Tankar om P-tillstånd

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Tankar om P-tillstånd

Post by Johan »

P-tillstånden som erbjuds i ett flertal städer är lite av en besvikelse. Några punkter som jag tänker på:
  • 1. Kvitton. Göteborgs kommun vill att man ska spara alla gastankkvitton. Det är en trist procedur man måste gå igenom varje gång man tankar. Man kan förstå att reglerna bör gälla för etanolbilar (se exempelvis: http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/varg ... d_indragna). Frågan är om de måste gälla för gasbilar alt. alla gasbilar. Kör man som jag en Opel Zafira med 14 liters bensintank så kan man väl rimligtvis anta att den bilen kommer att gå mest på gas. Dessutom är ju gas alltid billigare än bensin.
  • 2. Inga gemensamma tillstånd. Det är bökigt att söka tillstånd i varje kommun, ett gemensamt tillstånd för alla aktuella städer hade varit helt suveränt. Det kräver förstås en del samordning mellan kommunerna och mellan olika miljöbilsregler, men fördelarna är uppenbara. Man skulle kunna tänka sig att åtminstonde de största storstadsregionerna kunde sammarbeta (Gbg, Stkhlm, Malmö, Lkp/Nkp).
  • 3. Dyrt. I Göteborg kostar ett tillstånd bara 50:- i administrativ avgift för 3 år. Det är bra, men Linköping tog över 300:- för ett årstillstånd, vilket gjorde att jag skippade det.
  • 4. För kort tid. Parkeringstiden i Gbg är lite väl kort, 2h gratis. Möjligtvis kanske man ska vara glad för det man får, men 2h räcker ju egentligen bara för att luncha i stan. En fördubbling hade varit mer attraktivt/praktiskt i kvadrat - då slipper man vela med parkingsavgifter när man ska på bio, storshoppa m.m.
Tänker man på vilken pionjärinsats vi gör för vår och framtidens generationer så tycker jag vi är värda ett bättre P-tillstånd :D

Skulle vara intressant att höra vad ni andra har för tankar?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Först en liten upplysning angående förhållandena i Linköping: I Linköping kostar det nu 312 kronor för ett parkeringstillstånd för miljöfordon (el/etanol/biogas) på gatumark. Man måste iaktta regler för maximitid och ställa in ankomsttiden på en P-skiva. Är man kund hos Svensk Biogas (kostar inget!) så har man som ägare av biogasdrivet fordon gratis parkering på alla parkeringar som drivs av Dukaten AB, dvs 75% av parkeringarna i centrala Linköping. Man ska dock lova på heder och samvete att man kör sin biogasbil till minst 50% på biogas.

Ett landsomfattande P-tillstånd vore ju fint men det blir nog svårt att ensa alla kommuners parkeringsbestämmelser.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Att man kan bli kund hos Svensk biogas och få gratis parkering på dukaten var ju grymt bra! Ska genast fixas, visserligen måste jag av naturliga skäl köra en hel del på naturgas, så man får väl se vad de säger om det.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Stans (läs: Göteborgs) 10-minutersparkeringar håller ju redan på att klogga igen av miljöbilar som står där två timmar, så jag förstår tidsbegränsningen. Vi får nog snarare vara glada så länge vi får behålla den grymma parkeringsförmånen.

PS: Jag har gas- och bensintankar (ha ha, kul kille...)
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

För min del kan man ta bort förmånen med 10-minutersparkering från parkeringstillståndet. Visserligen vet jag att flera miljöbilsägare uppskattar det - men det motverkar ju syftet med 10-minutersfickorna.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
StrefanA
Posts: 5
Joined: 2005-10-13, 13:52

Halmstad?

Post by StrefanA »

Rätta mig om jag har fel men för att få p-tillstånd i Halmstad måste man vara bosatt där! Vad är dom rädda för :? ?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Måste bara flika in att nu när jag använt Göteborgs tillstånd lite mer flitigt under sommaren så har jag bytt åsikt. Det är kanonbra - vill inte ändra på något. (Tidigare missade jag också att man får stå längre tid på boendeparkeringar).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

Jag läste precis att Gävle inför gratis miljöbilsparkering. Tillståndet kostar dock 500kr. :shock:
Det är väl ändå att ta i? Hur många kommer att nappa på det?
V70 Bi-fuel -07
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Tillstånden kostar för mycket!

Post by lary »

Tillståndet i Västerås stad gäller endast 12 månader, kostar för mycket och har en rad begränsningar. Dessutom är det svårt att hantera eftersom man måste kolla skyltningen så noga innan man parkerar i Västerås. Många av gatuparkeringarna är inte kommunens, utan drivs av andra. Det är ju hopplöst att behöva kolla det noggrannt varenda gång. Efter att ha fått parkeringsböter flera gånger gav jag upp ! Man måste parkera ganska mycket på kommunens parkeringar för att man ska tjäna mer än vad tillståndet kostar. Jag hade ett parkeringstillstånd det första året, men har slutat med det. Det lönar sig helt enkelt inte!!!
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:Att man kan bli kund hos Svensk biogas och få gratis parkering på dukaten var ju grymt bra! Ska genast fixas, visserligen måste jag av naturliga skäl köra en hel del på naturgas, så man får väl se vad de säger om det.
--------------------------
Nja. Frågar Du mig skulle jag genast avslå det parkeringstillståndet om Du tänker köra på naturgas.....

/track_snake
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Och i Stockholm gäller det bara boendeparkering, altså inte för mig om jag tar bilen in till stan för att handla.
Post Reply