Efter 2014?

Allt om som har med gas att göra.
roda
Inlägg: 9
Blev medlem: 2012-11-03, 11:53
Ort: Värnamo

Efter 2014?

Inlägg av roda » 2012-12-26, 19:51

Förmånsvärdesrabatten för gasåkande tjänstebilsförare försvinner som bekant 2014.
Vad tror ni om utvecklingen efter det?
Det är ju inte speciellt troligt att någon då väljer en gasbil som både blir dyrare och krångligare än diesel (såvida man inte tvingas av företagets miljöpolicy)?

Antingen får gasleverantörerna leva på den befintliga bilflottan eller sänka priset såpass att driftskostnaderna går att räkna hem för både tjänstebils- och privatförare.

Vad tror ni?
---------------------
Caddy Ecofuel -09

Användarvisningsbild
Stålis
Inlägg: 554
Blev medlem: 2007-09-03, 12:47
Ort: Östra Tollstad

Re: Efter 2014?

Inlägg av Stålis » 2013-01-02, 00:04

Läget är tyvärr ganska osäkert. Regeringen har lovat att återkomma när det gäller stöd för biobränslen "i god tid före utgången av 2013" (se debattartikel om kvotplikt för biobränslen). Men jag skulle inte sätta många kronor på att gasbranschen kommer att jubla när besked väl kommer.

Viktigaste marknaden för fordonsgasleverantörerna kommer förmodligen att även fortsättningsvis vara kollektivtrafiken och kanske även vissa typer av åkeriföretag.
Opel Zafira 1.6 CNG turbo -09 Bild
Kia e-Niro 64kWh -19
Nissan Leaf 30kWh Tekna -17 (återlämnad)
Opel Astra 1.6 CNG -04 (såld)

David N
Inlägg: 50
Blev medlem: 2010-07-17, 18:17
Ort: Stockholm

Re: Efter 2014?

Inlägg av David N » 2013-01-03, 20:52

Jag tror inte att rabatten kommer att försvinna 2014. Den förlängdes inför 2012 och kommer säkerligen att förlängas igen. Möjligen sänks den om laddhybriderna går framåt på bred front, men det hinns nog inte med redan under kommande år. Att det är så korta tidsintervall man beslutar för tror jag däremot gör att många drar sig för gasbilar (som ju trots allt innebär bl.a. sämre bränsletillgänglighet). Ett normalt leasingavtal är på minst tre år och om man inte ligger helt perfekt i tajmingen riskerar man förändrade villkor under avtalsperioden, som många etanol- och hybridförare märkte förra året.

Men av alla utsatta människor här i världen är det kanske inte oss leasingbilförare det är mest synd om.
Subaru Legacy -12

Skriv svar