Jaaaaa!!!!!...? (V70 bi-fuel åter i produktion??)

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Jaaaaa!!!!!...? (V70 bi-fuel åter i produktion??)

Post by BifuelManiac »

2007-01-24 11:46:09
Volvo utesluter inte gasbilstillverkning

Intresset för gasbilar och fordonsgas har aldrig varit större än nu. Mot denna bakgrund säger Volvo Personvagnar att man inte utesluter att ta upp tillverkningen av gasbilar igen. Klicka på länken för att se intervjun med Volvo Personvagnars presschef Christer Gustafsson.
Se intervjun här:
http://www.tv4.se/player/categories.asp ... layTreeId=

Mail till FordonsGas


Till Hemsidan
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Hmm... glöm min entusiasm ett tag, var lite snabb att posta. Länken verkar inte funka för mig, det kan vara en betaltjänst.. :-(

Någon som kan se klippet och återge vad karln säger mer i detalj?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Funkade utmärkt här, det är en lokalTV-nyhetssändning. Volvo säger att man håller dörren öppen, men de vill se att det blir lönsamt innan de drar igång igen. Än så länge håller de fast vid beslutet att inte fortsätta, men kan alltså tänka sig att börja igen.

Jag skall beställa service nu, jag glömmer givetvis inte att påpeka för dem att det inte gör så mycket att de slutar med Bi-Fuel eftersom VW kommer med Bi-Fuel-Passat snart... :wink:
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Igår blev jag uppringd av Volvo som ville veta vad jag tyckte var bra med min bil och de ville bjuda in mig till den lokala Volvohandlaren för att presentera sina nya bilmodeller. Jag talade om att jag köpte min Volvo på grund av att den kunde drivas med biogas och att jag inte längre var särskilt intresserad av deras modellutbud. Hoppas budskapet gick fram...
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

AndersH: snyggt 8)

I min öron låter det mest som om att Volvo är lite nervösa för att tappa marknadsandelar, de kommer inte att satsa något mer på biogasbilar såvida inte marknaden tvingar dem till det.

Jag undrar hur snabbt de kan få fram en ny biogasbil, för inte kan deväl komma dragandes med samma 5 cylindriga 140hk motor och 27 mils räckvidd när både Opel och VW kommer att ha mindre och snålare 150hk motorer och en räckvidd på 35-40 mil.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Volvo säger att man gav upp gasbilarna efter att bara ha sålt 10000 bilar under 11 år. Enbart under 2006 sålde man 2862 gasbilar. För 2005 var den siffran 1156 bilar. Varför tittar de bara i backspegeln och bortser från nuläget och rådande trend? :?

Johan: Det är ju uppenbart att Volvo måste utveckla en effektivare motor för gasdrift om de bestämmer sig för att fortsätta.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

AndersH: Om fler och fler säger samma sak som du så går säkert budskapet upp "i toppen" till slut.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

AndersH wrote:Volvo säger att man gav upp gasbilarna efter att bara ha sålt 10000 bilar under 11 år. Enbart under 2006 sålde man 2862 gasbilar. För 2005 var den siffran 1156 bilar. Varför tittar de bara i backspegeln och bortser från nuläget och rådande trend? :?

Johan: Det är ju uppenbart att Volvo måste utveckla en effektivare motor för gasdrift om de bestämmer sig för att fortsätta.
-----------------------------
Till att Volvo 'gav upp' bidrog säkerligen också signaler/order från ägaren Ford Motors om att Volvo strategiskt sett skall koncentrera sig på etanoldrift och hybridutveckling.

/track_snake
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

För den som av någon händelse inte lusläser DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=625108
Samtidigt lämnar Fredrik Arp dörren lite på glänt till att återuppta produktionen av gasbilar.

- För närvarande finns inte gasen med i våra planer, men ändras spelreglerna kan vi tänkas se över det igen, sade han.
Detta har vi förstås hört förut, men jag börjar bli lite nyfiken på exakt hur "spelreglerna" behöver ändras.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Att döma av de länkar vi nyligen kunnat läsa från vår nya tyska forumsmedlem så kan man klart och tydligt se att "Erdgas" är på gång nere i europa. Slötittade lite på nån skidtävling på TV och i princip varenda reklambanderoll stod det "Erdgas" på...
Är inte detta spelregler som Volvo skulle kunna spela efter?
Eller är efterfrågan i första hand på små CNG-bilar som den nya Opeln??

(tycker f.ö. att nya V70 är rätt ful så jag skulle inte köpa den ändå... :lol: )


Ok.. sista kommentaren var lite sandlåda, men mer roligt menad än dödligt seriös..
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Jo, att CNG gastekniken är på gång är tydligt när man kollar söderut.

