Behöver köra långt! Vilken bil?

Allt om som har med gas att göra.
Sarner
Posts: 7
Joined: 2007-06-18, 19:21
Location: Röstånga

Behöver köra långt! Vilken bil?

Post by Sarner »

Efter att ha kört på rapsolja i 10 år är det nu dags att byta bil och bli ännu miljövänligare. Biogas, yes!

Mitt problem är att jag bor 4 mil från närmsta tankställe, så en bil som kör 25-30 mil på gas är orimligt, då får jag ändå köra en hel del på bensintanken och det var ju inte meningen! 60 mil hade varit OK.

Behöver en liten/mellanstor bil. Är det någon som vet om man kan bygga ut med extra tankar i t ex en Citroen C3 eller Fiat Punto? Företag som gör detta? Godkänns av bilprovningen?

Vad har annars ni besserwissrar för bilmodeller att rekommendera? Kanske har jag inte scannat av marknaden tillräckligt än?

Hälsningar Ann
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Tyvärr finns det ingen gasbil som är i närheten av 60 mil på gas, räckvidd är inte gasbilarnas starka sida, även om förbättringar är att förvänta. De bilar med bäst räckvidd går runt 40 mil på naturgas, eller upp emot 36 mil på biogas.
Se miljofordon.se, tryck på fliken lätta fordon. Där finns samtliga gasbilar i Sverige presenterade, med räckvidd.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Jag har 27mil till närmsta tankställe. Det fungerar det också.
Jag uppskattar att jag åker ca 50% på gas.
Vad bilvalet beträffar så kanske en Skoda Octavia konverterad av Tekniska verken i Linköping kan vara något.
V70 Bi-fuel -07
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

På det tyska gasforumet finns det en tråd om en snubbe som fått en extra gastank inmonterad i sin Volvo V70N Bi-Fuel så att det går att köra 40-50 mil på en full gastank:

http://www.erdgasfahrer-forum.de/viewtopic.php?t=1471
Sarner
Posts: 7
Joined: 2007-06-18, 19:21
Location: Röstånga

Post by Sarner »

Tack för svaren! Jag fick mycket hjälp att reda ut saker och ting av Ingvar Augustsson på Tekniska verken i Linköping. Men... man blir ju galen! :shock: Hör tex på detta:

Du får köpa en ny C3 gas för 169 900:- hos Miljöbilscenter.
Du får lov att köpa samma bil ny i Tyskland och ta hem den och registrera den.
Du får absolut inte stoppa i extra tankar i en sådan bil.
Du får inte lov att köpa samma bil i Tyskland som har gått 100 mil och ta hem den. Besiktingen godkänner bara import av nya bilar som är "helbilsgodkända" i Sverige.

Däremot får du lov att konvertera en Skoda Octavia, eftersom den är helbilsgodkänd för gas genom TV i Linköping och du får i princip sätta i hur många tankar du vill i den. Men det skulle kosta ca 60 000 + moms att bygga in tankar så att den rullar 60 mil. Kostnaden för bilen ej inräknad. Dessutom går kombiutrymmet åt, ev även baksäten.

De flesta gasbilar som rullar i resten av Europa är bara godkända för temperaturer ner till -20 grader. Det krävs godkännande för -40 grader i Sverige (visst om alla skulle börja köra med gas blir det kanske en hastig totalomvändning av klimatförändringarna!???) 8)

Ja, det är inte lätt att köpa gasbil... man får vara idealist!
Nu har jag stannat för följande alternativ:

1. Citroen C3, räckvidd ca 30 mil, ny, 169900:-
2. Fiat Punto, räckvidd ca 26 mil, begagnad, 126 000:-
2. Konvertera Skoda, räckvidd ca 60 mil, begagnad, ca 180 000:-
3. Golf, räckvidd ca 24 mil, begagnad, 100 000 - 120 000:-

Synpunkter?
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sarner wrote:Tack för svaren! Jag fick mycket hjälp att reda ut saker och ting av Ingvar Augustsson på Tekniska verken i Linköping. Men... man blir ju galen! :shock: Hör tex på detta:

Du får köpa en ny C3 gas för 169 900:- hos Miljöbilscenter.
Du får lov att köpa samma bil ny i Tyskland och ta hem den och registrera den.
Du får absolut inte stoppa i extra tankar i en sådan bil.
Du får inte lov att köpa samma bil i Tyskland som har gått 100 mil och ta hem den. Besiktingen godkänner bara import av nya bilar som är "helbilsgodkända" i Sverige.

