Dubbeltanka

Allt om som har med gas att göra.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Dubbeltanka

Post by Johan »

Av en tillfällighet så tankade jag två gånger med bara 1-2 mils mellanrum (på samma station) och fick i 4.5 nm3 extra den sista tankningen. Gasmätaren visade lite över max, vilket den aldrig har gjort innan. Var tvungen att tanka igen efter 32 mil, men jag uppskattar att jag nog kunde ha sprängt 40mils vallen på den gasen som fanns kvar!
Det här är längre än jag brukar komma med min Zafira, så jag fundera på om någon annan har märkt att man kan "överladda" tanken genom att tanka två gånger inom kort tid?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Intressant...

Var tankade du?

Jag har funderat på att göra precis som du nu råkade göra. Om gastanken blir varm under tankningen så borde det gå att klämma i lite till när tanken har kallnat. Är det någon som har möjlighet att känna på gastanken i sin bil om det blir någon temperaturökning att tala om efter en påfyllning? I min Volvo sitter de oåtkomliga på undersidan av bilen.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jag har aldrig tankat två gånger på samma station, men vid ett tillfälle tyckte jag att det blev dåligt fyllt vid ena macken i Kristianstad. Jag körde en knapp halvmil till den andra för att se om det var bättre tryck där. Jag fick då i så där ½ normalkubikmeter, alltså vad som bör ha gått åt för att köra dit. Men som sagt, det var inte samma mack och jag vet ju ingenting om skillnader/likheter dem emellan.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag kom just ihåg att jag trippeltankade en gång i Västerås i somras. Efter första tankningen så tyckte jag att det fyllde så dåligt (8,6 Nm3 efter 19 mils körning!) att jag direkt försökte ett par gånger till och lyckades väl övertala pumpuslingen att ge mig en halv Nm3 till...
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

AndersH:
Stationen ligger i högsbo, längs Dag hammarsköldsleden, tror den ligger tillsammans med en Norsk Hydro mack (lite osäker).

Förresten Anders, är det någon skillnad på stationerna i Lkp? Är där på veckorna just nu, brukar tanka vid stationen i närheten av Mjärdevi/Ryd. Det fungerar bra, men jag kommer en aningen kortare än vad jag räknar med från den stationen.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Den pumpen vid Rydsvägen/Vallarondellen fungerar väl bra för det mesta men vid några enstaka tillfällen har det varit dåligt tryck i den. Jag gissar att just den stationen används ganska mycket och kan vara sliten eftersom nästan varje gång jag är där och tankar så kommer det in en taxi för att tanka. Testa att tanka vid Barhällsgatan som inte ligger så långt därifrån.

Det är biogas som serveras i Linköping. Det är inte så att du har blivit bortskämd med lång räckvidd av naturgasen i Göteborg? :wink:
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

AndersH:
Nej då, jag har tänkt på att man får nästan ren metan i Lkp :-)
Skillnaden är inte så stort, på en tankning i Örebro körde jag ca 34 mil, i Lkp tar det slut runt 32 mil. Ingen jätteskillnad med andra ord och kanske bara en liten dagsvariation i trycket.
Bra att veta alternativa ställen att tanka på också.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Gastanken på min 99-a Volvo går att komma åt och känna och klämma på om man fäller sätet.. skall försöka komma ihåg det nästa gång jag tankar att kolla om och hur varm den blir.

Noterar för övrigt att det gnäller och skriker och väsnas om pumpen när jag tankar.. en ny volvo-taxi bredvid när jag tankade sist var rätt tyst... hur låter era bilar när ni tankar?
AndersH wrote:Intressant...

Var tankade du?

