Intressant citat

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Intressant citat

Post by torkel »

På lunchen igår diskuterade vi den globala uppvärmningen. Då säger en kollega:

"Man tar nog en rätt stor risk om man köper en ny bensinbil idag. Den kan ju vara värdelös om tre år."

Det ger en helt ny vinkel på diskussionen som jag faktiskt aldrig har tänkt på förut. Att det kommer att bli oljebrist är det ingen tvekan om. Den stora frågan är när.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Sant. Hur man kan gå och köpa en bensinbil 2006 utan att tänka lite extra först är lite obegripligt..
Hur flygbolag kan satsa x antal hundratals miljoner dollar på en ny törstig Airbus med beräknad livslängd på hiskeliga 25-30 år är också rätt obegripligt.
Hur investerare fortfarande utan förbehåll kan satsa pengar i verksamhet som på ett eller annat sätt kräver olja för att gå runt är makalöst...

Frågan om oljebrist (min egen största farhåga) och klimatförändringar (är inte själv helt övertygad) är egentligen två skilda saker, kanske också lite för långt för att diskutera i en sån här tråd...
Även om jag är skeptisk till alarmisternas syndafloder och dylikt är jag betydligt mer "troende" vad gäller den moderna västvärldens totala haveri i händelse av oljebrist. Det räcker med att oljeproduktionen får en nedgång på runt 5% för att den globala ekonomin får en rejäl törn. Och nedgången fortsätter och bygger på så sätt upp underskottet år efter år..
Har vi i det läget inga alternativ till oljan så går det käpprätt. Det är därför det är så viktigt att tänka om medan tid finns.

Personligen tror jag detta är svårt för folk att förstå.. man kan aldrig få en förändring i tid om man försöker övertyga folk att oljan kommer att sina inom en 10-20 årsperiod (en amerikansk geolog vid namn Kenneth Deffeyes hävdar redan att peaken inträffade nov 2005!) så länge det finns bensin i pumpen, mallorcaresor att beställa till lågpris eller för den delen plasma-TV apparater i affären (eller ens mat och förnödenheter för den delen..).
Det är betydligt lättare att skrämma upp världen med skärseldar och syndafloder.. och oavsett om CO2 inverkan kan göra detta eller inte, oavsett om IPCC's grafer är kraftigt överdrivna pga politiska skäl eller inte så gynnar det syftet i bägge led..
Klimatförändringarna klarar vi i ett kort perspektiv av, en rejäl krasch i världsekonomin gör vi inte.. tänk själva, räntorna stiger, massarbetslösheten är ett faktum.. 1920/30-talet verkar vara rena guldåldern i jämförelse... :shock:

hmm... och jag som brukar kalla folk för alarmister... 8)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag är inte säker på att klimatförändringar och oljebrist är två skilda saker. Även om oljan inte bokstavligen sinar tror jag att det, av klimatskäl, kommer att läggas sådana avgifter på fossila bränslen att det blir mer och mer omöjligt att använda olja som bränsle.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Här på lunchen diskuterade de att byta upp sig till Audi Q7 eller RS6:an. Ja.....
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Torkel: Nja, jag talar mer om faktisk brist på olja, du menar ekonomisk omöjlighet att nyttja den... sen är nog det senare nödvändigt för att motverka det tidigare... om du förstår vad jag menar.

Johan: Ja, jag förstår deras intresse för bilar som jag själv delat tills ganska nyligen (vad är så himla kul med något som inte fungerar utan olja...hur tekniskt innovativt är det egentligen?).
För några år sedan vaknade jag upp och insåg vissa samband i vårt samhälle, allt vi gör är på ett eller annat sätt knutet till olja, på sätt och vis lever vi i ett luftslott. Ta bort det och allt stannar av, transporter, produktion etc.etc..
Med det i åtanke blir bilar, flygplan, helikoptrar, elektronik och allt annat rätt ointressant. Åtminstone tills de drivs och tillverkas av andra (fördelaktigast förnyelsebara) råvaror..
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag gillar också bilar med många hk. Ser med spänning fram mot när Opel börjar göra sina turbogasmotorer. Tror också att det öppnar marknaden för fler kunder. Att köra gasbil ska vara minst lika kul som att köra bensinare, även för motorentusiaster.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Absolut... men då infinner sig plötsligt katastrofscenario #2... jordens resurser.
Kan man producera tillräckligt med bränsle för att vissa av oss gasglada dårar skall få bränna bort det i rent nöje?

Frågan är intressant.. själv hävdar jag att det initialt är bra att bilar drivna av alternativa bränslen drar mer eftersom det hjälper till att öka efterfrågan på bränslet. Problemet är att man därefter kanske fastnar i att bygga törstigare och ineffektivare motorer än vad man behöver. Eller så regleras det på sikt automatiskt av tillgång/efterfrågan..? Dvs högre pris tvingar ned konsumtionen alt. motoreffekten.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

I mina deppigaste stunder ser jag framför mig en bränsleransonering (alla sorters bränsle!) som automatiskt kommer att sålla bort törstiga fordon och premiera snål körstil.
User avatar
Plonte
Posts: 172
Joined: 2005-11-13, 21:49
Location: Linköping

Post by Plonte »

Ja, är inte det bara en tidsfråga? Om vi vill ha högre standard än kastlösa på den indiska landsbyggden, såå...... (dvs som blir en dröm när de ekonomiska o ekologiska system kraschar!)
Image
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Plonte wrote:Ja, är inte det bara en tidsfråga? Om vi vill ha högre standard än kastlösa på den indiska landsbyggden, såå...... (dvs som blir en dröm när de ekonomiska o ekologiska system kraschar!)
------------------------------------
Nja. Det är just den snabbt ökande bilismen i Indien och Kina som kommer att utgöra den största pressen på både oljepris och CO2-utsläpp i framtiden.

Vad som pågår i Indien och Kina just nu är en dramatisk omvälvning som vi inte sett motstycke till ens när bilismen växte fram i USA. En snabbt ökande medelklass vill ha villa, bil och hund eller vad det blir. Vad gäller hundarna är en av de stora stridsfrågorna i Kina just nu regeringens dekret om att förbjuda mer än en hund per familj....

Och det är inga småbilar man vill ha. Det är stadsjeepar eller AUV (Asian Utility Vehicle, dvs. motsvarigheten till vår SUV) som ökar mest.
Post Reply