Däremot får du lov att konvertera en Skoda Octavia, eftersom den är helbilsgodkänd för gas genom TV i Linköping och du får i princip sätta i hur många tankar du vill i den. Men det skulle kosta ca 60 000 + moms att bygga in tankar så att den rullar 60 mil. Kostnaden för bilen ej inräknad. Dessutom går kombiutrymmet åt, ev även baksäten.

De flesta gasbilar som rullar i resten av Europa är bara godkända för temperaturer ner till -20 grader. Det krävs godkännande för -40 grader i Sverige (visst om alla skulle börja köra med gas blir det kanske en hastig totalomvändning av klimatförändringarna!???) 8)

Ja, det är inte lätt att köpa gasbil... man får vara idealist!
Nu har jag stannat för följande alternativ:

1. Citroen C3, räckvidd ca 30 mil, ny, 169900:-
2. Fiat Punto, räckvidd ca 26 mil, begagnad, 126 000:-
2. Konvertera Skoda, räckvidd ca 60 mil, begagnad, ca 180 000:-
3. Golf, räckvidd ca 24 mil, begagnad, 100 000 - 120 000:-

Synpunkter?
------------------------
Nja. Jämfört med detta är det relativt okomplicerat att inhandla en etanolbil som går på E85. Mackar finns i stort sett överallt och E85 är väl i alla fall hyfsat miljövänligt trots den senaste tidens skriverier i Aftonbladet med flera blaskor...

/track_snake
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

sarner:

track_snake här kan, utan oro för att någon invänder, titulera sig "Sveriges största gasbilsantagonist" :D

Kul att du har kvar gasbilen i tankarna trots räckviddsbegränsningen. Det kostar ofta lite att ligga i absoluta framkanten 8)

Om du tittar på begagnade bilar så skulle jag också rekommendera dig att titta på Opel Zafira. Förvisso en större bil, men fortfarande bränslesnål. Räckvidden är också lite bättre på den - jag kommer vanligtvis runt 32-35 mil på en tank biogas. En lätt beg. kostar runt 100.000 - 130.000. (Kolla in kvd.se auktioner). En ny går lös på runt 220-230 tusen har jag för mig.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:sarner:

track_snake här kan, utan oro för att någon invänder, titulera sig "Sveriges största gasbilsantagonist" :D
------------------------
Haha.... Du har ju alltid chansen att ta bort mina inlägg om Du vill...

Men egentligen var det väl bara lite sunt förnuft jag försökte inflika: att anskaffa en gasbil är både dyrt och krångligt.

Mycket enklare med etanol utan att för den skull värdera vilket som är bäst eller sämst ur miljösynpunkt...

Kan Du inte åtminstone erkänna det, Johan?

/track_snake
Sarner
Posts: 7
Joined: 2007-06-18, 19:21
Location: Röstånga

Men världssvälten då?

Post by Sarner »

Men världssvälten då? Köra på etanol = köra på mat!

Det bästa hade väl varit om man tillverkade en elbil som laddade sig själv mha biogas! Tyvärr finns det inte på marknaden än, men etanol - det är väl ändå en väldigt provisorisk lösning!

Kul att ni svarar på mina inlägg! Det känns mindre ensamt i biogasträsket då!

Förresten; det är skrämmande så lite en vanlig märkesbilförsäljare vet om miljöbilar. T ex Fiat, Citroen, noll koll och verkar väldigt misstänksamma och ovilliga. De skulle nog behöva utbildning!

Hälsningar Ann
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Men världssvälten då?

Post by track_snake »

Sarner wrote:Men världssvälten då? Köra på etanol = köra på mat!

Det bästa hade väl varit om man tillverkade en elbil som laddade sig själv mha biogas! Tyvärr finns det inte på marknaden än, men etanol - det är väl ändå en väldigt provisorisk lösning!
--------------------------------
Jo... Men Johan vill ju göra 'gröngas' dvs. biogas av maten...

