.

Jag tycker vi ska utnyttja den biogas som vi kan framställa till fordonsbränsle, oavsett hur stor del av bilparken vi kan köra på biogas. Bensin/Diesel som fordonsbränsle är förmodligen det svåraste att ersätta och där fungerar biogas ypperligt.

I vilket fall, direkt från huvudet, så förbrukar vår bilpark i storleksordningen 65TWh. Från diverse avfall/restprodukter kan vi producera 7 TWh. Från mark i träda ytterliggare 7TWh. Siffrorna är inte exakta, jag har ingen rapport framför mig när jag skriver det här, men storleksordningen är ungefär så.
Så drygt 20% skulle kunna brumma runt på biogas sett på dessa tillgångar.

Teoretiskt skulle vi kunna täcka hela vårt behov, men då måste vi ta till exempelvis förgasning av grot/skog (som kommer att ske i Göteborg).

Biogasen kan också drygas ut med vätgas (upp till 8% fungerar i dagens bilar).

Min gissning är vi kommer att få se en blandning av biobränslen och eldrift/hybrider.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Tack för era snabba och initierade svar! Jag blev positivt överraskad av det ni skrev, det känns som om biogasen har framtiden för sig!!! :D
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Jag tycker att vi missar en väsentlig sak här.
Allt eftersom utvecklingen går frammåt kommer vi att få se lägre och lägre förbrukning på gasbilarna.
Det kan ske genom optimering för gasdrift, downsizing, hybriddrift etc.
Låt säga att vi får ner förbrukningen till 50% inom överskådlig tid. Då räcker gasen plötsligt till 40% av bilparken, enligt Johans resonemang.
V70 Bi-fuel -07
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

moraola: Japp! En viss del kom dock att ätas upp av Sveriges växande befolkningen.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Ojojoj.. så kommer här stor-pessimisten och förstör allt: :D

Betänk att besparing i princip ALLTID i mänskligheten innebär att man köper två för samma pris som en.. dvs, om en bil drar mindre så kör man mer (alt. skaffar en till frun också).
Lösningen på effektivisering är: Hälften förbrukning till dubbla priset.
Fattar ni? Alltså, 20 kronor Nm3 och hälften förbrukning.

Tyvärr kommer inte priset sticka iväg förrän oljan peakar och råvarorna blir bristvaror och alla ev. försök till effektivisering och förbättring dessförinnan kommer bara leda till ökad konsumtion.

Pessimist? Javisst... 8)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Biogas för hela fordonsparken?

Post by Sven »

I en mkt intressant artikel i Östgöta-Correspondenten, http://www.corren.se/archive/2007/9/24/ ... gnp4rg.xml står: "Företaget Scandinavian biogas hävdar att det går att ersätta alla fossila bränslen med biogas, och att gasen kan utvinnas ur bland annat rötade alger från Östersjön."

I artikeln finns en redovisning för CO2-utsläppen för etanol resp biogas. För biogas blir det 0-10 g/km beroende på om man räknar in fossila bränslen som använts vid tillverkningen, för E85, som innehåller 15% bensin, ca 50 g/km. Då är inte den ofta "miljöfarliga" tillverkningen av etanol inräknad.

Mattias Goldmann från Gröna Bilister är också intervjuad. Han hade önskat att miljöbilspremien hade varit mer differentierad. "– På Gröna bilister ville vi att miljöbilspremien skulle stå i proportion till hur miljövänlig bil man köpte. Då skulle man få en större premie för en biogasbil än för en bränslesnål bensinbil."
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Biogas för hela fordonsparken?

Post by track_snake »

Sven wrote:I en mkt intressant artikel i Östgöta-Correspondenten, http://www.corren.se/archive/2007/9/24/ ... gnp4rg.xml står: "Företaget Scandinavian biogas hävdar att det går att ersätta alla fossila bränslen med biogas, och att gasen kan utvinnas ur bland annat rötade alger från Östersjön."

I artikeln finns en redovisning för CO2-utsläppen för etanol resp biogas. För biogas blir det 0-10 g/km beroende på om man räknar in fossila bränslen som använts vid tillverkningen, för E85, som innehåller 15% bensin, ca 50 g/km. Då är inte den ofta "miljöfarliga" tillverkningen av etanol inräknad.