Jag har funderat på att göra precis som du nu råkade göra. Om gastanken blir varm under tankningen så borde det gå att klämma i lite till när tanken har kallnat. Är det någon som har möjlighet att känna på gastanken i sin bil om det blir någon temperaturökning att tala om efter en påfyllning? I min Volvo sitter de oåtkomliga på undersidan av bilen.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Johan wrote:AndersH:
Nej då, jag har tänkt på att man får nästan ren metan i Lkp :-)
Skillnaden är inte så stort, på en tankning i Örebro körde jag ca 34 mil, i Lkp tar det slut runt 32 mil. Ingen jätteskillnad med andra ord och kanske bara en liten dagsvariation i trycket.
Bra att veta alternativa ställen att tanka på också.
Ja i Örebro är det i regel rejält tryck i pumparna! Jag slog nytt rekord där efter nyår när jag fick i 20,28 Nm3 i mina tankar som ska rymma 21 Nm3.
BifuelManiac wrote:Gastanken på min 99-a Volvo går att komma åt och känna och klämma på om man fäller sätet.. skall försöka komma ihåg det nästa gång jag tankar att kolla om och hur varm den blir.
Vi väntar med spänning på resultatet av denna vetenskapliga undersökning. 8)
BifuelManiac wrote:Noterar för övrigt att det gnäller och skriker och väsnas om pumpen när jag tankar.. en ny volvo-taxi bredvid när jag tankade sist var rätt tyst... hur låter era bilar när ni tankar?
Det gnäller och tjuter en del om min Volvo också som är en 03:a. Baksätespassagerarna såg lite skärrade ut en gång när det började väsnas under rumpan på dem! :wink:
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

BifuelManiac wrote: Noterar för övrigt att det gnäller och skriker och väsnas om pumpen när jag tankar.. en ny volvo-taxi bredvid när jag tankade sist var rätt tyst... hur låter era bilar när ni tankar?
Min är vanligtvis rätt tyst, men det har hänt en gång att tankstationen förde en del oväsen mot slutet av tankningen, ganska precis som du beskrev det.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Wetenskaplig undersökning...

Post by BifuelManiac »

Ok.. då har jag tankat och som tur var kom jag ihåg att känna och klämma på tanken efteråt (ev. associationer utelämnas åt läsaren..)

Ja, det stämmer, den var varm. Dock ej skållande het utan bara lite ljummen skulle jag vilja beskriva det.
Frågan är om denna värme uppstår normalt vid körning eller var ett resultat av tankningen. Naturligtvis glömde jag att känna på tanken efter morgonens körning.. får ta och göra det ikväll alt. måndag morgon.
Skall försöka ha minnet med mig.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Ok, tack för den rapporten! Fyllde du en tom tank eller fanns det gas kvar i tanken innan du tankade?

Vid körning expanderar ju gasen i tanken och då borde snarare gastanken bli kallare, men det sker så långsamt att det borde man inte kunna märka. För min del så behöver du inte klämma på tanken efter körning. 8)

Att ha gastanken åtkomlig från kupén (genom att fälla baksätet i ditt fall) ger ju förresten en möjlighet att sätta kupétemperaturen på bastuhetta för att därigenom värma upp gasen i tanken och kunna köra några extra kilometer innan gasen tar slut... Det är frivilligt att testa detta! :wink:
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

AndersH: När jag tankade var tanken "tom", dvs den tog precis slut ett par kilometer innan macken och gick över på bensin (snacka om tajming!)
Och jo, jag skall klämma på tanken...jag är tankfetischist.. :lol:

Tvivlar på att uppvärming av kupén är möjlig så pass mycket att det märks.... kanske om man sätter in en kupévärmare i bakluckan och krämar på allt vad man har? Det går dock åt lite uran eller norrlandsälv för det.. :wink: Inte så energi-lönsamt mao.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

I min Opel Astra kan man också komma åt tanken genom att fälla ryggstödet i baksätet. Ska försöka komma ihåg att klämma lite jag också. Kan inte temperaturen på tanken påverkas av temperaturen på gasen som kommer från pumpen?

Annars så är det ju så att trycket på pumparna brukar variera en del. Ett exempel för mig är när jag körde norrut sist. Tankade då först i Årsta, Stockholm och sedan i Uppsala, vilket är ca 8 mils körning. I Uppsala fick jag då bara i 3 m3. Tror inte att det var Uppsalastationen som var klen, utan snarar att det var bra tryck i Årsta, för jag kunde köra länge innan det syntes på gasmätaren.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

larfor wrote:I min Opel Astra kan man också komma åt tanken genom att fälla ryggstödet i baksätet. Ska försöka komma ihåg att klämma lite jag också.
Känn efter före och efter tankningen för att säkerställa att tanken inte redan var varm.
larfor wrote:Kan inte temperaturen på tanken påverkas av temperaturen på gasen som kommer från pumpen?
Jo, det verkar rimligt. Gasen blir ju varm vid komprimeringen (och ju större tryckskillnad det är före och efter kompressorn desto varmare borde gasen bli) men kompressorn brukar ju stå en bit ifrån dispensern så gasen kyls nog ner ganska mycket på vägen fram till gastanken i bilen skulle jag tro. Dessutom kyls gasen när den expanderar i bilens gastank (eller om expansionen sker redan vid tanknippeln). Och sedan värms gasen som redan finns i tanken när den komprimeras av den inströmmande gasen... Knepigt det här! :?
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Passade på att klämma på min tank nu i morse efter c:a 1 mils körning..
Den var kall.