Tyska marknaden är stor, Schweiz verkar ha lika många gasmackar som vi och Österrike är på gång. För att inte tala om Italien där gas i olika former verkar vara en stor grej.

I Schweiz verkar man för övrigt ha hakat på det här med Biogas, som jag förstår det säljer många mackar en blandning mellan Natur och Biogas - 60/40 % - den kallas "Naturgas" :D . Kolla på http://www.erdgasfahren.ch/fileadmin/us ... _d_web.pdf
Österrike verkar ha samma inriktning, http://www.erdgasautos.at/.

Frankrike verkar lite tvetydigt, läste förut att de skulle satsa hårt på CNG linjen men nu hör man mer om deras E85 satsning.

Detta är ännu ett skäl till att jag kollar efter en CNG bil nästa gång. Borde inte vara helt okänt för Volvo heller speciellt som det finns två Ford Focus varianter i CNG utförande i Tyskland. Kolla på http://www.erdgasfahrzeuge.de/appFrameset.html klicka in på 02. Fahrzeuge / Fahrzeugangebot vad som säljs där. Hittar dock ingen info om Opel Meriva 1,4 TNG där.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Och här i Sverige försöker ständigt politiker och media tuta i oss att vi ligger "först i världen" på det här området... jojo... :lol:
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Nu vill inte Volvo via att de säljer BIFUEL längre

Post by bi-fuel classic »

Hej,
Hämtade ut en ny v70 bifuel classic förra veckan, nu har de även slutat att klistra på BI-FUEL märket, trrist, man vill ju visa att man kör rätt bränsle, bilhandlaren fixade iallafall fram ett sådant som jag själv fick klista på.
Hälsningar från en ny forumdeltagare
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Välkommen hit! 8)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Liten artikel från NyTeknik om Volvos fortsatta gasengagemang, innehåller en del intressanta svar i stil med:
Vad krävs för att ni ska fundera på att ändra er?

- En utbyggnad internationellt, åtminstone i Europa.
http://www.nyteknik.se/art/49739
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Skulle t.ex. inte den Tyska marknaden vara tillräcklig för Volvo?

Klipper in följande information från http://www.erdgasfahrzeuge.de/
Erdgasfahrzeuge liegen im Trend – jährlicher Zuwachs um 40 Prozent

Kleine Erdgasfahrzeuge, wie der Fiat Panda Natural Power, überzeugen mit einem geringen CO2-Ausstoß.Die Zahl der Erdgasfahrzeuge steigt seit Jahren kontinuierlich um etwa 40 Prozent pro Jahr. Sie liegen damit bei Verbrauchern im Trend, aber auch Unternehmen setzen auf die umweltschonende Antriebsalternative. Dies belegen die offiziellen Zulassungszahlen, die das Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) nun für das vergangene Jahr vorgelegt hat.

Demnach ist der Gesamtbestand von 38.933 Erdgasfahrzeugen Anfang 2006 auf 54.772 Fahrzeuge zum 1.1.2007 gestiegen. Darunter waren 42.765 Pkw, 10.124 Lkw und 1.423 Busse. Mit knapp 4.000 Neuzulassungen im Jahr 2006 ist Nordrhein-Westfalen Spitzenreiter. Hier sind mit 11.824 Erdgasfahrzeugen auch die meisten Autos mit dem umweltschonenden Antrieb zugelassen. Die höchste prozentuale Steigerung der Zulassungszahlen ergab sich mit knapp 50 Prozent in Niedersachsen. Dort fährt jeder 150-ste neue Pkw bereits mit Erdgas. Der Löwenanteil des deutschen Fahrzeugbestandes kommt nach Angaben des KBA aus Rüsselsheim. Den 19.431 zugelassenen Erdgasfahr¬zeugen von Opel folgen 12.058 von Fiat und 10.584 aus dem Haus Volkswagen.

Für die Zukunft rechnet die Branche mit weiter steigenden Zulassungszahlen. Dafür machen die Experten zwei Faktoren verantwortlich: Das hohe CO2-Einsparungspotenzial durch die Beimischung von BioErdgas zum Kraftstoff Erdgas sowie die Entwicklung von Turbomotoren für Erdgasfahrzeuge.
Intressant att de börjar tala om någon form av Biogas användning också.

På en marknad med 40% tillväxt borde väl Volvo kunna få lite fart på försäljningen? Eller handlar det om avsaknad av publicitet och marknadsföring? De verkar ju inte ens ha 1/10 så mycket marknadsföringsbudget som Prius'en.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Så här skriver Volvo i Ny teknik:
"- En utbyggnad i Sverige är positiv, men det räcker inte för att vi ska fundera på att ta upp tillverkningen av gasbilar, säger Maria Bohlin på Volvocars informationsavdelning. Det krävs en större marknad än så."

http://www.nyteknik.se/art/49739
Post Reply