Visst. Det finns en motsättning mellan alltför mycket etanolframställning och behovet av god tillgång på majs etc. för att hålla priset på tortillas i Latinamerika lågt.

Samma kan delvis sägas beträffande EU-ländernas framställning av etanol från vete, majs och annat.

Det bästa är plug-in hybrider som kan laddas med el på natten. För kortare sträckor räcker då elen helt, för längre måste man nalla på innehållet i bensin- eller dieseltanken. Eller etanoltanken, om det nu är en etanolhybrid.

/track_snake
Sarner
Posts: 7
Joined: 2007-06-18, 19:21
Location: Röstånga

Re: Men världssvälten då?

Post by Sarner »

track_snake wrote:Jo... Men Johan vill ju göra 'gröngas' dvs. biogas av maten...
/track_snake
Äta bajs? :shock:
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

track_snake wrote: Haha.... Du har ju alltid chansen att ta bort mina inlägg om Du vill...
Här raderas ingenting, så länge det inte övergår till spam.
track_snake wrote: Mycket enklare med etanol utan att för den skull värdera vilket som är bäst eller sämst ur miljösynpunkt...
Jo, så är det naturligtvis. Jag vill inte förvandla den här tråden till en etanol vs biogasdiskussion, så jag säger inte mer än så.
(Och utan att värdera vilket som är bäst ur miljösynpunkt så är ju faktiskt bensin enklast :wink: ).
Last edited by Johan on 2007-06-23, 21:51, edited 2 times in total.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Men världssvälten då?

Post by Johan »

track_snake wrote: Jo... Men Johan vill ju göra 'gröngas' dvs. biogas av maten...
Nåja, nu går du händelserna i förväg. Men skulle vi göra bränsle av maten också, utöver diverse avfall, så får vi i alla fall ut betydligt mer biogas än etanol.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Sarner:

Jag och track_snake är inte överens om speciellt mycket överhuvudtaget. Så länge man kör på avfall så är vi faktiskt överens (att det är bra), men sen är våra åsikter solsystem från varandra.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:Sarner:

Jag och track_snake är inte överens om speciellt mycket överhuvudtaget. Så länge man kör på avfall så är vi faktiskt överens (att det är bra), men sen är våra åsikter solsystem från varandra.
------------------------------------------
Jo, det är ju sant... Man kan ju tro att Johan bor på en annan planet...

Visst. Vi är överens om att biogas från avfall i de flesta fall är bra. När det gäller biogas som framställs via den s.k. gröngasmetoden får man nog göra bedömningar från fall till fall.

/track_snake
Sarner
Posts: 7
Joined: 2007-06-18, 19:21
Location: Röstånga

Post by Sarner »

Ojojoj, jag visste tydligen inte vad jag började rota i...

Nu är det i alla fall bestämt! Det blir en Citroen C3 med 30 km biogasräckvidd! Tjohoo!

:D
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Sarner wrote:Ojojoj, jag visste tydligen inte vad jag började rota i...

Nu är det i alla fall bestämt! Det blir en Citroen C3 med 30 km biogasräckvidd! Tjohoo!

:D
Grattis!, hoppas du håller oss uppdaterade när du får bilen och hur du tycker den fungerar.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

track_snake wrote: Jo, det är ju sant... Man kan ju tro att Johan bor på en annan planet...
Nej du, mina slutsatser ligger i linje med Gröna Bilister, naturvårdverket, oljekommissionen (*) osv. Rätt eller fel, hjälte eller flumpetter så är det du som i huvudsak går mot strömmen. Fast nu börjar nog vår diskussion bli lite barnslig igen :wink:

*fortfarande med glimten i ögat*

(*) notera att även jag är emot ökad användning av naturgas, men jag kan inte se att det är så klimatvidrigt som du framhåller
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:
track_snake wrote: Jo, det är ju sant... Man kan ju tro att Johan bor på en annan planet...
Nej du, mina slutsatser ligger i linje med Gröna Bilister, naturvårdverket, oljekommissionen (*) osv. Rätt eller fel, hjälte eller flumpetter så är det du som i huvudsak går mot strömmen. Fast nu börjar nog vår diskussion bli lite barnslig igen :wink:

*fortfarande med glimten i ögat*

(*) notera att även jag är emot ökad användning av naturgas, men jag kan inte se att det är så klimatvidrigt som du framhåller
------------------------------------------
Gröna Bilister, Naturvårdsverket och Oljekommissionen kommer nog att komma in på min linje när man läst på (Oljekommissionen, är inte den avvecklad i och med valresultatet?).