Alltså berodde mest sannolikt värmen efter tankningen på just tankningen.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Lite off-topic; men en sak som jag funderat på är om den energin som går förlorad när man komprimerar gasen återanvänds när man släpper ut den (minus värmeförluster förstås).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Bara för att förvirra sakeroting lite: på Svensk Biogas mackar, så har man sedan i somras installerat kylanläggning som kyler gasen innan den går iväg till dispensern och ner i tanken på bilen: alltså, gasen är alltid kall! (trots att den komprimeras!)

Maniac: Frågan är om 1 mils körning räcker för att ge temperaturskillnad? Tanken känns ju alltid ganska kall (stor metallklump, youknow....) och 1 mils körning ger tryckändring från ~200 bar -> ~190 bar .....

Off-topic: Du menar typ att gastrycket borde hjälpa till att driva bilen? Eller tänker du sommartid när en eventuellt kupe-placerad tank hjälper till att kyla bort sommarvärmen? Eller hade du någon annan tanke? Berätta!
Image
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Plonte: Ja, hum, nu är ju mina motorkunskap inte så stora, men man kan ju tänka sig att man slipper driva en (motsvarande gas-) mojäng som trycker in bränslet i motorn - eller att gasinsläppet hjälper till att trycka ner kolven.
Mina funderingar är möjligtvis lite långsökta - men helt klart finns det ju energi som går att ta vara på. Frågan är kanske hur mycket, någonstans läste jag motsvarande 10% av energin i gasen går åt när man komprimerar den (kan vara en helt felaktig siffra).
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Plonte: Körningen till macken när jag tankade var c:a 1 mil det också så värmen den gången måste kommit från tankningen.

Mer fältstudier i ämnet utlovas framöver... 8)
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Maniac: Ok, jag missförstod dig! Jag tolkade "Den var kall." som att den var kallare än vanligt, inte att den var ´normal-kall'....
Ursäkta mina förvirrade inlägg! ;-)
Image
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Här kommer lite spännande observationer från min senaste tankning.

Utomhustemperatur ca -4 gr C.
Körsträcka innan tankning ca 5 km.
Jag kände först på tanken innan jag tankade. Den var då rejält kall. Den hade nog inte påverkats särskilt mycket av kupéns temperatur. Den korta körsträckan hade inte värmt upp kupen särskilt mycket heller för den delen.
Jag kände sedan på tanken allt eftersom den fylldes. Först tror jag att den faktiskt kyldes ned, eller också blev mina händer allt kallare av att känna på den. Hur som helst så kändes den riktigt iskall. Efter ett tag när pumpen började få arbeta mer för att få i de sista kubiken, så började den bli varm och när den var full var den riktigt ljummen och behaglig.
Jag uppskattar att det var ca 2-3 m3 kvar i tanken innan jag började tankningen.

När det gäller funderingen kring dubbeltankning, så kanske det kan vara så att det går trycka i ytterligare lite om man låter tanken svalna efter första tankningen?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

En gång när jag tankade på den nya macken vid 421 i högsbo stod det nån tekniker i "pump" huset o meckade.. o sneglade ut på mig när jag tankade.. jag fick i ovanligt mycket i tanken.. ca 22,5nm3 brukar annars få i max 20... tryckmätaren på sidan av pumpen visade 220-230bar.. Mätaren gick också upp lite mer än den brukar...

Kan det ha varit något fel på pumpens temperaturkompensering? alltså när det är kallt ute så skall man väl få mindre gas va? Eller så va det bara teknikern som lekte lite? :)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

När man tankar då det är kallt ute så ska trycket i pumpen sänkas men man borde få i samma gasmängd mätt i normalkubikmeter (Nm3) om temperaturkompenseringen fungerar optimalt.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag undrar också hur exakt den där kompensationen fungerar. Köpte bilen förra vintern och fick lite då och då i 26Nm3, under vår/sommar/höst så kom jag aldrig över 24.5.
Idag var jag uppe på 26 igen, första kalla dagen på året som jag tankade
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Post Reply