Mattias Goldmann från Gröna Bilister är också intervjuad. Han hade önskat att miljöbilspremien hade varit mer differentierad. "– På Gröna bilister ville vi att miljöbilspremien skulle stå i proportion till hur miljövänlig bil man köpte. Då skulle man få en större premie för en biogasbil än för en bränslesnål bensinbil."
------------------------------------------------
Jovisst är det så. Men artikeln beskriver också varför det har blivit som det har blivit; dvs. varför etanolen trots de frågetecken som väckts dominerar så starkt när det gäller alternativa bränslen i Sverige.

Det är därför att den är lätt att distribuera och det kostar förhållandevis lite att sätta upp en E85-pump. Dessutom är det sant att miljöbilspremien styr lite väl mycket till etanolens fördel eftersom premien är lika stor oavsett drivmedel.

Sedan gäller det att det verkligen alltid är biogas i biogasmackarna. I Väst- och Sydsverige är det fortfarande mest fråga om naturgas och även i övriga delar av landet 'buffras' det nu med naturgas. Biogasintressenterna borde naturligtvis verka för att naturgasen försvinner från gasmackarna om biogas skall bli ett trovärdigt miljövänligt alternativ framgent.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Biogas för hela fordonsparken?

Post by Sven »

track_snake wrote: Sedan gäller det att det verkligen alltid är biogas i biogasmackarna. I Väst- och Sydsverige är det fortfarande mest fråga om naturgas och även i övriga delar av landet 'buffras' det nu med naturgas. Biogasintressenterna borde naturligtvis verka för att naturgasen försvinner från gasmackarna om biogas skall bli ett trovärdigt miljövänligt alternativ framgent.

/track_snake
Håller med om ovanstående. Därför känns det mkt tveeggat att Stockholmsgasen, som hittills varit biogas, kommer att blandas ut med naturgas om det blir brist på biogas. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=696869 I artikeln, som redan har hänvisats till på forumet och som innehåller många glädjande besked om gassituationen i Stockholm framöver, står:

"Gasen har under året tagit slut åtskilliga gånger i Stockholm.

Till vintern ska det vara slut med det bekymret. Då ska ett lager för flytande naturgas vara klart i Huddinge. Det ska användas som reserv om produktionen av biogas störs."


Är detta rätt väg att gå? :?: :?: :?:
Opel Zafira CNG -08
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Tja, i ett inledningsskede kan det vara bra för att säkra leveranserna av gas, dvs så att kunderna inte tappar förtroendet för bränslet.
Dock finns en stor risk att man blir för bekväm och gör sig beroende av naturgas (som också är en ändlig resurs), dvs man blir än mer förlåtlig över ev. störningar och kanske än värre: minskad biogasproduktion. Det är naturligtvis inte bra.

Den rätta vägen att gå är naturligtvis att redan nu tänka långsiktigt och dra igång stora projekt där alla råvaror, rester, sopor m.m. tas tillvara och producerar biogas så det ryker. Kundbasen finns ju bevisligen och växer hela tiden.

Jag skulle tex gladeligen sortera mina sopor t.o.m. i bokstavsordning om jag visste att det ledde till att det blev bränsle till min bil. :)
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Re: Biogas för hela fordonsparken?

Post by DJ »

Sven wrote:["Gasen har under året tagit slut åtskilliga gånger i Stockholm.

Till vintern ska det vara slut med det bekymret. Då ska ett lager för flytande naturgas vara klart i Huddinge. Det ska användas som reserv om produktionen av biogas störs."


Är detta rätt väg att gå? :?: :?: :?:
Jag tycker det är helt rätt väg!

Vi är i ett uppbyggnadsskede av infrastrukturen för gasleveranser och måste säkra leveranserna för att inte bilägarna ska välja andra bränslen. (Och sen tycker i alla fall jag att gasbilar på naturgas är miljövänligare än bensin/diesel)

I ett större perspektiv:
Naturgasen har en enorm miljöpotential för Sverige, enligt min uppfattning.

