Framtiden för gasbilar?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
wastegate
Posts: 2
Joined: 2015-09-24, 11:06

Framtiden för gasbilar?

Post by wastegate »

Hej

efter att ha varit nyfiken på en gasbil ett längre tag har jag äntligen klippt till, en Subaru Legacy CNG -11. Men hur ser framtiden för gasen ut egentligen? Känns lite dött eller är det bara inbillning? Jag noterade exempelvis att lördagens DN siades det om att det var smart att köpa en snål diesel alt elhybrid men inte ett ord om gas-alternativet.

Ser också att begagnade gasbilar är riktigt billiga, så lite orolig är jag att jag hoppad på fel tåg... :wink:
TheStig
Posts: 1
Joined: 2015-09-25, 13:47

Re: Framtiden för gasbilar?

Post by TheStig »

Hej!

Jag hoppas gasbilar får ett uppsving igen. Tyvärr har ju Volkswagen förstört ryktet genom undermåliga gastankar (rost) samt minst 2 exploderade Touraner. Sen Dsg problemet som blivit vanligast på just gaspassat men som inte alls har med gas att göra. Sådant svärtar ner gasbilar rejält.

Hoppas att dieseldebatten (tack Volkswagen) gör att folk får upp ögonen på gas igen. Flera städer vill förbjuda dieselbilar.

Själv har jag kört en gaspassat Dsg sen den kom ut 2009 fram tills för 3 veckor sedan. Ca 7700. Jag har varit extremt nöjd med bilen under de drygt 6 åren.

Jag har dock inte övergivet gas. Kör nu en 3 veckor gammal Volvo V60 Bifuel 2016 med VEA T5 motorn och 8 växlad automat istället.
wastegate
Posts: 2
Joined: 2015-09-24, 11:06

Re: Framtiden för gasbilar?

Post by wastegate »

Har VW övergivit gas? Läste att de inte längre tillverkar gas-passaten iaf.

Kul att Volvo kör på, var lite sugen på en V70 men valet föll på Subaru Legacy istället. Komposittankar gör att jag känner mig trygg med bilen.

Jag hoppas att det finns kvar gast-tankställen ett bra tag framöver :D
FauVee
Posts: 46
Joined: 2011-10-21, 12:09

Re: Framtiden för gasbilar?

Post by FauVee »

VW har inte övergivit gas men Passat finns inte längre med gasdrift, istället finns Golf med gasdrift.
emilkarl
Posts: 1
Joined: 2016-02-10, 08:48
Location: Linköping

Re: Framtiden för gasbilar?

Post by emilkarl »

Varför har egentligen Passat slutat tillverkas med gasdrift? Jag går i tankarna om att skaffa mig en gasbil av flera anledningar. Framförallt tillgången till biogas i Linköping gör det och bra priser på begagnade Passater och relativt nya Golfar gör det väldigt intressant. Som jag förstått det kallades alla gasbilarna in för byte av rostiga tankar för några år sedan? Varför börja med en ny gasbil (Golf) och sluta med gas på Passaten?

Jag kommer har tänkt skaffa DSG (trots taxiproblemen), jag pendlar ca 4 mil om dagen mestadels landsväg så det torde inte vara ett stort problem för mig, eller? Finns det saker som är specifikt för alla gasbilar som man bör kolla när man köper begagnat?
Post Reply