Olika energivärde i pumparna?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
Cobolt
Posts: 10
Joined: 2008-06-13, 13:36
Location: Tyresö

Olika energivärde i pumparna?

Post by Cobolt »

Har haft gasbil nu i ett par månader, är bilnörd sedan barnsben och tekniskt ganska självgående men en sak som förbryllar mig är att min bil, en A3 G-tron verkar gå olika långt på olika mackars gas.

Till saken hör att jag kör ungefär samma sträcka varje dag då jag pendlar med bilen så det är ytterst små variationer i körningen.

Så jag måste ställa en noob fråga, nån som vet om det är olika gas hos olika leverantörer? Alltså om energivärdet skiljer sig?
- Impossible isn´t a fact, it´s an opinion -
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Olika energivärde i pumparna?

Post by lubbis »

Det är stor skillnad på energiinnehåll om det är biogas eller naturgas, http://www.biogasportalen.se/FranRavara ... giinnehall

Ibland står det vad det är men för det mesta står det fordonsgas och då kan det vara det ena eller det andra eller en blandning mellan de två och då är det dagsnotering vilket eneriginnehåll det är i den gas du tankar.

Åker man VW ser man det efter en stund i färddatorn nämligen hur långt bilen tycker att man kan köra. På min Passat står det ofta 45 mil vid biogas men 52-55 mil vid naturgas.
Cobolt
Posts: 10
Joined: 2008-06-13, 13:36
Location: Tyresö

Re: Olika energivärde i pumparna?

Post by Cobolt »

Det förklarar saken, tackar för hjälpen! :)
- Impossible isn´t a fact, it´s an opinion -
lemw
Posts: 1
Joined: 2015-01-15, 04:59

Post by lemw »

hade också förståelsen att biogas har lägre energivärde per volym, (helt i linje med vad ni säger) men läste här att det skall vara samma...

######
Energin som återfinns i biogasen som har ett energivärde på ungefär 5-8 kWh/Nm3 (normalkubikmeter), beroende på biogasens metanhalt. Normalkubikmeter, Nm3, är en standardenhet som anges för 1 m3 gas med trycket 1,01 bar och temperaturen 0°C. Energivärdet för uppgraderad biogas är det samma som för naturgas och uppgår till 11 kWh/Nm3.
######

http://www.biogas.se/ombiogas/fragorochsvar

Hur skall man förstå det här?

Skickat med tapatalk från min Xperia Z Ultra
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Olika energivärde i pumparna?

Post by Johan »

De verkar som de har blandat ihop saker på biogas.se, biogas ligger på runt 9.7kwh/nm3. Däremot så spetsas en del biogas med propan för att få upp energivärdet till naturgas, kanske är det den biogasen de menar, även om det inte riktigt framgår i texten.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply