Behöver köra långt! Vilken bil?

Allt om som har med gas att göra.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Johan wrote:sarner:


Om du tittar på begagnade bilar så skulle jag också rekommendera dig att titta på Opel Zafira. Förvisso en större bil, men fortfarande bränslesnål. Räckvidden är också lite bättre på den - jag kommer vanligtvis runt 32-35 mil på en tank biogas. En lätt beg. kostar runt 100.000 - 130.000. (Kolla in kvd.se auktioner). En ny går lös på runt 220-230 tusen har jag för mig.
Den nya Zafiran som lanserades hösten 2005 men som tycks ha börjat säljas i Sverige hösten 2006 verkar ha bättre räckvidd än föregångaren. Den rymmer 20,7 kg gas och räckvidden anges till 380 km. Det gäller blandad körning, landsvägskörning ska den enligt Opel nå upp till ca 460 km. Opel uppger att den drar endast 0,52 kbm/mil blandad körning.

Den nya Zafiran kostar i 5-sitsig version från 215 000 dvs med bidraget på 10 000 kr från 205 000.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

CNG Gasbilar <-> Svenska byråkrater

Post by S-klasse »

Sarner wrote:...hjälp att reda ut saker och ting av Ingvar Augustsson på Tekniska verken i Linköping. Men... man blir ju galen! :shock: Hör tex på detta:

Du får köpa en ny C3 gas för 169 900:- hos Miljöbilscenter.
Du får lov att köpa samma bil ny i Tyskland och ta hem den och registrera den.
Du får absolut inte stoppa i extra tankar i en sådan bil.
Du får inte lov att köpa samma bil i Tyskland som har gått 100 mil och ta hem den. Besiktingen godkänner bara import av nya bilar som är "helbilsgodkända" i Sverige.

Däremot får du lov att konvertera en Skoda Octavia, eftersom den är helbilsgodkänd för gas genom TV i Linköping och du får i princip sätta i hur många tankar du vill i den. Men det skulle kosta ca 60 000 + moms att bygga in tankar så att den rullar 60 mil. Kostnaden för bilen ej inräknad. Dessutom går kombiutrymmet åt, ev även baksäten.
Kan bara hålla med att det hela låter helt galet!! I Tyskland och flera andra länder är det helt lagligt att konvertera vilken bil som helst och sätta in extra tankar så länge installationen klarar besiktningen och där det dessutom redan finns en fastställd gemensam norm för hur denna besiktning skall gå till. (Kostnad 3-5 000 Euro, i Polen är det visst billigare)

Har för mig att Sverige gick med i någon organisation vid namn EU för länge sedan för att kunna underlätta :lol: och just dra nytta av den här typen av gemensamma regler...

Att det inte skulle vara tillåtet att importera en begagnad gasbil byggd efter exakt samma regler som en ny eller svensksåld verkar inte rätt. Har för mig att jag sett begagnade gasbilar till salu både privat och hos handlare som varit importbilar. Måste väl räknas som handelshinder speciellt om bilen är "heltypsgodkänd" enligt EU. OK, att det kan vara svårt att ta in en bil såld utanför EU numera men tror de flesta intressanta objekten finns inom Europa.

För övrigt finns det ett lagförslag från i våras som skall vara på gång för att underlätta de svenska reglerna för E85 & CNG gas konvertering som om det hela blir godkänt skulle kunna gälla f.o.m. 1/1 -08. Har inte hört något mer om detta ännu.
Vägverket tog för övrigt fram en rapport om konverteringsmöjligheter E85 & CNG gas, den rapporten fyller 2 år till hösten! (rapporten handlade för övrigt till 99% om E85)
Sarner wrote:...De flesta gasbilar som rullar i resten av Europa är bara godkända för temperaturer ner till -20 grader. Det krävs godkännande för -40 grader i Sverige (visst om alla skulle börja köra med gas blir det kanske en hastig totalomvändning av klimatförändringarna!???) 8)
Vi har diskuterat detta i någon annan tråd tidigare. Något radio program intervjuade den ansvarige på vägverket för att ta reda på varför -40 graders intygen är så väldigt viktiga just när man sidoimporterar en bil av en modell som redan finns på svenska marknaden samtidigt som generalagenten för exakt samma bilmodell aldrig har behövt göra detsamma.
Har även för mig att någon på den diskussionstråden påpekade att Finland hade kopierat EU reglementet rakt av utan större diskussion och de har väl liknande klimat som vi eller värre.
Post Reply