Sarner wrote:...hjälp att reda ut saker och ting av Ingvar Augustsson på Tekniska verken i Linköping. Men... man blir ju galen!
Hör tex på detta:
Du får köpa en ny C3 gas för 169 900:- hos Miljöbilscenter.
Du får lov att köpa samma bil ny i Tyskland och ta hem den och registrera den.
Du får absolut inte stoppa i extra tankar i en sådan bil.
Du får inte lov att köpa samma bil i Tyskland som har gått 100 mil och ta hem den. Besiktingen godkänner bara import av
nya bilar som är "helbilsgodkända" i Sverige.
Däremot får du lov att konvertera en Skoda Octavia, eftersom den är helbilsgodkänd för gas genom TV i Linköping och du får i princip sätta i hur många tankar du vill i den. Men det skulle kosta ca 60 000 + moms att bygga in tankar så att den rullar 60 mil. Kostnaden för bilen ej inräknad. Dessutom går kombiutrymmet åt, ev även baksäten.
Kan bara hålla med att det hela låter helt galet!! I Tyskland och flera andra länder är det helt lagligt att konvertera vilken bil som helst och sätta in extra tankar så länge installationen klarar besiktningen och där det dessutom redan finns en fastställd gemensam norm för hur denna besiktning skall gå till. (Kostnad 3-5 000 Euro, i Polen är det visst billigare)
Har för mig att Sverige gick med i någon organisation vid namn EU för länge sedan för att kunna underlätta
och just dra nytta av den här typen av gemensamma regler...
Att det inte skulle vara tillåtet att importera en begagnad gasbil byggd efter exakt samma regler som en ny eller svensksåld verkar inte rätt. Har för mig att jag sett begagnade gasbilar till salu både privat och hos handlare som varit importbilar. Måste väl räknas som handelshinder speciellt om bilen är "heltypsgodkänd" enligt EU. OK, att det kan vara svårt att ta in en bil såld utanför EU numera men tror de flesta intressanta objekten finns inom Europa.
För övrigt finns det ett lagförslag från i våras som skall vara på gång för att underlätta de svenska reglerna för E85 & CNG gas konvertering som om det hela blir godkänt skulle kunna gälla f.o.m. 1/1 -08. Har inte hört något mer om detta ännu.
Vägverket tog för övrigt fram en rapport om konverteringsmöjligheter E85 & CNG gas, den rapporten fyller 2 år till hösten! (rapporten handlade för övrigt till 99% om E85)
Sarner wrote:...De flesta gasbilar som rullar i resten av Europa är bara godkända för temperaturer ner till -20 grader. Det krävs godkännande för -40 grader i Sverige (visst om alla skulle börja köra med gas blir det kanske en hastig totalomvändning av klimatförändringarna!???)
Vi har diskuterat detta i någon annan tråd tidigare. Något radio program intervjuade den ansvarige på vägverket för att ta reda på varför -40 graders intygen är så väldigt viktiga just när man sidoimporterar en bil av en modell som redan finns på svenska marknaden samtidigt som generalagenten för exakt samma bilmodell aldrig har behövt göra detsamma.
Har även för mig att någon på den diskussionstråden påpekade att Finland hade kopierat EU reglementet rakt av utan större diskussion och de har väl liknande klimat som vi eller värre.