Bygga egen mobil tank? Räckviddsförlängning...

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
slarti
Posts: 5
Joined: 2014-10-03, 16:58

Bygga egen mobil tank? Räckviddsförlängning...

Post by slarti »

Hej
Jag bor uppe i Östersund och kör en Outback CNG, dessvärre så kör jag mycket längre norrut i Sverige också och där uppe finns det inte några tankstationer för oss biogas användare än så länge. Därför kom jag på att jag hemskt gärna skulle vilja ha möjligheten att utöka min räckvidd på gas från de ca 40 mil det är i nuläget till åtminstone det dubbla. I bilen ser jag dock inte att det skulle finnas plats för fler gastuber.

Jag funderar därför på om man skulle kunna bygga en egen tank i exempelvis en takbox som då ska ha både ett munstycke för att tanka på en vanlig biogas mack samt sedan ett eget tankmunstycke och kompressor som jag sedan kan tanka bilen med när jag är långt ute i de norrländska skogarna. Jag skulle också eventuellt kunna tänka mig att bygga detta i en liten släpvagn men det känns inte som en lika smidig lösning.

Så, nu undrar jag om ni har några tankar kring denna idé, är det genomförbart? Vad skulle det kunna kosta? Kan det finnas några problem med lagar? Vart köper man komponenter?

Tacksam för svar

MVH
Slarti
Cobolt
Posts: 10
Joined: 2008-06-13, 13:36
Location: Tyresö

Re: Bygga egen mobil tank? Räckviddsförlängning...

Post by Cobolt »

Rent tekniskt så finns det nog inga problem med att att du köper på dig CNG tankar och ett fyllmunstycke från tex krockade bilar och sen placerar dessa i en takbox.
En bättre takbox kan ta ca 75kg last så du lär väl få in åtminstone 15-25 extra kilon med gas.

Sen kommer vi till det trixiga, dvs att integrera den gasmängden med bilens egen.
Enklaste är så klart att tanka bägge tankarna fulla och sen bara ha en påfyllningsslang liggandes uppe i takboxen, stanna på en p-plats, ansluta munstycket till bilens påfyllningsmunstycke för gas och sen bara utjämna tycket mellan behållarna, dvs "tanka"
Du kommer på detta vis behöva "tanka" flera gånger innan du är nere på 10Bar i bägge tankarna vilket brukar vara ungefär var bilar bruka switcha över till bensindrift men du kan nyttja merparten av gasen som finns i dessa och du behöver ingen kompressor.

Lagligt? eh nej, det tror jag inte, men å andra sidan, det syns inte och det lagen inte vet om surar den inte heller över....
Viktigt är att du fäster tankarna väl uppe i takboxen så du inte får gasfyllda projektiler som flyger iväg vid en krock.

Jag tror inte på att dra fast rör/slang mellan gas i takboxen och bilens gastank, det är bara en problempunkt.
- Impossible isn´t a fact, it´s an opinion -
Cobolt
Posts: 10
Joined: 2008-06-13, 13:36
Location: Tyresö

Re: Bygga egen mobil tank? Räckviddsförlängning...

Post by Cobolt »

Gjorde just en uträkning, mina tankar håller 7kg gas per styck och väger ca 12kg styck = 19 kg fulla per styck.

Håller du dig inom marginalerna för maxvikter på last i en takbox samt då har infästningar för tuberna som väger, slangpaket för att tanka din bil från dessa samt fyllmunstycken mm däruppe (allt också vikt) så kan du alltså ha tre tuber, vilket ger 21kg gas uppe i takboxen.
- Impossible isn´t a fact, it´s an opinion -
slarti
Posts: 5
Joined: 2014-10-03, 16:58

Post by slarti »

Tack för svaren, blir till att fundera vidare på detta lite grand samt hålla utkik efter tankar på skroten. Någon som har en aning om var man kan få tag på tankmunstycken?
Post Reply