Dubbeltanka

Allt om som har med gas att göra.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Johan: Jag upplever samma effekt. Vid min senaste tankning var det minusgrader och då fick jag i 27,4 kubik. Då hade jag en hel del gas kvar i tanken innan och dessutom orkade jag inte vänta ut tankningen utan avbröt medan det fortfarande tickade på rätt bra. Har aldrig fått i mer än knappt 28 kubik innan.
TyrBo
Posts: 6
Joined: 2007-11-25, 11:53

Post by TyrBo »

Som gammal dykare vet jag att det gör stor skillnad på hur man fyller tanken (eller tuben för den delen). Om pumpen släpper på trycket i ett steg så blir uppvärmningen av tanken stor. Det innebär att trycket i tanken sjunker när den svalnar och man blir således "lurad" på tankutrymme. Om fyllningen däremot sker etapvis med gradvis stegring av påfyllningen så kan man minska uppvärmninen av tanken och därför få i mer gas. Vid all fyllning så blir tanken uppvärmd och det går således att toppa den lite när den svalnat under förusättning att trycke i stationen inte sjunkit under tiden. Tidigare fanns det i alla fall pumpar här i Stockholm som "bara öppnadefullt tryck" men numera tycker jag att de flesta fyller i etapper.
kalsong
Posts: 8
Joined: 2008-01-04, 01:14

Oj vad den låter

Post by kalsong »

AndersH wrote:
Johan wrote:AndersH:
Nej då, jag har tänkt på att man får nästan ren metan i Lkp :-)
Skillnaden är inte så stort, på en tankning i Örebro körde jag ca 34 mil, i Lkp tar det slut runt 32 mil. Ingen jätteskillnad med andra ord och kanske bara en liten dagsvariation i trycket.
Bra att veta alternativa ställen att tanka på också.
Ja i Örebro är det i regel rejält tryck i pumparna! Jag slog nytt rekord där efter nyår när jag fick i 20,28 Nm3 i mina tankar som ska rymma 21 Nm3.
BifuelManiac wrote:Gastanken på min 99-a Volvo går att komma åt och känna och klämma på om man fäller sätet.. skall försöka komma ihåg det nästa gång jag tankar att kolla om och hur varm den blir.
Vi väntar med spänning på resultatet av denna vetenskapliga undersökning. 8)
BifuelManiac wrote:Noterar för övrigt att det gnäller och skriker och väsnas om pumpen när jag tankar.. en ny volvo-taxi bredvid när jag tankade sist var rätt tyst... hur låter era bilar när ni tankar?
Det gnäller och tjuter en del om min Volvo också som är en 03:a. Baksätespassagerarna såg lite skärrade ut en gång när det började väsnas under rumpan på dem! :wink:
Jag tankade i Laholm och en kamrat satt i bilen men sprang ut och sa att den höll på att explodera. Jag hade aldrig lyssnat i bilen när jag tankat. Jag blev själv rädd. Kan tänka mej att det kan låta ungefär så när en rymdraket dockar med mir.
Raggen går
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Re: Oj vad den låter

Post by BifuelManiac »

kalsong wrote:Jag tankade i Laholm och en kamrat satt i bilen men sprang ut och sa att den höll på att explodera. Jag hade aldrig lyssnat i bilen när jag tankat. Jag blev själv rädd. Kan tänka mej att det kan låta ungefär så när en rymdraket dockar med mir.
Hahaha!!!
Han har väl sett för många amerikanska filmer.. :lol:
Där flyger bilar i luften lite titt som tätt...
Post Reply