Sverige konsumerar nu rekordmycket kol för el och värmeproduktion. Ett riktigt uselt bränsle miljömässigt. Olja konsumeras också i stora mängder. I ett relativt kortsiktigt perspektiv (typ de närmsta 10 åren åtminstone) kan naturgas ersätta kol- och olje-eldning och på så sätt förbättra miljön. Det var den bränsleomställningen som skedde i Ruhr-området och miljön där är mycket bättre nu.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Som Göteborgare så tycker jag det är lite underhållande att dypölen som kallas Östersjön blir en stor produktionsanläggning för biogas :lol:

Vad jag förstår så kommer den danska naturgasen om några år att sina. Tanken är väl att ersätta den med Norsk naturgas - som också kommer att sina ganska snart. Så länge vi håller oss till dansk och norsk naturgas och vi ser till att andelen biogas hela tiden växer så är jag inte så orolig.

DJ:
Jag trodde vi knappt hade kol/olje-kraftverk i Sverige?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Re: Biogas för hela fordonsparken?

Post by BifuelManiac »

DJ wrote:Sverige konsumerar nu rekordmycket kol för el och värmeproduktion. Ett riktigt uselt bränsle miljömässigt.
Du syftar på mariginalel inköpt från tex Danmark, eller hur?
För vi har väl så vitt jag vet inte ett enda kolkraftverk i detta land...
DJ wrote:Olja konsumeras också i stora mängder. I ett relativt kortsiktigt perspektiv (typ de närmsta 10 åren åtminstone) kan naturgas ersätta kol- och olje-eldning och på så sätt förbättra miljön. Det var den bränsleomställningen som skedde i Ruhr-området och miljön där är mycket bättre nu.
Att ersätta olja med naturgas är tyvärr ingen lösning. Man räknar med att naturgasen peakar c:a 10 år efter oljan med nuvarande förbrukning.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Biogas för hela fordonsparken?

Post by torkel »

BifuelManiac wrote:Att ersätta olja med naturgas är tyvärr ingen lösning. Man räknar med att naturgasen peakar c:a 10 år efter oljan med nuvarande förbrukning.
Läs om, läs rätt. DJ skriver om ett kortsiktigt perspektiv och där håller jag fullkomligt med. Naturgas är ett kliv i rätt riktning, även om det såklart inte är långsiktigt hållbart.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

:?: :?: :?:

Jag tycker det är svårt att sia om en naturgassatsning gynnar eller missgynnar biogassatsningen. Diskussionen påminner lite om Gröna Bilisters inställning till etanol som bättre än bensin och som ett bra "övergångsbränsle". Deras inställning där känns ju mycket tveksam.

Det går inte att komma ifrån att naturgasen är fossil!
Opel Zafira CNG -08
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Re: Biogas för hela fordonsparken?

Post by DJ »

BifuelManiac wrote:
DJ wrote:Sverige konsumerar nu rekordmycket kol för el och värmeproduktion. Ett riktigt uselt bränsle miljömässigt.
Du syftar på mariginalel inköpt från tex Danmark, eller hur?
För vi har väl så vitt jag vet inte ett enda kolkraftverk i detta land...
Jo, det eldas en hel del kol. Och även olja. Jag vet t.ex. att i den ovanligt miljövänliga staden Linköping så brinner det både kol och oljepannor. Typ halva effektbehovet en riktigt kall dag är olja... :shock:

Hur det är i andra städer vet jag inte, mer än att jag hört från en hamn att de tar emot rekordmycket kol efter nedläggningen av barsebäck. Det borde gå att hitta statistik nånstans.

I de fallet skulle naturgas relativt enkelt kunna bidra med att reducera CO2, och andra utsläpp. Metan ger mest CO2 och H20 som avgaser, olje-och kolprodukter ger en massa annat skit också.

Precis som i danmark lönar det sig även i Sverige fortfarande att dra igång elproduktion med kol och olja t.o.m. i kondenskraft när spotpriserna stiger.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Biogas för hela fordonsparken?

