Biogasen i bakvattnet?

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Biogasen i bakvattnet?

Post by åsaboe »

Jag jobbade på Ericsson under 80- och 90-talet, när mobiltelefonerna började bli ”heta” och Ericsson låg i täten. Ericsson satsade på högsta kvalitet främst ljudmässigt och med finesser för ”fint folk”, och därmed höga priser. Man tänkte erövra marknaden via toppskiktet så att säga. Nokia däremot satsade på telefoner för ”vanligt folk”, främst ungdomar. Alla vet vad som hände, Ericsson drunknade nästan i svallvågorna när Nokia drog ifatt, förbi och tog täten långt, långt före Ericsson.

Eon och Volvo har hittills varit inne på samma linje som Ericsson, ingen reklam/upplysning riktad till vanligt folk, nästan total satsning på tjänstebilar, taxi och offentliga sektorn. Dessutom har man väntat ut varandra, Volvo har väntat på fler tankställen innan man satsar för fullt, Eon (m.fl.) har väntat på fler gasbilar = kunder innan man bygger ut sitt nät av tankställen. Resultat just nu: Volvo tänker lägga av med utveckling av gasbilar, Eons utbyggnad av tankställen har gått i stå. Man har satt sig ned strax före mållinjen och låter andra alternativ dra förbi och ta hand om marknaden.

Detta i sin tur gör att biogasen knappt nämns nu när press, radio och TV gör storsatsningar på klimat- och miljöfrågor.

Man tror knappt sina sinnen när man ser vad som håller på att hända. Förhoppningsvis kan de insomnade jättarna väckas innan de blir helt medvetslösa. Biogasen måste fram i ljuset igen!

Kan vi göra någonting för att få liv i elefanterna?
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Ja man blir lite bestört när man läser alla råd om vad vi kan göra för att minska klimatpåverkan: Bensinsnåla bilar, byta glödlampor...

Jag vet inte, men jag brukar mejla journalisterna och säga vad jag tycker om deras articklar.

Efter valet var det en artickel i Expressen där en journalist betygsatte ministrarnas bilval ur ett miljöperspektiv. Rådet till Lars Lejonborg, som åker Volvo S60 Bi-fuel, var att byta till etanolbil :shock:
http://expressen.se/index.jsp?a=726981

Jag tror inte dessa "miljöreportrar" riktigt vet vad dom skriver om.
Last edited by Mats on 2006-11-08, 09:47, edited 1 time in total.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Har Eon stannat upp...? AGA har i varje fall proklamerat att man fortsätter utbyggnaden i oförminskad skala...

Apropå din frågeställning hur man skall göra.. tja, en grej vore väl att gå ut på andra forum (tex diskussionsgrupper i kvällstidningar, kommentarer till artiklar etc) och belysa detta faktum och peka på biogasens fördelar gentemot tex E85...
Folk i allmänhet upplever nog biogasen som något avlägset och svårtillgängligt trots att mackarna blir fler och fler. Många kanske inte ens vet om att de i själva verket bor nära en gaspump..

Själv är jag granne med en.. 8)
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Byta till etanolbil...hahaha.. ja, jag har retat mig på senaste dagarnas klimatartiklar där kvällspressen skall "göra något" åt saken...snarare sia världens undergång för att sälja lösnummer?
Det här tog dock priset... vad trodde journalisten att gas var för något?.. "Gas"...är inte det vad jänkarna kallar bensin? :lol:
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jo, tur att vissa fortsätter utbyggnaden. Men Eon har angett att ett tankställe skall öppnas i Hässleholm - i somras. Och ett i Ystad - i höst. Må vara att vi fortfarande har milt höstväder, men november brukar väl snarast räknas som vintermånad, och än saknar båda städerna gasmackar.

Som du skriver, väldigt många vet inte att biogas är ett alternativ. Jag får ofta frågan "men var tankar du?". Trots att Kristianstad är känt som biogaskommun, men antagligen hos de som själva följer utvecklingen.

Jag är själv ett exempel på hur dåligt informationen når ut, innan vi bytte bil för 1½ år sedan betraktade jag biogasbilar som något experiment kommunen här höll på med. Så är det nog för en stor majoritet. Det behövs sannerligen upplysning! Vi får väl sätta igång och skriva insändare.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Skulle ju inte vara helt fel om Lasse Leijonborg började göra lite gratisreklam för sin bil också...trots allt så har han bättre kanaler.. :)

Anledningen till trögheten i utbyggnaden tror jag är att det var lite glädjeplanering när tidsschemat gjordes. I Stockholm har AGA haft problem att få fram folk, det drar på tiden när kommunen skall ge tillstånd till gastankar etc etc..
Sånt kan påverka.

Själv visste jag mycket väl att biogas var ett bra alternativ, jag började snegla på billiga beggade etanolbilar för 1.5 år sedan, tack och lov ändrade jag inställning.. mest kanske beroende på att de var så s-tans fula..!! :lol:
Tanken på att köra på mina egna sopor etc tilltalar mig också, jag tycker det är mycket smartare än att ta våra skogar och köra bil på...