Vad jag säger är i korthet bara att man måste ta med metanläckagen och det gör Du ju när det gäller biogas så varför inte också när det gäller fossilgas?

/track_snake
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

track_snake wrote: Vad jag säger är i korthet bara att man måste ta med metanläckagen och det gör Du ju när det gäller biogas så varför inte också när det gäller fossilgas?
Lite konstigt att du nämner just läckage (från gasnätet tar jag som underförstått), eftersom jag faktiskt tillsvidare anammat dina siffor där, med undantag för västsvenska nätet. Det är ju i alla andra motsättningar som vi står långt från varandra.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:
track_snake wrote: Vad jag säger är i korthet bara att man måste ta med metanläckagen och det gör Du ju när det gäller biogas så varför inte också när det gäller fossilgas?
Lite konstigt att du nämner just läckage (från gasnätet tar jag som underförstått), eftersom jag faktiskt tillsvidare anammat dina siffor där, med undantag för västsvenska nätet. Det är ju i alla andra motsättningar som vi står långt från varandra.
-------------------------------------------------
Vad är det då vi är oense om? Etanolbilarna? Men observera att jag inte är odelat för etanol heller....

/track_snake
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

track_snake wrote:Vad är det då vi är oense om?
/track_snake
Senaste debatten där vi tröttnade på varandra var ju när vi ännu en gång diskuterade användningen av GWP-värderna. (låt oss inte flytta den debatten hit, utan fortsätt där vi slutade senast om du vill gå in på detaljer).
Det finns andra saker, mest konkret är väl motorläckage.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:
track_snake wrote:Vad är det då vi är oense om?
/track_snake
Senaste debatten där vi tröttnade på varandra var ju när vi ännu en gång diskuterade användningen av GWP-värderna. (låt oss inte flytta den debatten hit, utan fortsätt där vi slutade senast om du vill gå in på detaljer).
Det finns andra saker, mest konkret är väl motorläckage.
-------------------------------------
OK. Men håll med om att debatten på den här sajten har blivit intressantare sedan jag kom in... Och att Du och andra kanske har lärt er en del nytt...

/track_snake
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

track_snake wrote: Vad är det då vi är oense om? Etanolbilarna? Men observera att jag inte är odelat för etanol heller....

/track_snake
Min fråga blir ju då vad du ÄR odelat positiv till? Bensin?
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Plonte wrote:
track_snake wrote: Vad är det då vi är oense om? Etanolbilarna? Men observera att jag inte är odelat för etanol heller....

/track_snake
Min fråga blir ju då vad du ÄR odelat positiv till? Bensin?
---------------------------------------
För det första är det svårt att vara odelat positiv till något alternativ.

Plug-in-hybrider som kan stödladdas med (förnyelsebar el/kärnkraftsel) nattetid och som drivs med bensin, diesel eller etanol är intressanta.

Etanol har fördelen att det är lättillgängligt (många mackar ger god täckning) men nackdelarna med att livsmedelspriserna går upp när man gör etanol av socker/majs/vete är ju uppenbara och dessutom har den senaste tiden de omänskliga arbetsvillkoren för plantagearbetare i Brasilien varit flitig diskuterade. Någon form av miljöcertifiering måste till för tropisk etanol liksom för biodiesel.

Biogas är kanske det ur miljösynpunkt bästa om biogasen framställs av avfall/gödsel/reningsverksslam eftersom sådana processer i vissa fall kan minska befintliga metanläckage. Andra metoder som 'gröngas' ger risk för ökade metanläckage och måste bedömas från fall till fall. Naturgas är jag klart negativ till av skäl som framgått tidigare (både metanläckage och utsläpp av fossil koldioxid).

/track_snake
Post Reply