Post by track_snake »

DJ wrote:
Sven wrote:["Gasen har under året tagit slut åtskilliga gånger i Stockholm.

Till vintern ska det vara slut med det bekymret. Då ska ett lager för flytande naturgas vara klart i Huddinge. Det ska användas som reserv om produktionen av biogas störs."


Är detta rätt väg att gå? :?: :?: :?:
Jag tycker det är helt rätt väg!

Vi är i ett uppbyggnadsskede av infrastrukturen för gasleveranser och måste säkra leveranserna för att inte bilägarna ska välja andra bränslen. (Och sen tycker i alla fall jag att gasbilar på naturgas är miljövänligare än bensin/diesel)

I ett större perspektiv:
Naturgasen har en enorm miljöpotential för Sverige, enligt min uppfattning.

Sverige konsumerar nu rekordmycket kol för el och värmeproduktion. Ett riktigt uselt bränsle miljömässigt. Olja konsumeras också i stora mängder. I ett relativt kortsiktigt perspektiv (typ de närmsta 10 åren åtminstone) kan naturgas ersätta kol- och olje-eldning och på så sätt förbättra miljön. Det var den bränsleomställningen som skedde i Ruhr-området och miljön där är mycket bättre nu.
--------------------------------------
Tyvärr är naturgas när det gäller växthuseffekten i vissa fall ett sämre alternativ än kol och olja beroende på metanläckagen från utvinning, transport i pipelines/LNG-båtar och lagring av gas. Metan har enligt IPCC en GWP av 62 relativt CO2 räknat på en 20-årsperiod från utsläpp och med genomsnittliga läckage på 1,4% av levererad gasvolym blir det mycket även om CO2-bildningen från förbränningen är lägre än för kol/olja.

1,4% är enligt US EPA (det amerikanska naturvårdsverket) det genomsnittliga metanläckaget i USA. I Europa finns inte tillräckligt väldokumeterade studier gjorda hittills även om en forskargrupp vid universitetet i Magdeburg hävdar att metanläckagen är väsentligt större än i USA.

Så naturgas är definitivt inget miljöalternativ. Den vore det kanske om vi kunde strunta i växthuseffekten, ty naturgas är ett renare bränsle (mindre emissioner av partiklar, NOx, SOx, etc.) än kol eller olja.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Biogas för hela fordonsparken?

Post by Sven »

track_snake wrote:
Tyvärr är naturgas när det gäller växthuseffekten i vissa fall ett sämre alternativ än kol och olja beroende på metanläckagen från utvinning, transport i pipelines/LNG-båtar och lagring av gas. /track_snake
Är det något metanläckage för biogas? Om det är, i vilken omfattning?
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Biogas för hela fordonsparken?

Post by track_snake »

Sven wrote:
track_snake wrote:
Tyvärr är naturgas när det gäller växthuseffekten i vissa fall ett sämre alternativ än kol och olja beroende på metanläckagen från utvinning, transport i pipelines/LNG-båtar och lagring av gas. /track_snake
Är det något metanläckage för biogas? Om det är, i vilken omfattning?
------------------------
Det brukar allmänt räknas med ca. 2%, dvs. om Du har tankat 100 Nm3 har 2 Nm3 hamnat i atmosfären.

Men detta är mindre intressant eftersom om biogasen framställs genom avloppsslam eller från sopor kanske så mycket som 50Nm3 annars hade 'läckt ut' naturligt från slam och soptippar och den metangasen återfinns ju nu till stora delar i biogasmacken i stället. I sådana fall har biogasen en positiv effekt ur klimatsynpunkt eftersom den minskar det 'naturliga' metanläckaget.

Enligt US EPA och IPCC är soptippar fortfarande en nästan dubbelt så stor metangaskälla som de metanrapande korna.

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Biogas för hela fordonsparken?

Post by Sven »

track_snake wrote:
Men detta är mindre intressant eftersom om biogasen framställs genom avloppsslam eller från sopor kanske så mycket som 50Nm3 annars hade 'läckt ut' naturligt från slam och soptippar och den metangasen återfinns ju nu till stora delar i biogasmacken i stället. I sådana fall har biogasen en positiv effekt ur klimatsynpunkt eftersom den minskar det 'naturliga' metanläckaget.