När jag till slut slog till och blev "alternativare" för några månader sedan så blev det V70 bi-fuel, ett koncept jag tyckte var mycket bra... Sveriges mest sålda bil, inte snygg, inte ful, knappast statusvagn men ej heller "skoda"-varning.. en universalbil helt enkelt...och med gasdrift..genialt!
Mycket av infon om gasdrift etc letade jag upp på nätet, i samband med det hittade jag den här sajten, tyvärr finns inte så mycket teknisk info här vilket många spekulanter på beg-bilar säkert skulle uppskatta.
Har haft planer på en egen teknikinriktad sajt om bi-fuel men så mycket annat kommer i vägen...

Att gas räknas i volym kan vara en annan sak som gör folk osäkra inför köpet.. "Nm3"?!?!? "Men Gösta...vad konstigt pumpen låter..."
"Kommer gastanken att explodera nu???"
Jag kan bara föreställa mig folks föreställningar... :o
Kaffe
Posts: 9
Joined: 2006-11-06, 10:10
Location: Örebro

Post by Kaffe »

På mässan Miljöteknik 2007 21 – 23 november i Göteborg, görs en stor satsning på biogas. Utrustning för hela biogaskedjan visas såväl som biogasbilar. Det kommer även finnas biogasbilar för provkörning vid Svenska Mässan.

Kan tänka mig att det ger en del uppmärksamhet från media också. Det är den största samlade mässatsningen på biogas som gjorts i Sverige.

Länk:
http://nemonet.swefair.se/templates/Sta ... _1386.aspx
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Mycket bra med mässan!

Dock når den ju knappast gemene man, så vi får hoppas att du har rätt i att media bevakar och rapporterar flitigt.
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Huh?? Läser agendan och konstaterar förvånat följande punkt:

12.15 - AB Volvo presenterar och demonstrerar sin nya gasmotor

!! Kolla själva: (längst ned på sidan)
http://www.natlikan.com/conference/se/menuBiogas_se.php

Eller gäller det kanske bussmotorer??
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

AB Volvo är "gammelVolvo" (som dom säger här i stan), så det har i alla fall inte direkt med Volvo Cars att göra.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Det var fan...tastiskt! Hoppas bara att det inte beror på att de glömt avanmäla... :wink:

Jag kanske får börja fiska efter Volvo i slaskhinken jag förpassade dem till för ett tag sedan.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Men åsa, AB Volvo har ju hela tiden varit positiv till biogas.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Post by BifuelManiac »

Så slutsatsen är att AB Volvo tar fram biogasmotorer som inte nödvändigtvis hamnar i Volvo Cars bilar??
:?
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Johan wrote:Men åsa, AB Volvo har ju hela tiden varit positiv till biogas.
Det räcker inte att vara positiv, de måste prestera också! :wink:

OT:
Apropå det där med mitt nick, nu när det kommit nya medlemmar; åsaboe blev det en gång i tiden pga åsanisse var upptaget där jag började på nätet. Eftersom jag är en gube som bor på en ås, tog jag åsaboe i stället. Många (roliga) missförstånd har det blivit genom åren, men nu är åsaboe "inarbetat" på flera håll, så det får hänga med.

Johan lägger till: Vilket jag naturligtvis inte kan låta bli att spela på ;-)
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

BifuelManiac wrote:Så slutsatsen är att AB Volvo tar fram biogasmotorer som inte nödvändigtvis hamnar i Volvo Cars bilar??
:?
Kanske; kan vara för lastbilar också. Men förhoppningsvis har de beredskap för att ta upp personbilarna igen -när det ser ljusare ut med macknätet.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

åsaboe wrote: Johan lägger till: Vilket jag naturligtvis inte kan låta bli att spela på ;-)
Jo, jag har märkt det... hehe :wink:
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Volvo Cars och AB Volvo

Post by torkel »

Ungefär så här är det:

Volvo Cars är ett eget bolag helägt av Ford.

AB Volvo är ett svenskt börsnoterat företag som innefattar allt som "gamla" Volvo hade. Utom personbilarna.

Det enda de två bolagen har gemensamt numera är varumärket.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Re: Volvo Cars och AB Volvo

Post by åsaboe »

torkel wrote:Ungefär så här är det:

Volvo Cars är ett eget bolag helägt av Ford.

AB Volvo är ett svenskt börsnoterat företag som innefattar allt som "gamla" Volvo hade. Utom personbilarna.

Det enda de två bolagen har gemensamt numera är varumärket.
Visst är det så. Och just det faktum att Volvo Personvagnar numera är Ford och amerikanskt är väl en stor anledning till att de vill lägga ned gasen. Långsiktighet betyder noll däröver, särskilt om det på kort sikt finns snabba dollars i etanolen.
Post Reply