/track_snake
Synnerligen intressant! Biogasens utsläpp av växthusgaser är minimal och nettoeffekten av biogasen är faktiskt att den avsevärt minskar växthuseffekten!!!

Regeringen, mångdubbla genast anslagen för utbyggnad av biogastillverkning och distribution! :!: :!: :!:
Opel Zafira CNG -08
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

På vissa platser bubblar gasen naturligt upp ur marken, t.ex. vissa delar av östergötland. I de fallen gör man en STOR miljövinst av att borra och samla upp, sen sälja gasen som fordonsbränsle för att ersätta olja.

Jag tänker på den omdiskuterade "fornåsa-gasen".
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Re: Biogas för hela fordonsparken?

Post by DJ »

track_snake wrote: --------------------------------------
Tyvärr är naturgas när det gäller växthuseffekten i vissa fall ett sämre alternativ än kol och olja beroende på metanläckagen från utvinning, transport i pipelines/LNG-båtar och lagring av gas. Metan har enligt IPCC en GWP av 62 relativt CO2 räknat på en 20-årsperiod från utsläpp och med genomsnittliga läckage på 1,4% av levererad gasvolym blir det mycket även om CO2-bildningen från förbränningen är lägre än för kol/olja.

1,4% är enligt US EPA (det amerikanska naturvårdsverket) det genomsnittliga metanläckaget i USA. I Europa finns inte tillräckligt väldokumeterade studier gjorda hittills även om en forskargrupp vid universitetet i Magdeburg hävdar att metanläckagen är väsentligt större än i USA.

Så naturgas är definitivt inget miljöalternativ. Den vore det kanske om vi kunde strunta i växthuseffekten, ty naturgas är ett renare bränsle (mindre emissioner av partiklar, NOx, SOx, etc.) än kol eller olja.

/track_snake
Visst, miljö är mycket mer än växthuseffekt!

Det svåra blir att väga in oljeutsläppen osv. för att bestraffa oljan rättvist.
Då det är allvarliga miljöeffekter, men som inte kan mätas i ekvivalent växthuseffekt.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

DJ wrote:På vissa platser bubblar gasen naturligt upp ur marken, t.ex. vissa delar av östergötland. I de fallen gör man en STOR miljövinst av att borra och samla upp, sen sälja gasen som fordonsbränsle för att ersätta olja.

Jag tänker på den omdiskuterade "fornåsa-gasen".
------------------------------------
Nu är det inga större mängder metangas som bubblar upp i Östergötland. De sedimentära berglagren är som mest några hundra meter tjocka. På Gotland är de sedimentära berglagren i den östra delen som mest ca. 800 meter tjocka.

Under Nordsjön är de däremot uppemot 2.000 meter tjocka och där finns alltså mycket större potential för gas i fickor etc. och Nordsjögasen utvinns ju också i stor skala.

Men visst, om Du kan producera fordonsgas motsvarande 10 eller maximalt 100 gasbilars behov ur Östgötagasen är det väl bra....

/track_snake
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Här är ett nyhetsbrev om ökad biogasproduktion i Stockholm.
http://www.stockholm.se/pages/414989/mi ... r_3_07.pdf

Fram tills man byggt ut så kommer man att komplettera med naturgas, vilket jag tror är bra. För det är nog risk för att man inte vågar köpa biogasbil i Stockholm annars.

Det står att man räknar med en produktion på upp till 15 milj m3. Men vad händer sedan? Är det maxproduktionen? I så fall räcker det inte så långt och det är väl risk att det blir brist igen?
Om man räknar med 2000 mil per bil och år med förbrukning på 0,75 m3/mil så skulle det räcka till ca 10000 bilar. Om man tänker på hur många bilar det finns i stockholmsregionen så skulle ju gasen inte räcka särskilt långt med den nu planerade utbyggnaden heller. Men vem vet kanske kommer plug-in-gashybrider så småningom. Det skulle ju dryga ut gasen.
Projektet med biogas ur alger är också intressant.
Post Reply